Roczniki Nauk Społecznych, 2024, T. 52, nr 3: Komunikowanie instytucjonalne Kościoła katolickiego
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Roczniki Nauk Społecznych, 2024, T. 52, nr 3: Komunikowanie instytucjonalne Kościoła katolickiego by Title
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
- ItemEvaluating Church Communications in the Era of Artificial Intelligence(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Tridente, GiovanniA complex challenge has emerged within the realm of institutional church communication, induced by the rapid advancement of artificial intelligence (AI). This dynamism has undeniably enhanced numerous human capabilities but has simultaneously raised novel anthropological and ethical inquiries. This study aims to provide an overview of the reflections that have surfaced in recent years within this domain, as articulated by the ecclesiastical magisterium. Specifically, our analysis delves into the pronouncements of the last three pontiffs, subsequently giving rise to additional initiatives spearheaded by Holy See institutions, such as the Pontifical Academies, and contemplations within certain Catholic publications. This effort seeks to encapsulate plausible “guidelines” that ought to accompany the responsibilities of institutional communicators in the immediate future. W sferze instytucjonalnego komunikowania Kościoła pojawiło się złożone wyzwanie, spowodowane szybkim rozwojem sztucznej inteligencji (AI). Zmiana ta bez wątpienia zwiększyła wiele ludzkich możliwości, ale jednocześnie zrodziła nowe pytania o charakterze antropologicznym i etycznym. Opracowanie ma na celu dokonanie przeglądu refleksji, które pojawiły się w ostatnich latach w tej dziedzinie, a które zostały wyrażone przez Magisterium Kościoła. Podjęta analiza uwzględnia w szczególności wypowiedzi trzech ostatnich papieży, co daje początek dodatkowym inicjatywom podejmowanym przez instytucje Stolicy Apostolskiej, takie jak Akademie Papieskie, oraz rozważaniom zawartym na łamach niektórych publikacji katolickich. Celem podjętych badań jest przedstawienie wiarygodnych „wytycznych”, które w najbliższej przyszłości powinny zostać uwzględnione przez odpowiedzialnych za procesy komunikowania instytucji Kościoła.
- ItemHow to Ethically Use Artificial Intelligence in The Institutional Communication of the Catholic Church?(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Kolić Stanić, Matilda; Stanić, BranimirThe aim of this paper is to examine whether the ethical principles of public relations – which derive from the theory of information and communication of prominent media ethicist Luka Brajnović – can be applied to the use of artificial intelligence in Church institutional communication. Brajnović’s principles of truthfulness, transparency, integrity, competence, loyalty and social responsibility partly coincide with the ethical principles of the “Rome call for AI Ethics” and could be sufficiently universal and applicable to the use of artificial intelligence in the institutional communication of the Catholic Church. Celem artykułu jest zweryfikowanie, czy zasady etyczne sfery public relations – wywodzące się z teorii informacji i komunikacji wybitnego etyka mediów Luki Brajnovićia – można zastosować do wykorzystania sztucznej inteligencji w komunikacji instytucjonalnej Kościoła. Zasady Brajnovićia dotyczące prawdomówności, przejrzystości, uczciwości, kompetencji, lojalności i odpowiedzialności społecznej częściowo pokrywają się z zasadami etycznymi zawartymi w dokumencie Rzymskim apelu o etykę SI, i mogłyby być wystarczająco uniwersalne i mieć zastosowanie do wykorzystania sztucznej inteligencji w komunikacji instytucjonalnej Kościoła katolickiego.
