Roczniki Nauk Społecznych, 2024, T. 52, nr 3: Komunikowanie instytucjonalne Kościoła katolickiego

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 13
  • Item
    How to Ethically Use Artificial Intelligence in The Institutional Communication of the Catholic Church?
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Kolić Stanić, Matilda; Stanić, Branimir
    The aim of this paper is to examine whether the ethical principles of public relations – which derive from the theory of information and communication of prominent media ethicist Luka Brajnović – can be applied to the use of artificial intelligence in Church institutional communication. Brajnović’s principles of truthfulness, transparency, integrity, competence, loyalty and social responsibility partly coincide with the ethical principles of the “Rome call for AI Ethics” and could be sufficiently universal and applicable to the use of artificial intelligence in the institutional communication of the Catholic Church. Celem artykułu jest zweryfikowanie, czy zasady etyczne sfery public relations – wywodzące się z teorii informacji i komunikacji wybitnego etyka mediów Luki Brajnovićia – można zastosować do wykorzystania sztucznej inteligencji w komunikacji instytucjonalnej Kościoła. Zasady Brajnovićia dotyczące prawdomówności, przejrzystości, uczciwości, kompetencji, lojalności i odpowiedzialności społecznej częściowo pokrywają się z zasadami etycznymi zawartymi w dokumencie Rzymskim apelu o etykę SI, i mogłyby być wystarczająco uniwersalne i mieć zastosowanie do wykorzystania sztucznej inteligencji w komunikacji instytucjonalnej Kościoła katolickiego.
  • Item
    Evaluating Church Communications in the Era of Artificial Intelligence
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Tridente, Giovanni
    A complex challenge has emerged within the realm of institutional church communication, induced by the rapid advancement of artificial intelligence (AI). This dynamism has undeniably enhanced numerous human capabilities but has simultaneously raised novel anthropological and ethical inquiries. This study aims to provide an overview of the reflections that have surfaced in recent years within this domain, as articulated by the ecclesiastical magisterium. Specifically, our analysis delves into the pronouncements of the last three pontiffs, subsequently giving rise to additional initiatives spearheaded by Holy See institutions, such as the Pontifical Academies, and contemplations within certain Catholic publications. This effort seeks to encapsulate plausible “guidelines” that ought to accompany the responsibilities of institutional communicators in the immediate future. W sferze instytucjonalnego komunikowania Kościoła pojawiło się złożone wyzwanie, spowodowane szybkim rozwojem sztucznej inteligencji (AI). Zmiana ta bez wątpienia zwiększyła wiele ludzkich możliwości, ale jednocześnie zrodziła nowe pytania o charakterze antropologicznym i etycznym. Opracowanie ma na celu dokonanie przeglądu refleksji, które pojawiły się w ostatnich latach w tej dziedzinie, a które zostały wyrażone przez Magisterium Kościoła. Podjęta analiza uwzględnia w szczególności wypowiedzi trzech ostatnich papieży, co daje początek dodatkowym inicjatywom podejmowanym przez instytucje Stolicy Apostolskiej, takie jak Akademie Papieskie, oraz rozważaniom zawartym na łamach niektórych publikacji katolickich. Celem podjętych badań jest przedstawienie wiarygodnych „wytycznych”, które w najbliższej przyszłości powinny zostać uwzględnione przez odpowiedzialnych za procesy komunikowania instytucji Kościoła.
  • Item
    “We Ask for Forgiveness”: Reflection on the Abuse Crisis in the Church in Press Releases
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Narbona, Juan
    The sexual abuse crisis in the Catholic Church has been a global phenomenon. As with any crisis, it has also revealed a contradiction between what the Church should be and what, at times, it has been. We can consider crises as a painful and traumatic experience, but one that can serve to rediscover the importance and centrality of the values that have been betrayed. In many dioceses, religious congregations and episcopal conferences, the Church has had to communicate to public opinion the existence of these cases, express its sorrow – especially to the victims and their families – and report on the handling of these cases through press releases. By means of a comparative analysis of various press releases issued as a result of these painful cases, we wish to identify the values that dioceses, episcopal conferences and other realities wish to recover, the feelings expressed and other possible patterns that allow us to identify the reflection carried out internally in each case. Kryzys nadużyć seksualnych w Kościele katolickim jest zjawiskiem globalnym. Jak każdy kryzys, ujawnił rozbieżność pomiędzy tym, czym Kościół powinien być a czym niekiedy jest. Kryzys możemy traktować jako dotkliwe i traumatyczne doświadczenie, które jednak może służyć ponownemu odkryciu znaczenia i przywróceniu centralnej pozycji naruszonym wartościom. Wiele diecezji i konferencji biskupów było zmuszonych poinformować opinię publiczną o istnieniu przypadków nadużyć, wyrazić swój żal – zwłaszcza wobec ofiar i ich rodzin – oraz przekazać wiadomość o podjętych działaniach za pośrednictwem komunikatów prasowych. Poprzez analizę porównawczą licznych informacji dla mediów dotyczących tych bolesnych sytuacji, w artykule podjęto próbę zidentyfikowania wartości, jakie diecezje, konferencje episkopatu i inne środowiska pragną odzyskać, wyrażanych uczuć oraz innych możliwych schematów pozwalających określić refleksję podjętą wewnątrz każdej z przywołanych instytucji.
