Rozprawy doktorskie (WNH)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 100
  • Item
    Spuścizna pisarska Jana Chądzyńskiego w kontekście polskiej i europejskiej myśli politycznej i społecznej Towarzystwa Jezusowego (do połowy XVII wieku)
    (2025-06-26) Nowakowski, Michał Edmund
    Dysertacja poświęcona jest analizie spuścizny pisarskiej Jana Chądzyńskiego (ok. 1602-1660), jezuity, autora traktatów politycznych i społecznych, satyr antyprotestanckich oraz utworów panegirycznych. Praca rekonstruuje jego biografię, ustala zakres dorobku piśmienniczego i osadza jego poglądy w kontekście jezuickiej refleksji politycznej i społecznej w Rzeczypospolitej oraz Europie. Głównym celem dysertacji jest zrozumienie idei jezuity z zakresu ustroju Rzeczypospolitej i jego reformy, sprawiedliwości społecznej oraz polemik wyznaniowych. Punktem wyjścia dla rozważań stały się utrwalone w literaturze przedmiotu hipotezy dotyczące reorientacji politycznej jezuitów w następstwie rokoszu Zebrzydowskiego, a także stosunku Chądzyńskiego do uciskanych warstw społecznych i protestantów. Przeprowadzone badania konfrontują twórczość autora z myślą innych staropolskich oraz europejskich pisarzy jezuickich, uwzględniając kluczowe kategorie teorii politycznej i społecznej oraz teologii polemicznej. Na przykładzie analizy idei Chądzyńskiego, praca wskazuje na potrzebę pogłębionych studiów nad rolą Towarzystwa Jezusowego w Rzeczypospolitej oraz szerzej zakrojonych ujęć porównawczych, które pozwoliłyby na osadzenie dorobku polskich i litewskich jezuitów w dyskursie europejskim. This dissertation examines the literary legacy of Jan Chądzyński (c. 1602-1660), a Jesuit and author of political and social treatises, anti­ Protestant satires, and panegyrical works. It reconstructs his biography, delineates the scope of his writings, and situates his views within the broader framework of Jesuit political and social thought in Poland-Lithuania and Europe. The primary objective of the study is to elucidate Chądzyńskie ideas concerning the political structure and reform of the Commonwealth, social justice, and confessional polemics. The inquiry is grounded in prevailing scholarly hypotheses regarding the Jesuits’ alleged political reorientation following the Zebrzydowskie Rokosz, as well as Chądzyńskie stance on marginalized social groups and Protestants. His writings are analyzed in relation to the thought of other early modern Jesuit writers in Poland and across Europe, with attention to key categories of political and social theory and polemical theology. Through the examination of Chądzyńskie ideas, the dissertation emphasizes the need for a more nuanced understanding of the role of the Society of Jesus in Poland-Lithuania. It further advocates for broader comparative studies that would embed the intellectual legacy of Polish and Lithuanian Jesuits within the wider European discourse.
  • Item
    Źródła idei „nowego człowieka” i „nowego społeczeństwa” w Rosji i Związku Sowieckim do 1929 r.