- ItemInterakcja w czasie rzeczywistym: Livestreaming jako narzędzie budowania zaangażowania odbiorców(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Majkowski, JakubTematyka artykułu jest związana z socjologią internetu i dotyczy zjawiska livestreamingu w kontekście komunikacji online na przykładzie zaangażowania widzów serwisu Twitch.tv. W części teoretycznej omówiono funkcjonowanie serwisów streamingowych w przestrzeni sieciowej oraz wpływ livestreamingu na współczesny świat. Zdefiniowano zjawisko livestreamingu na przykładzie platformy Twitch.tv oraz zaprezentowano elementy komunikacji strategicznej w kontekście praktyk streamerów. Przedstawiono także motywacje, które skłaniają widzów do zaangażowania w oglądanie transmisji na żywo. W części empirycznej przedstawiono analizę uzyskanych wyników badania, w tym charakterystykę osób badanych, preferencje użytkowników Twitch.tv oraz weryfikację hipotez badawczych. We wnioskach podsumowano wyniki badań, podkreślając rosnący wpływ livestreamingu i społeczności internetowych na współczesne życie i sposób komunikacji. The subject of the article is related to economic sociology and concerns the phenomenon of livestreaming in the context of online communication on the example of the involvement of Twitch.tv viewers. The theoretical part discusses the functioning of streaming services in the online space and the impact of livestreaming on the modern world. The phenomenon of livestreaming was defined on the example of the Twitch.tv platform and elements of strategic communication were presented in the context of streamers’ practices. Motivations that encourage viewers to engage in watching live broadcasts were also identified. The empirical part presents an analysis of the obtained research results, including the characteristics of the respondents, preferences of Twitch.tv users and verification of the research hypotheses. The conclusions summarize the research results, emphasizing the growing impact of livestreaming and online communities on modern life and communication.
- ItemKino chrześcijańskie jako element teologii pastoralnej. Wyzwania w kontekście zastosowań sztucznej inteligencji(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Klauza, KarolWraz z narodzinami kina komunikacja duszpasterska Kościoła otrzymała nową, skuteczną pomoc w formacji religijnej. Obecnie rośnie wykorzystanie technologii cyfrowych w produkcji nowych gatunków filmowych, a sztuczna inteligencja ma wpływ na ludzką świadomość i wybory, co sugeruje twórczość reżyserów i scenarzystów. Stanowi to wyzwanie dla tożsamości chrześcijańskiej i wymaga głębokiej nauki z zakresu aksjologii moralnej i formacji religijnej ze strony producentów, twórców algorytmów sztucznej inteligencji, a nawet widzów. W celu analizy wartości etyczno-moralnej komunikacji kinematograficznej z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (np. czat, obrazy, sztuka) Kościół katolicki we współpracy z judaizmem i islamem ogłosił 13 stycznia 2023 roku „Apel Rzymski” w sprawie etycznego wykorzystania sztucznej inteligencji. Dokument formułuje zasady przejrzystości, włączenia, odpowiedzialności, bezstronności, niezawodności, bezpieczeństwa i prywatności. From the birth of the cinema, the pastoral communication of the Church received a new and effective aid to religious formation. Today, the use of digital technology in the production of new film genres is increasing and artificial intelligence is influencing human consciousness and choices, as suggested by the work of directors and screenwriters. This challenges Christian identity and requires deep learning in moral axiology and religious formation on the part of producers, artificial intelligence algorithm developers and even viewers. In order to analyse the ethical and moral value of cinematic communication using artificial intelligence (e.g. chat, images, art), the Catholic Church, in collaboration with Judaism and Islam, announced on January 13th, 2023 the ‘Roman Call’ on the ethical use of artificial intelligence. The document formulates the principles of transparency, inclusion, responsibility, impartiality, reliability, security and privacy.
