Logo repozytorium

Repozytorium gromadzi dorobek naukowy pracowników i doktorantów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Lublinie. Celem repozytorium jest upowszechnienie dorobku naukowego KUL, promowanie prowadzonych badań naukowych i wspieranie działalności dydaktycznej. Repozytorium gromadzi, przechowuje i udostępnia dokumenty cyfrowe w postaci książek, artykułów naukowych, czasopism, materiałów konferencyjnych, dydaktycznych itp.

 

Ostatnio zamieszczone

Pozycja
Profiles of Relationships With Symbols of the Cross and the Bible. Comparative Study with the Semantic Differential and Principal Component Analysis
(2024) Tatala, Małgorzata; Wojtasiński, Marcin
The aim of the study was to explore the relationship between individuals and religious symbols, focusing in particular on the symbols of the Christian cross and the Bible. The study was conducted with Catholic young people (N = 239) aged between 12 and 24. The research was conducted in 2023 and 2024. To determine the meaning attributed to religious symbols, the standard version of the semantic differential method by Osgood (1964) was used. The selection of participants for the study was a targeted selection. The paper and pencil method was used in the study. Respondents marked their answers on a response sheet. The method enables precise and objective measurement of emotions, attitudes and perceptions associated with symbol.
Pozycja
Zabawy w przestrzeni. „Rzeźba napowietrzna” Edwarda Krasińskiego
(2023-11-27) Błotnicka-Mazur, Elżbieta
Edward Krasiński, rzeźbiarz i malarz, jeden z najważniejszych polskich artystów lat 60. i 70. XX wieku, jest znany przede wszystkim ze swoich artystycznych interwencji z użyciem taśmy blue scotch. W niniejszym artykule autorka skupia się jednak na grupie prac rzeźbiarskich Krasińskiego pod nazwą „Dzidy”, które artysta wykonał około połowy lat 60. XX wieku przy użyciu drutu i elementów drewnianych. Julian Przyboś, poeta i krytyk sztuki, nazwał te linearne kompozycje „rzeźbami napowietrznymi”, ze względu na sposób ich prezentacji w otwartej przestrzeni. Celem artykułu jest zaproponowanie nowego odczytania tych kompozycji na podstawie komentarzy prasowych Przybosia. Najważniejszymi aspektami, które zostały wzięte pod uwagę, są: dynamika kompozycji, kształt, kolor, interakcja z otaczającą przestrzenią, powiązanie z Teorią Miejsca, która określa relacje między dziełem sztuki, zajmowaną przez nie przestrzenią a odbiorcą, a także charakterystyczne dla tego okresu zainteresowanie artysty zdobyczami nauki i techniki. Edward Krasiński, sculptor and painter, one of most important Polish artists of the 1960s and 1970s, is mainly remembered for his artistic interventions with the use of the Scotch-Blue tape. In the article, however, the author focuses on the group of sculptures known as “Dzidy” (“Spears”) made by Krasiński in the mid-1960s using wire and wooden elements. Julian Przyboś, Polish poet and art critic, called these linear compositions “overhead sculptures”, because they were presented in an open space. The aim of the article is to propose a new way of reading the compositions based on the press commentaries by Przyboś. The most crucial aspects to be taken into account are: dynamism of the compositions, shape, colour, interaction with the surrounding space, link with the Theory of Place which defines the relationship between an artwork, the space it occupies and the viewer, as well as the artist’s interest – typical for this period of time – in the achievements of science and technology.
Pozycja
Uznawanie ważności małżeństw w dialogu katolicko-prawosławnym
(2024-11-19) Kędracka, Malwina
W prezentowanej dysertacji doktorskiej została podjęta próba przedstawienia wzajemnego uznawania ważności małżeństw w dialogu katolicko-prawosławnym, z katolickiej perspektywy. Niniejsza rozprawa wpisuje się w nurt badań komparatystycznych nad instytucją małżeństwa, które w tym przypadku nie jest rezygnacją z sakramentu. Powyższe wynika z faktu, że zgodnie z nauczaniem Kościoła katolickiego i Cerkwi prawosławnej, małżeństwo zawarte między ochrzczonymi zostało przez Chrystusa Pana podniesione do godności sakramentu. Dysertacja składa się z czterech rozdziałów – każdy z nich został poprzedzony wprowadzeniem i zwieńczony wnioskami. In the presented doctoral dissertation, an attempt was made to present the mutual recognition of the validity of marriages in the Catholic-Orthodox dialogue, from the Catholic perspective. This dissertation is part of the current of comparative studies on the institution of marriage, which in this case is not an abandonment of the sacrament. This is due to the fact that, according to the teachings of the Catholic Church and the Orthodox Church, marriage between the baptised has been raised by Christ the Lord to the dignity of a sacrament. The dissertation is composed of four chapters - each preceded by an introduction and culminating in a conclusion.