    (2025-06-06) Piekara, Jędrzej
    W swojej rozprawie doktorskiej badam genezę bolszewickiego wyobrażenia o „nowym człowieku” i „nowym społeczeństwie” oraz sposób, w jaki te idee wpływały na życie społeczne, kulturalne i polityczne w Rosji Radzieckiej i Związku Sowieckim w latach dwudziestych. Stawiam tezy o utopijności marksizmu, komunizmu i bolszewizmu, które, choć odżegnywały się od utopijności, były nią przesiąknięte. Wywodzę tę utopijność z połączenia tradycyjnej myśli utopijnej (Platon, Morus, Campanella) z ideałami rewolucji francuskiej. Marksizm traktuję jako cezurę w ruchu utopijnym, łączącą utopijne wyobrażenia społeczne z nauką i działaniem politycznym. Prefiguracje komunizmu wiążę z szeroką kategorią „ideologii socjalistycznych”, obejmujących m.in. chrześcijaństwo i klasyczne utopie. Analizuję teorię marksistowską, dorobek kulturowy oraz praktykę polityczną, ukazując, jak postulat „nowego człowieka” wyrastał z europejskiej tradycji utopijnej. Bolszewicy, kreując wizję nowego świata, czerpali z chrześcijaństwa, Platona, utopistów i oświecenia. ZSRR był pierwszym krajem, który próbował realizować aktywny utopizm polityczny. Pracę kończę na roku 1929, kiedy wraz z objęciem władzy przez Stalina kończy się „romantyczna epoka” komunizmu, ustępując miejsca realizmowi socjalistycznemu i likwidacji utopijności niezwiązanej z kultem jednostki. In my doctoral dissertation, I examine the ori­gins of the Bolshevik conception of the "new man" and "new society" and how these ideas in­ fluenced social, cultural, and political life in So­viet Russia and the Soviet Union during the 1920s. I argue that Marxism, communism, and Bolshevism, while officially distancing themse­lves from utopianism, were deeply imbued with it. I trace this utopianism to the fusion of tradi­tional utopian thought (Plato, More, Campanella) with the ideals of the French Revolution. I regard Marxism as a turning point in the utopian movement, combining utopian social visions with science and political action. I connect the precursors of communism with the broad category of "socialist ideologies," which include Christianity and classical utopias. I analyze Marxist theory, cultural contributions, and political practice, showing how the vision of the "new man" grew out of European utopian tradi­tions. The Bolsheviks, in creating their vision of a new world, drew from Christianity, Plato, uto­pian thinkers, and Enlightenment ideals. The USSR was the first country to attempt the reali­zation of active political utopianism.
  • Item
    La doble subtitulación de la herramienta Language Learning with Netflix y sus efectos en la adquisición y comprensión del léxico en contexto en estudiantes polacos de ELE
    (2022-11-16) López Martínez, Leticia
    La presente tesis doctoral tiene como objetivo averiguar si los subtítulos en dos lenguas (materna y meta), acompañados de unas instrucciones concretas basadas en la repetición, son un recurso útil para mejorar el aprendizaje del vocabulario de los alumnos polacos de ELE. El trabajo consta de una introducción que va seguida de 5 capítulos, la bibliografía, los anexos y un resumen. Los dos primeros capítulos se centran en exponer el marco teórico y el estado de la cuestión. El tercero se ocupa de la metodología de la investigación. En él se exponen las tres hipótesis y las preguntas a la investigación para después pasar a hablar de la herramienta que usamos en nuestro estudio, Language Learning with Netflix, que permite la doble subtitulación y defiende una mejora en la adquisición lingüística con el uso del manual de instrucciones que propone, que se apoya en la repetición de escenas. El cuarto y último capítulo antes de las conclusiones está dedicado al análisis de resultados. Las tres hipótesis quedaron comprobadas y confirmadas a la luz de los hallazgos de la investigación. La hipótesis 1 demostró que todos los informantes mejoraron su conocimiento del léxico meta tras el visionado; la hipótesis 2 manifestó que el uso del manual (que se apoya en la repetición de escenas con subtitulado en las dos lenguas) potenció el reconocimiento del léxico meta y su significado; y la tercera y última hipótesis, por su parte, también quedó constatada: de nuevo, el grupo de visionado activo mostró mejores resultados que el grupo de visionado pasivo en el cuestionario postvisionado 2, donde el objetivo era el uso de las unidades léxicas meta en contexto. En el capítulo 5 se pueden observar las conclusiones obtenidas tras el análisis de resultados y se detallan las investigaciones futuras. The present doctoral thesis aims to find out if subtitles in two languages (mother tongue and target language), accompanied by instructions based on repetition, are a useful resource in order to improve vocabulary acquisition by Polish students of Spanish language. This dissertation consists of an introduction followed by 5 chapters, bibliography, annexes and a summary. The first two chapters focus on exposing the theoretical framework and the state of the art. The third deals with the methodology. It exposes the three hypotheses and the questions and then move on to the tool we use in our study, Language Learning with Netflix, which allows double subtitling and defends an improvement in the linguistic acquisition with the use of instructions they propose, which relies on the repetition of scenes. The fourth and last chapter before the conclusions is dedicated to the analysis of results. The three hypotheses were proven and confirmed in the light of the research findings. Hypothesis 1 showed that all informants improved their knowledge of the target lexicon after viewing; Hypothesis 2 said that the use of the manual (which is based on the repetition of scenes with subtitling in the two languages) enhanced the recognition of the target lexicon and its meaning; And the third and last hypothesis, meanwhile, was also verified: again, the active viewing group showed better results than the passive viewing group in the post-viewing questionnaire 2, where the objective was the use of the target lexical units in context. In Chapter 5 the conclusions obtained after analyzing the results can be observed and future investigations are detailed.