- ItemKomunikowanie polityczne Konferencji Episkopatu Polski podczas kampanii parlamentarnej w 2023 roku(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Leśniczak, RafałCelem podjętych badań była analiza komunikacji instytucjonalnej Konferencji Episkopatu Polski podczas kampanii parlamentarnej w 2023 r. Analizą objęto komunikaty biskupów zamieszczone na oficjalnej stronie episkopat.pl i opublikowane w okresie od 1 stycznia 2023 do 13 października 2023, jak również ogólnopolskie tygodniki katolickie „Niedziela” i „Gość Niedzielny” z okresu od 8 sierpnia 2023 do 13 października 2023. Uwzględniono ponadto stanowisko tzw. mediów toruńskich (Radia Maryja, Telewizji Trwam). Zastosowano metodę analizy dyskursu, analizy zawartości oraz metodę przeglądu literatury. Podczas kampanii parlamentarnej w 2023 r. polscy biskupi byli na poziomie komunikacji instytucjonalnej niezaangażowanymi aktorami politycznymi. Hierarchowie nie wspierali rządu Zjednoczonej Prawicy i zdystansowali się od niego politycznie. Z kolei ogólnopolskie media katolickie aprobowały działania polityczne kandydatów Zjednoczonej Prawicy. Artykuł zwiększa wartość poznawczą w obszarze komunikowania politycznego Konferencji Episkopatu Polski. The aim of the research undertaken was to analyze the institutional communication of the Polish Episcopal Conference during the 2023 parliamentary campaign. The analysis covered bishops’ communications posted on the official website episkopat.pl and published in the period from January 1, 2023 to October 13, 2023, as well as nationwide Catholic weekly magazines “Niedziela” and “Gość Niedzielny” from August 8, 2023 to October 13, 2023. Moreover, the position of the so-called Toruń media (Radio Maryja, Telewizja Trwam) was also taken into account. The author used the methods of discourse analysis, content analysis and literature review. During the 2023 parliamentary campaign, Polish bishops were uninvolved political actors at the level of institutional communication. The hierarchs did not support the United Right government and distanced themselves from it politically. In turn, the nationwide Catholic media approved of the political activities of the United Right candidates. The article increases the cognitive value in the area of political communication of the Polish Episcopal Conference.
- ItemMarcin Ciechanowski OSPPE, Klaudia Cymanow-Sosin, Ewangelizacja w mediach. Rola i znaczenie formatowania przekazów na przykładzie wybranych stacji radiowych, Kraków: Wydawnictwo Homini 2024(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Wójciszyn-Wasil, Aneta
- ItemMemes in Journalistic Texts about the Pandemic and War: Frequency and Strategies of Use(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Zhuravska, OksanaThis study aimed to determine whether memes in journalistic materials increased during such prolonged crises as the pandemic and the full-scale Russian invasion of Ukraine. A content analysis of Polish media outlets Fakt, WP Wiadomości, Wyborcza, Rzeczpospolita, and the Ukrainian outlet Suspilne from December 2019 to April 2024 helped identify 1,271 articles featuring memes and examine the strategies for using memes in these articles. The topic of the war is dominant in Suspilne and Rzeczpospolita. The pandemic topic is not dominant in any of the analyzed media. Approximately every 50th article with memes covers the pandemic, and every 15th article covers the war. Visualization is not the leading strategy for using memes in articles, except Fakt. Instead, descriptions of the memes themselves and their use as literary devices, i.e. verbal strategies, predominate. Although rare, media outlets do publish digests that incorporate memes on pandemic and war topics. Celem badania było określenie, czy podczas przedłużających się kryzysów, takich jak pandemia i wojna, wzrosło wykorzystanie memów w materiałach dziennikarskich. Analiza treści polskich mediów Fakt, WP Wiadomości, Wyborcza.pl, Rzeczpospolita oraz ukraińskiego Suspilne w okresie od grudnia 2019 roku do kwietnia 2024 roku pozwoliła na zidentyfikowanie 1271 publikacji z memami i zbadanie strategii ich wykorzystania. Temat pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę stał się dominującym w publikacjach zawierających memy jedynie w wydaniach Suspilne i Rzeczpospolita. Natomiast temat pandemii nie stał się dominującym dla żadnego z analizowanych mediów. W publikacjach z memami około co pięćdziesiąta dotyczyła pandemii, a co piętnasta – wojny. Wizualizacja nie jest wiodącą strategią wykorzystania memów w materiałach dziennikarskich, z wyjątkiem publikacji na łamach Faktu. Przeważają opisy samych memów, ich wykorzystanie jako środków artystycznych, czyli strategie werbalne. Media, choć rzadko, publikują teksty, w których wykorzystane są memy na temat pandemii i wojny.