Pozycja
Komunikacja wiary w procesie spersonalizowanej edukacji. Studium katechetyczne
(2024-09-26) Kominek, Zbigniew
Dysertacja stanowi kompleksowe spojrzenie na fascynującą metamorfozę komunikacji interpersonalnej, ze szczególnym naciskiem na fenomen wiary. Pierwszy rozdział rozpoczyna się od historycznego kontekstu, prezentuje etapy zmieniającej się komunikacji międzyludzkiej - od prostych form mówienia, aż po rozwój pisemności. Dalej poświęcony jest rewolucjom komunikacyjnym. Rozdział drugi skupia się na biblijno-teologicznych podstawach komunikacji wiary. Przez pryzmat objawienia jako procesu komunikacji, przyglądamy się nadawcom, odbiorcom, przekazowi i interpretacji. Rozdział trzeci koncentruje się na personalizmie jako systemowo-filozoficznym podejściu do komunikacji, zwracając uwagę na znaczenie holistycznego spojrzenia na rozwój człowieka. W czwartym rozdziale pracy przenosimy się w obszar personalizacji komunikacji edukacyjnej, jako procesu transformującego. Analizujemy tutaj różne metody, takie jak coaching, tutoring, mentoring. Piąty rozdział koncentruje się na synergii modeli komunikacji transformującej w spersonalizowanej edukacji. Przez badania ankietowe i studia przypadków analizuje efektywności personalizacji w nauczaniu wartości duchowych. Praca stanowi wielowymiarową analizę ewolucji komunikacji interpersonalnej, skoncentrowaną na komunikacji wiary; jest próbą odpowiedzi na pytanie, jak personalizacja edukacji może wpływać na zrozumienie i przeżywanie wartości religijnych. The dissertation offers a comprehensive examination of the intriguing evolution of interpersonal communication, with a particular emphasis on the phenomenon of faith. The first chapter begins with a historical context, presenting the stages of evolving interpersonal communication, from simple forms of speaking Ito the development of literacy. It further delves jnto communication revolutions. The second Chapter focuses on the biblical-theological foundations of faith communication. Through the lens of revelation as a communication process, we examine the senders, receivers, messages, and interpretations. The third chapter concentrates on personalism as a systemic-philosophical approach to communication, highlighting the importance of a holistic view of jhuman development. In the fourth chapter, the dissertation explores the personalization of educational communication as a transformative process. Various methods such as coaching, tutoring, and mentoring are analyzed. The fifth chapter focuses on the synergy of transformative communication models in personalized education. Through surveys and case studies, the effectiveness of personalization in teaching spiritual values is analyzed. The dissertation constitutes a multidimensional analysis of the evolution of interpersonal communication; it attempts to answer how the personalization of education can influence the experience of values.
Pozycja
Formacja eucharystyczna młodzieży do czynnego udziału we Mszy św. w świetle wypowiedzi licealistów klas maturalnych w Chrzanowie
(2024-10-14) Tylka, Tadeusz
Rozprawa doktorska została napisana w oparciu o badania ankietowe przeprowadzone wśród maturzystów w Chrzanowie. Ankiety zawierały 89 pytań. W dwóch szkołach autor zebrał 361 ankiet. Niniejsza rozprawa wpisuje się w szerszy projekt, który zapoczątkował na KUL-u prof. Jerzy Kopeć. W rozdziale pierwszym została omówiona metoda pracy; ogólna prezentacja technik badawczych, opis, w jaki sposób zbierano badania oraz ich przebieg. Kolejne części dysertacji to analizy i ustalenia bardziej szczegółowe. W rozdziale drugim jest poddany ocenie stosunek młodzieży do obowiązku uczestnictwa w niedzielnej Mszy św. Rozdział trzeci ukazuje świadomość badanych dotyczącą wiedzy o Mszy św. oraz świadomego w niej uczestnictwa. W rozdziale czwartym poddane są analizie formy aktywizujące udział młodych w Eucharystii. Rozdział piąty poświęcono analizie postaw wewnętrznego udziału we Mszy św. ze zwróceniem uwagi na postawę nawrócenia i poczucia braterstwa z innymi, ale też roli liturgii słowa oraz wnioskom o charakterze pastoralnym i katechetycznym. Trzeba zauważyć, że ankietowana młodzież zauważa potrzebę udziału w Eucharystii. Uczestnictwo we Mszy św. nie jest przez młodych bagatelizowane i wiąże się z pewnym poczuciem „sacrum”. Aczkolwiek dosyć często inne tzw. atrakcje dzisiejszego pluralistycznego społeczeństwa sprawiają, że Eucharystia "przegrywa" z nimi i młodzi podążają za tym co łatwiejsze. Potrzeba dużo duszpasterskiej troski, aby młodzi ludzie dojrzewali do tego, że liturgia Kościoła, jest wydarzeniem. w którym następuje interwencja