  • Item
    Polsko-rosyjski projekt leksykograficzny: teatr, opera, muzyka. Od badań metaleksykograficznych do autorskiej koncepcji słownika
    (2022-09-30) Parafińska-Korybska, Ewelina
    Nadrzędnym celem niniejszej rozprawy było stworzenie polsko-rosyjskiego słownika specjalistycznego z zakresu teatru, opery i muzyki. Jako cel pomocniczy wyznaczono przygotowanie koncepcji metodologicznej takiego autorskiego słownika. Punktem wyjścia do pracy nad nim było zauważenie luki w dwujęzycznej leksykografii specjalistycznej w tej dziedzinie. Leksyka dotycząca badanych dziedzin występuje ponadto w różnego rodzaju tekstach kultury, np. w wywiadach, powieściach, biografiach, artykułach, filmach i in. Wiele takich tekstów jest tłumaczonych na inne języki, w tym, naturalnie, na język rosyjski. Potrzeba przekładu rodzi zatem konieczność powstawania rzetelnych opracowań leksykograficznych, które ułatwiłyby ten proces. Postawione cele wymagały wykonania określonych zadań, które zrealizowano w poszczególnych częściach pracy. The paramount objective of this thesis was the creation of a Russian-Polish specialist dictionary covering the areas of theatre, opera and music. Preparing a methodological concept of such a proprietary dictionary constituted an indirect goal. The starting point for creating the dictionary was observing the gap in bilingual specialist lexicography related to this area. Lexis concerning the domains researched can moreover be found in different types of texts of culture, e.g. in interviews, novels, biographies, articles, movies and others. Many such texts are translated into other languages, including, quite understandably, Russian. The need for translation, therefore, necessitates the creation of reliable lexicographical studies, which would facilitate this process. The set objectives required performing specific tasks completed in individual parts of the thesis.
  • Item
    Nauczanie JPJO do celów specjalistycznych. Model rozwijania sprawności językowych na przykładzie polskiego języka medycyny (medycznego)
    (2023-05-29) Oczko, Paulina
    Przedmiotem przedłożonej rozprawy jest nauczanie i uczenie się polskiego języka medycyny (medycznego) ze szczególnym uwzględnieniem w tym procesie rozwijania receptywnych i produktywnych sprawności językowych, określanych w najnowszej literaturze działaniami językowymi (ESOKJ 2003, 2020). Głównym celem pracy było opracowanie zakresów działań komunikacyjnych (językowych) niezbędnych w obszarze języka medycznego (medycyny), a następnie przedstawienie na tym przykładzie propozycji modelu rozwijania sprawności językowych dla glottodydaktyki specjalistycznej. Podjęty problem został ukazany na tle rozważań na temat dotychczasowych badań nad językami specjalistycznymi w glottodydaktyce polonistycznej. The subject of the submitted dissertation is the teaching and learning of the Polish language of medicine (for medical purposes) with a particular focus on the development of receptive and productive linguistic skills in this process, referred to in recent literature as linguistic activities (CEF 2003, 2020). The main aim of the study was to develop the ranges of communicative (linguistic) activities necessary in the area of medical language (medicine), and then to present, on this example, a proposal of a model of language skills development for specialist glottodidactics. The issue discussed in this paper was shown against the background of considerations on previous research on specialised languages in Polish language glottodidactics.