- ItemMoody’s Catholic Ratings: Institutional Communication of the Church for Issuing Religious Bonds(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Mendoza, CristianThe issuance of religious bonds by some American Catholic dioceses is a model of ecclesiastical financing that works thanks to the institutional communication of the Church in the economic field. This procedure, by which important resources are obtained in case of emergency, requires from those responsible for the administration of temporal goods a creative and clear institutional communication. Credit rating agencies present the financial situation of the diocese, especially to obtain new investors. Diocesan administrators usually turn to the faithful when they need more resources, but this system of issuing religious debt in the stock market represents a novel effort that can be imitated by other ecclesiastical entities. Emisja obligacji kościelnych przez niektóre amerykańskie diecezje katolickie jest modelem finansowania kościelnego, który funkcjonuje dzięki instytucjonalnej komunikacji Kościoła na polu gospodarczym. Procedura ta, dzięki której w nagłych przypadkach uzyskuje się ważne środki, wymaga od osób odpowiedzialnych za zarządzanie dobrami doczesnymi twórczej i jasnej komunikacji instytucjonalnej. Agencje ratingowe przedstawiają sytuację finansową diecezji, szczególnie w celu pozyskania nowych inwestorów. Administratorzy diecezji zwykle zwracają się do wiernych, gdy potrzebują większych środków, ale ten system emisji długu kościelnego na giełdzie stanowi nowatorskie rozwiązanie, które mogą naśladować inne podmioty kościelne.
- ItemMotyw drogi w reklamie religijnej. Zarys problematyki(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Stępniak, KrzysztofCelem podjętego badania, o charakterze przeglądowym, którego wyniki przedstawia artykuł, była identyfikacja motywu drogi i zastosowania jej metafory w reklamie religijnej. Na przykładzie wybranych reklam spełniających przyjęte w badaniu kryteria poddano analizie reklamy znalezione w sieci, rozpowszechniane jako reklamy zewnętrzne w przestrzeni publicznej lub jedynie w mediach cyfrowych. Tekst należy traktować jako zarys problemu. Poddanie go szczegółowszym analizom, np. z użyciem teorii toposów Arystotelesa czy analizy treści, pozwoliłoby dokonać głębszych eksploracji tematu i metafory drogi w komunikacji religijnej. Wnioski ogólne, płynące z badania dotyczą 1) znaczenia symboliki i metafory drogi w komunikacji religijnej; 2) wykorzystywania sfery sacrum do wzmocnienia perswazyjnej strony przekazu w reklamie duszpasterskiej i powołaniowej; 3) widoczności religii w przestrzeni społecznej. The aim of the study undertaken, of a review nature, the results of which are presented in the article, was to identify the motif of the road and the use of its metaphor in religious advertising. Using examples of selected advertisements meeting the criteria adopted in the study, the ads found on the web, distributed as outdoor ads in public spaces or only in digital media were analyzed. The text should be regarded as only an outline of the problem. Subjecting it to more detailed analysis, such as using Aristotle's theory of topos or content analysis, would allow deeper exploration of the topic and the metaphor of the road in religious communication. The general conclusions of the study concern: 1) the importance of symbolism and the metaphor of the road in religious communication; 2) the use of the realm of the sacred to enhance the persuasive side of the message in pastoral and vocation advertising; 3) the visibility of religion in social space.