samego Boga w ludzką egzystencję. The doctoral dissertation was written based on the surveys conducted among high school graduates in Chrzanów. The surveyes contained 89 questions. The author collected 361 surveys in two schools. This dissertation is a part of a broader project initiated at the Catholic University of Lublin by Prof Jerzy Kopec .The first chapter discusses the method of work; a genaral presentation of the research techniques, a decription of how the research was collected, and its course. The subsequent parts of the dissertation are more detailed analyses and findings. The second chapter assesses the att itude of young people towards the obligation to attend Sunday Mass. The third chapter shows the awareness of the repondents regarding knowledge about the Holy Mass and conscious participation in it. The fourth chapter analyses forms activating young people to participate in the Eucharist. The fifth chapter is devoted to the analysis of attitudes of internal participation in the Mass, with attention paid to the attitude of conversion and a sense of brotherhood with others, but also the role of the liturgy of the word, and conclusions of a pastoral and catechetical nature. It should be noted that the surveyed youth notice the need to participate in the Eucharist. Participation in the Holy Mass is not trivialized by the young and it is associated with a certain sense of “sacredness”. However, quite often other so-called “attractions” of today's pluralistic society mean that the Eucharist “loses” to them and the young pursue what is easier. A lot of pastoral care is needed for young people to mature to the fact that the liturgy of the Church is an event in which God himself intervenes in human existence.
Pozycja
Godność sakramentalna małżeństwa i wiara nupturientów w kościelnym prawie małżeńskim
(2024-11-18) Zając, Monika Magdalena
Sakramentalność małżeństwa ochrzczonych wynika z prawa Bożego, co zostało przez prawodawcę kościelnego wyrażone w dyspozycji normy prawnej zawartej w kan. 1055 § 1 Kodeksu Prawa Kanonicznego. Celem podjętego tematu dysertacji doktorskiej jest analiza godności sakramentalnej małżeństwa i wiary nupturientów w ujęciu kościelnego prawa małżeńskiego. Chodzi o ustalenie prawnego znaczenia wiary dla zawieranego sakramentu małżeństwa, szczególnie znaczenia determinującego jego ważność jako aktu prawnego. Z punktu widzenia teologii jak i praktyki duszpasterskiej jako istotny uznaje się problem „ochrzczonych niewierzących”, zwłaszcza wówczas, gdy stwierdza się wyraźny brak lub odrzucenie wiary. Prawdziwy akt ludzki w wymiarze sakramentalnym ma bowiem miejsce wówczas, gdy kontrahenci posiadają przynajmniej intencję czynienia tego, co „czyni Chrystus i Kościół”. Źródłem zaś i pokarmem dla rzeczywistej intencji jest wiara. Dlatego też pogłębianie rozumienia sakramentalności małżeństwa ochrzczonych, tak na gruncie normatywnym jak i duszpasterskim, wydaje się być tym pilniejsze w czasach coraz większego zamętu wokół już samego pojęcia małżeństwa i różnych prób jego redefinicji, zwłaszcza zaś odrzucania jego wymiaru nadprzyrodzonego. Konsekwentne działania ze strony Kościoła, będą wyrazem dobrze pojmowanej roli prawa oraz jego aplikacji w praktyce duszpasterskiej. The sacramentality of marriage of the baptized results from the God’s law, which was expressed by the Church legislator in the legal norm contained in can. 1055 § 1 of the Code of Canon Law. The purpose of the doctoral dissertation is the analysis of marriage sacramental dignity and faith of prospective spouses in terms of the matrimonial law of the Church. The aim is to establish the legal significance of faith for the sacrament of marriage, in particular the significance determining its validity as a legal act. From theological point of view, as well as pastoral practice, the problem of ‘baptized non-believers’ is considered important, especially when there is an explicit lack or the rejection of faith. A real human act in the sacramental dimension takes place when the two parties at least have the intention to do ‘what Christ and the Church do’. The source and nourishment for the real intention is faith. For this reason, to deepen the understanding of marriage sacramentality of the baptized, both on normative and pastoral grounds, seems to be even more urgent in times of increasing confusion around the very definition of marriage, and different attempts to redefine it, especially in view of the rejection of its supernatural dimension. Consistent actions taken by the Church will be an expression of a well-understood role of law and its application in pastoral practice.