  • Item
    Moody’s Catholic Ratings: Institutional Communication of the Church for Issuing Religious Bonds
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Mendoza, Cristian
    The issuance of religious bonds by some American Catholic dioceses is a model of ecclesiastical financing that works thanks to the institutional communication of the Church in the economic field. This procedure, by which important resources are obtained in case of emergency, requires from those responsible for the administration of temporal goods a creative and clear institutional communication. Credit rating agencies present the financial situation of the diocese, especially to obtain new investors. Diocesan administrators usually turn to the faithful when they need more resources, but this system of issuing religious debt in the stock market represents a novel effort that can be imitated by other ecclesiastical entities. Emisja obligacji kościelnych przez niektóre amerykańskie diecezje katolickie jest modelem finansowania kościelnego, który funkcjonuje dzięki instytucjonalnej komunikacji Kościoła na polu gospodarczym. Procedura ta, dzięki której w nagłych przypadkach uzyskuje się ważne środki, wymaga od osób odpowiedzialnych za zarządzanie dobrami doczesnymi twórczej i jasnej komunikacji instytucjonalnej. Agencje ratingowe przedstawiają sytuację finansową diecezji, szczególnie w celu pozyskania nowych inwestorów. Administratorzy diecezji zwykle zwracają się do wiernych, gdy potrzebują większych środków, ale ten system emisji długu kościelnego na giełdzie stanowi nowatorskie rozwiązanie, które mogą naśladować inne podmioty kościelne.
  • Item
    Komunikowanie polityczne Konferencji Episkopatu Polski podczas kampanii parlamentarnej w 2023 roku
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Leśniczak, Rafał
    Celem podjętych badań była analiza komunikacji instytucjonalnej Konferencji Episkopatu Polski podczas kampanii parlamentarnej w 2023 r. Analizą objęto komunikaty biskupów zamieszczone na oficjalnej stronie episkopat.pl i opublikowane w okresie od 1 stycznia 2023 do 13 października 2023, jak również ogólnopolskie tygodniki katolickie „Niedziela” i „Gość Niedzielny” z okresu od 8 sierpnia 2023 do 13 października 2023. Uwzględniono ponadto stanowisko tzw. mediów toruńskich (Radia Maryja, Telewizji Trwam). Zastosowano metodę analizy dyskursu, analizy zawartości oraz metodę przeglądu literatury. Podczas kampanii parlamentarnej w 2023 r. polscy biskupi byli na poziomie komunikacji instytucjonalnej niezaangażowanymi aktorami politycznymi. Hierarchowie nie wspierali rządu Zjednoczonej Prawicy i zdystansowali się od niego politycznie. Z kolei ogólnopolskie media katolickie aprobowały działania polityczne kandydatów Zjednoczonej Prawicy. Artykuł zwiększa wartość poznawczą w obszarze komunikowania politycznego Konferencji Episkopatu Polski. The aim of the research undertaken was to analyze the institutional communication of the Polish Episcopal Conference during the 2023 parliamentary campaign. The analysis covered bishops’ communications posted on the official website episkopat.pl and published in the period from January 1, 2023 to October 13, 2023, as well as nationwide Catholic weekly magazines “Niedziela” and “Gość Niedzielny” from August 8, 2023 to October 13, 2023. Moreover, the position of the so-called Toruń media (Radio Maryja, Telewizja Trwam) was also taken into account. The author used the methods of discourse analysis, content analysis and literature review. During the 2023 parliamentary campaign, Polish bishops were uninvolved political actors at the level of institutional communication. The hierarchs did not support the United Right government and distanced themselves from it politically. In turn, the nationwide Catholic media approved of the political activities of the United Right candidates. The article increases the cognitive value in the area of political communication of the Polish Episcopal Conference.