Rozprawy doktorskie (WT)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 205
  • Item
    Reinterpretacja Księgi Kapłańskiej 18,5 i Księgi Powtórzonego Prawa 30,11-14 w Liście do Rzymian 10,4-8. Analiza intertekstualna
    (2020-09-21) Wyrzykowski, Mateusz
    W Rz 10,4 Paweł stwierdza, że Chrystus jest kresem Prawa (τέλος γάρ νόμου Χριστός). Argumentując tę tezę powołuje się na Kpł 18,5 i Pwt 30,11-14. Kpł 18,5 mówi o tym, że człowiek powinien przestrzegać Prawa, by żyć, zaś w Pwt 30,11-14 Mojżesz oczekuje od Izraela interioryzacji Prawa. Niniejsza dysertacja prezentuje jak Kpł 18,5 i Pwt 30,11-14 były rozumiane w Starym i Nowym Testamencie, manuskryptach z Qumran, apokryfach, tekstach Filona z Aleksandrii i targumach. W kontekście tych tekstów możemy lepiej zrozumieć argumentację Pawła. Teksty pozabiblijne opisują Prawo jako drogę. Miało ono przygotować Izrael na spotkanie z Bogiem. Paweł w liście do Kościoła w Rzymie przedstawia swoje nauczanie, zgodnie z którym jedynym sposobem zbawienia jest wiara człowieka w Chrystusa. Człowiek nie jest w stanie osiągnąć zbawienia dzięki swojemu postępowaniu. Dysertacja pokazuje argumentację zawartą w Rz 10,4-8 w kontekście Rz 9-11, gdzie Paweł wielokrotnie powołuje się na Stary Testament oraz całego listu. Następnie została przedstawiona szczegółowa analiza oraz porównanie analogicznych tekstów, na które powołuje się Paweł, w celu wykazania podobieństw i różnic oraz wyciągnięcia wniosków do analizy Rz 10,4-8. In Rom 10:4, Paul states that Christ is the end of the Law (τέλος γάρ νόμου Χριστός). Arguing this thesis cites Lev 18:5 and Dt 30:11-14. Lev 18:5 says that all people should obey the Law to live, and in Dt 30:11-11 Moses wants the law to be interiorized in Israel. This dissertation shows how Lev 18:5 and Dt 30:11-14 were understood in the Old and New Testaments, Qumran, Apocrypha, Philo Alexandria texts and Targum. In the context of these texts, we can better understand Pawel's arguments. Non-biblical texts describe the Law as a way. It was to prepare Israel for a meeting with God. In a letter to the Church in Rome, Paul presents his teaching according to which the only way of salvation is man's faith in Christ. Man can't achieve salvation through his works. The dissertation shows the arguments contained in Rom 10:4-8 in the context of Rom 9-11, where Paul repeatedly refers to the Old Testament and the entire letter. Then a detailed analysis and comparison of analogous texts to which Paweł cites is presented in order to show similarities and differences and to draw conclusions for the analysis of Rom 10.4-8.
  • Item
    Ewangelicka etyka teologiczna w ujęciu ks. Witolda Benedyktowicza
    (2020-09-29) Orłowski, Mariusz
    Rozprawa prezentuje oryginalny system etyczny stworzony przez ks. Witolda Benedyktowicza (1921-1997), najwybitniejszego polskiego etyka ewangelickiego XX wieku. Twierdzi on, że głównym obszarem zainteresowań ewangelickiej etyki teologicznej są pryncypia etyczne oraz ogólne ramy postępowania wierzących (paradygmaty). Do pryncypiów ewangelickiej etyki teologicznej ks. W. Benedyktowicz zalicza: łaskę i wiarę, dobro jako rzeczywistość w Chrystusie, Zakon i Ewangelię jako dwie postacie Słowa Bożego, Przykazanie, które przynosi wolność, cnotę i obowiązek, posłuszeństwo i wolność w odpowiedzialnym działaniu, pokutę, czyli nawrócenie i opamiętanie oraz doskonałość chrześcijańską. Teolog wymienia też paradygmaty ewangelickiej etyki teologicznej dotyczące: obrazu świata, stosunku do bliźniego, sfery seksualnej, rodziny, własności, pracy, kultury, społeczeństwa, patriotyzmu, pokoju, Kościoła oraz przyszłości świata. Trwałym dorobkiem ks. W. Benedyktowicza jest wskazanie na eklezjalny wymiar ewangelickiej etyki teologicznej. The treatise presents an original ethical system created by rev. Witold Benedyktowicz (1921-1997), the most outstanding Polish Evangelical ethicist of the 20th century. He states that the main interest of Evangelical theological ethics is in ethical principles and in main behavioural frameworks of believers (paradigms). The principles of Evangelical theological ethics (according to rev. W. Benedyktowicz) include: grace and faith, good (as a reality in Christ), Law (of Moses) and Gospel (as two forms of Word of God), Commandment (which brings freedom), virtue and duty, obedience and freedom in responsible behaviour, repentance and Christian perfection. The theologian mentions also paradigms of Evangelical theological ethics concerning of a view of the world, an attitude to the neighbour, sexual behaviour, family, proprietary, work, culture, society, patriotism, peace, Church and the future of the world. A crucial input of rev. W. Benedyktowicz is emphasis on an ecclesiastical dimension of the Evangelical theological ethics.