Pozycja
Realizacja powołania do świętości w życiu błogosławionej Marii Euthymii Üffing (1914-1955)
(2024-10-17) Kubiak, Rafał
Niniejsza praca doktorska analizuje życie siostry Marii Euthymii Üffing, postaci, której cnoty inspirują wielu współczesnych lekarzy i pielęgniarki. Aby zrozumieć jej znaczenie, ważne jest uwzględnienie historycznego kontekstu Kościoła katolickiego w Niemczech. Kościół ten zmagał się z licznymi wyzwaniami, w tym podziałami wynikającymi z reformacji, Kulturkampf Otto von Bismarcka oraz prześladowaniami w czasach nazizmu. Pomimo tych trudności siostra Euthymia i jej zgromadzenie, Siostry św. Klemensa, pozostały oddane służbie chorym, w tym jeńcom wojennym i robotnikom przymusowym, w czasie rządów nazistowskich. Jej życie stanowi przykład świętości osiąganej poprzez służbę innym, uosabiając miłość i współczucie w ekstremalnych warunkach. Jej oddanie podkreśla etyczny i moralny wymiar opieki zdrowotnej, a jej dziedzictwo stanowi cenną lekcję dla przyszłych pokoleń opiekunów. Siostra Euthymia, poprzez swoje działania, ukazała potężny wpływ dobroci i wiary w przezwyciężaniu cierpienia i niesprawiedliwości. This dissertation examines the life of Sister Maria Euthymia Üffing, a figure whose virtues inspire many doctors and nurses today. To understand per significance, it is important to consider the listorical context of the Catholic Church in Germany. The Church faced numerous challenges, including divisions from the Reformation, Otto von Bismarck’s Kulturkampf, and persecution under Nazi rule. Despite these adversities, Sister Euthymia and her congregation, the Sisters of St. Clemens, remained dedicated to serving the sick, including prisoners of war and forced laborers, during the Mazi regime. Her life exemplifies the sanctity achieved through service to others, embodying love and compassion in extreme conditions. Her dedication highlights the ethical and moral dimensions of healthcare, with her legacy offering valuable lessons for future generations of caregivers. Through her actions, Sister Euthymia demonstrated the profound impact of kindness and faith in overcoming suffering and injustice.
Pozycja
Testowanie hipotezy leksykalnej na podstawie polskiego leksykonu osobowości
(2024-11-20) Tatara, Magda
Podejście psycholeksykalne opiera się na przekonaniu, które podkreśla, że najważniejsze różnice pomiędzy ludźmi zostały zakodowane w języku, im ważniejsza jakaś cecha dla danego społeczeństwa/kultury/narodu, tym więcej w języku tej grupy społecznej określeń, które tę cechę opisują (Goldberg, 1981). Głównym celem przeprowadzonych badań była weryfikacja hipotezy leksykalnej na bazie pełnego leksykonu osobowości języka polskiego. Celem dodatkowym było ustalenie struktury czynnikowej ważności społecznej cech. Postawiono trzy hipotezy: 1) Deskryptory cech, które są ważniejsze, są używane częściej do opisu jednostki, 2) Deskryptory cech, które są ważniejsze, posiadają większą liczbę synonimów, 3) Deskryptory cech, które są ważniejsze, są silniej skorelowane z innymi określeniami oraz pytanie badawcze – 4) Jaka jest struktura czynnikowa ważności społecznej cech? Przebadano 462 osoby za pomocą listy 1347 deskryptorów osobowości. Potwierdzono tylko niektóre twierdzenia zawarte w hipotezie leksykalnej, co pokazuje, że nie można jej ani przyjąć, ani odrzucić. Wyodrębnione struktury czynnikowe ważności społecznej cech różnią się od struktury leksykonu osobowości. Uzyskane wyniki wnoszą innowacyjny wkład w rozwój teorii naukowej oraz mogą stać się podstawą przyszłych badań. The psycholexical approach is based on a belief that the most important differences between people are encoded in language, the more important a trait is for a society/culture/nation, the more terms there are in the language of this social group that describe this trait (Goldberg, 1981). The main goal of the research was to verify the lexical hypothesis based on the complete personality lexicon of the Polish language. An additional goal was to determine the factor structure of the social importance of traits. Three hypotheses were formulated: 1) Trait descriptors that are more important are used more often to describe an individual, 2) Trait descriptors that are more important have a greater number of synonyms, 3) Trait descriptors that are more important are more strongly correlated with other terms, and research question – 4) What is the factor structure of the social importance of traits? 462 people were examined,with a list of 1,347 personality descriptors. Only some of the statements contained in the lexical hypothesis were confirmed, which shows that it can neither be accepted nor rejected. The factor structures of the social importance of traits differ from the structure of the personality lexicon. The obtained results make an innovative contribution to the development of scientific theory and may become the basis for future research.