  • Item
    Mowa eschatologiczna Jezusa (Mt 25,1-46) w polskim przepowiadaniu posoborowym. Studium homiletyczne
    (2020-09-23) Kaleta, Andrzej
    Przedmiotem badawczym rozprawy jest naukowe opracowanie współczesnego przepowiadania kerygmatu „Mowy eschatologicznej Jezusa” (Mt 25,1-46). Głównym celem pracy jest odpowiedź na pytanie: Jaka winna być zawartość treściowa homilii opartej na kerygmacie Mowy eschatologicznej Jezusa i jakie miejsce znalazła ona w polskim przepowiadaniu posoborowym? Odpowiedź na to pytanie przedstawiono w pięciu rozdziałach. Refleksje zawarte w rozdziale pt. Analiza Mowy eschatologicznej Jezusa (Mt 25,1-46) w ramach Pisma św. pomogły odkryć główne tematy kerygmatyczne analizowanych perykop biblijnych. W rozdziale II pt. Interpretacja Mowy eschatologicznej Jezusa (Mt 25,1-46) w kontekście liturgicznym kerygmat badanego tekstu został poddany interpretacji w kluczu celebracji. Refleksje zawarte w rozdziale III pt. Kerygmat „Mowy eschatologicznej Jezusa” (Mt 25,1-46) jako treściowa zawartość homilii są teologicznym pogłębieniem kerygmatu tekstów świętych oraz ich liturgiczną i antropologiczną aktualizacją. Czwarty rozdział pracy: Krytyczna analiza przepowiadania kerygmatu "Mowy eschatologicznej Jezusa" (Mt 25,1-46) zawiera badania dotyczące polskiego przepowiadania kerygmatu badanej Mowy. Analiza porównawcza pozwoliła ukazać zgodność przepowiadania z kerygmatem tekstów świętych oraz wskazać pominięcia, rozbieżności i błędy. W rozdziale V pt. Wnioski i postulaty odnowy przepowiadania kerygmatu "Mowy eschatologicznej Jezusa" (Mt 25,1-46) przedstawiono wnioski i postulaty dotyczące odnowy polskiego przepowiadania kerygmatu "Mowy eschatologicznej Jezusa". The dissertation’s research subject is an academic report on the contemporary message of the kerygma of "Jesus' eschatological sermon" (Mt 25: 1-46). The main purpose of the work is to answer the following questions: What should be the content of a homily based on the kerygma of Jesus' eschatological sermon, and what place does it have in post-Conciliar preaching in Poland? The answer to these questions is presented in five chapters. Reflections contained in the chapter entitled An Analysis of Jesus' Eschatological Sermon (Mt 25: 1-46) in Sacred Scriptures helped us to discover the main kerygmatic themes of the analyzed biblical pericopes. In Chapter II, An Interpretation of Jesus' Eschatological Sermon (Mt 25: 1-46) in the Liturgical Context in the kerygma of the studied text has been interpreted according to the celebration. Reflections contained in Chapter III, The Kerygma of Jesus’ Eschatological Sermon (Mt 25: 1-46) as the Contents of Homilies are theological deepening of the kerygma of the sacred texts and their liturgical and anthropological update. The fourth chapter of the work, A Critical Analysis of the Preaching of the Kerygma in Jesus’ Eschatological Sermon (Mt 25: 1-46) contains research on homilies preached in Poland based on the kerygma of the examined Speech. A comparative analysis allowed us to prove the compliance of the message with the kerygma of the sacred texts and point out omissions, discrepancies and errors. Chapter V entitled Conclusions and Postulates for the Renewal of the Preaching of the Kerygma of Jesus’ Eschatological Sermon (Mt 25: 1-46) presents the conclusions and postulates regarding the renewal of preaching the kerygma of Jesus’ eschatological sermon in Poland.
  • Item
    Moralne aspekty prawa do posiadania i użycia broni palnej
    (2020-09-24) Plichta, Sebastian
    Rozprawa doktorska pt. "Moralne aspekty prawa do posiadania i użycia broni palnej" wpisuje się w coraz głośniejszą w ostatnich latach dyskusję w przestrzeni publicznej na temat dostępu do broni. Przedmiotem niniejszego studium było ukazanie moralnych aspektów prawa do posiadania i użycia broni palnej. Podstawowym narzędziem badawczym była skrupulatna analiza dokumentów Kościoła oraz szeregu opracowań z zakresu teologii moralnej, które zawierają naukę o godności i prawach człowieka. Pierwszy rozdział ukazał wzrost zainteresowania Polaków dostępem do broni i rozwój prawa do posiadania broni palnej w Polsce. Ukazany został również współczesny podział i rodzaje broni palnej. Rozdział drugi poświęcony został aspektom prawnym dostępu do broni palnej. Zaprezentowane w nim zostały aktualne rozwiązania prawne w kwestii dostępu do posiadania i użytkowania broni palnej w Polsce i Unii Europejskiej. W trzecim rozdziale zaprezentowane zostały kryteria, jakie należy brać pod uwagę w tworzeniu prawa do posiadania i użycia broni palnej. Swoje miejsce w niniejszym rozdziale znalazła także skrupulatna analiza prawa użycia broni palnej przez służby mundurowe. Analizie poddano także prawo do obrony koniecznej ze szczególnym uwzględnieniem użycia broni palnej. Czwarty rozdział miał na celu ocenę moralną prawa do dostępu i użycia broni palnej. Szczególnej analizie zostały poddane dwa opozycyjne względem siebie kierunki rozwoju wspomnianego prawa tj. jego zaostrzenia i liberalizacji oraz ukazanie implikacji moralnych płynących z posiadania i używania broni palnej. The following doctoral dissertation entitled: “The moral aspects o f the right to possess and use firearms. ” is a part of an increasingly heated social debate regarding access to firearms. The subject of this study was to show the moral aspects of the right to posses and use firearms. The basic research tool was a thorough analysis of the Church's documents and a series of studies in the field of moral theology, which include the study of human rights and dignity. The first chapter one showed the growing interest of Poles in access to firearms, and the development of the right to own firearms in Poland. The modem division and types of firearms were also presented. The second chapter is devoted to the legal aspects of access to firearms. It presents the current legal solution regarding access to the possession and use of firearms in Poland and in the European Union. The third chapter presents the criteria that should be taken into consideration in creating the rules regarding the right to possess and use firearms. A meticulous analysis of the right to use firearms services. The right to self-defense was also analyzed, with particular emphasis on the use of firearms. The fourth chapter was intended to evaluate the moral right to access and use firearms. Two opposing directions of development of the aforementioned law, i.e. its tightening and liberalization, were subjected to a special analysis and demonstration of the moral implications of ownership and use of firearms served as a means of summary.
  • Item
    "'Ut ab omnibus omnia deleantur hominibus facinora”. Praktyki pokutne Kościoła irlandzkiego i brytyjskiego w świetle ksiąg pokutnych (V-VIII w.)
    (2025-04-29) Witowski, Wojciech
    Rozprawa doktorska, przygotowana w formie cyklu siedmiu artykułów naukowych, analizuje praktyki pokutne Kościoła irlandzkiego i brytyjskiego na podstawie ksiąg pokutnych (V-VIII wiek). Autoreferat, poprzedzający cykl, wprowadza w tematykę badań, omawia źródła i podsumowuje wyniki. Celem pracy jest ukazanie praktyk pokuty indywidualnej propagowanej przez mnichów iroszkockich, jako drogi do osobistej świętości. Badania łączą metody historyczno-krytyczne, hermeneutyczne i komparatystyczne. Cykl podzielono na trzy części. Pierwsza (artykuły 1-2) przedstawia mnichów iroszkockich jako twórców ksiąg pokutnych. Druga (artykuły 3-5) opisuje praktyki pokutne w kontekście życia codziennego, np. służby wojskowej, rodziny i Eucharystii. Trzecia (artykuły 6-7) ukazuje duchowy wymiar pokuty, interpretując grzech jako „chorobę duszy”, a nawrócenie jako drogę do „duchowego zdrowia”. Księgi pokutne ukształtowały praktykę indywidualnej i powtarzalnej pokuty, wpływając na duchowość i dyscyplinę kościelną w Europie. Rozprawa podkreśla znaczenie tradycji iroszkockiej jako unikalnego fenomenu w historii Kościoła zachodniego. The doctoral thesis, which is presented in the form of a series of seven academic articles, analyses the penitential practices of the Irish and British Church on the basis of the penitential books (5th-8th centuries). The author's abstract, which precedes the series, introduces the subject of the research, discusses the sources and summarises the results. The aim of the thesis is to show that individual penance, as propagated by the Irish monks, was a path to personal holiness. The research combines historical- critical, hermeneutic and comparative methods. The series is divided into three parts. The first (articles 1-2) presents the Irish monks as the creators of the penitential books. The second part (articles 3-5) describes penitential practices in the context of everyday life, e.g. military service, family and the Eucharist. The third part (articles 6-7) shows the spiritual dimension of penance, interpreting sin as a ‘disease of the soul’ and conversion as a path to ‘spiritual health’. The books of penance shaped the practice of individual and repetitive penance, influencing spirituality and ecclesiastical discipline in Europe. The dissertation emphasises the significance of the Scottish tradition as a unique phenomenon in the history of the Western Church.