- ItemPamięć kulturowa na przykładzie Into the West(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Garczewska, AnnaInto the West pokazuje dwie rodziny XIX-wiecznej Ameryki: rdzenną i osadniczą, których losy splatają się przez dziesięciolecia. W sześciu odcinkach poza fikcyjnymi postaciami pokazane są prawdziwe wydarzenia, postaci historyczne oraz zwyczaje i tradycje ówczesnej ludności. Przedstawiono także relacje między nimi, sposób postrzegania i traktowania „obcego”. Jest to przykład kultury popularnej, tworzącej pamięć kulturową ludności rdzennej Ameryki Północnej. Into the West wyróżnia się na tle innych pozycji filmowych pozostających w dotychczasowym nurcie kontrolowania w kulturze popularnej pamięci historycznej plemion podbitych i wyniszczonych przez ludność napływową. In Into the West the history is presented through two families, one from Virginia and one from the Lacota Nation. It is a hybrid form of narration, where fictious characters meet historical figures and take part in historical events. It gives the audience the feel of the history, customs and intercultural relations of the 19th century America. It is one of very few positive instances of on screen fictionalization of historical events of Native Americans. It is also an interesting example of cultural memory. Into the West stands out as one of the least stereotypical portrayals of indigenous peoples in the popular culture.
- ItemPotrzeby pokoleniowe a wybór mediów(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Kuźmicz, Krzysztof; Chmielewska, AleksandraW ostatnich latach wiele uwagi na rynku badawczym poświęcono kwestii oddziaływania potrzeb pokoleniowych na wybór mediów przez jednostki. Te unikalne cechy społeczno-kulturowe wywierają poważny wpływ na doświadczanie, procesy informacyjne i eksploatację mediów w danej populacji. Potrzeby pokoleniowe przybierają różne formy, a ich wpływ na wybór sposobu konsumpcji mediów jest niezaprzeczalny i ważny. Artykuł ma na celu analizę preferencji i wyborów mediowych wśród pokolenia X, Y, Z i BB (z ang. Baby Boomers). Badanie zostało zrealizowane w okresie marzec–maj 2023 roku i oparte było na danych uzyskanych z Mediapanelu firmy Gemius oraz danych zastanych firmy KIM i Nielsen. In recent years, much attention in the research market has been devoted to the issue of the impact of generational needs on the choice of media by individuals. These unique socio-cultural characteristics have a major impact on the experience, information processes and media exploitation of a given population. Generational needs have the opportunity to express themselves in various forms around the world, and their influence on the choice of media consumption is undeniable and important. The article aims to gain insight into media preferences and choices among generations X, Y, Z and BB (Baby Boomers). The study was carried out in the period March–May 2023 and was based on data obtained from Mediapanel by Gemius and secondary data by KIM and Nielsen.
- Item“We Ask for Forgiveness”: Reflection on the Abuse Crisis in the Church in Press Releases(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Narbona, JuanThe sexual abuse crisis in the Catholic Church has been a global phenomenon. As with any crisis, it has also revealed a contradiction between what the Church should be and what, at times, it has been. We can consider crises as a painful and traumatic experience, but one that can serve to rediscover the importance and centrality of the values that have been betrayed. In many dioceses, religious congregations and episcopal conferences, the Church has had to communicate to public opinion the existence of these cases, express its sorrow – especially to the victims and their families – and report on the handling of these cases through press releases. By means of a comparative analysis of various press releases issued as a result of these painful cases, we wish to identify the values that dioceses, episcopal conferences and other realities wish to recover, the feelings expressed and other possible patterns that allow us to identify the reflection carried out internally in each case. Kryzys nadużyć seksualnych w Kościele katolickim jest zjawiskiem globalnym. Jak każdy kryzys, ujawnił rozbieżność pomiędzy tym, czym Kościół powinien być a czym niekiedy jest. Kryzys możemy traktować jako dotkliwe i traumatyczne doświadczenie, które jednak może służyć ponownemu odkryciu znaczenia i przywróceniu centralnej pozycji naruszonym wartościom. Wiele diecezji i konferencji biskupów było zmuszonych poinformować opinię publiczną o istnieniu przypadków nadużyć, wyrazić swój żal – zwłaszcza wobec ofiar i ich rodzin – oraz przekazać wiadomość o podjętych działaniach za pośrednictwem komunikatów prasowych. Poprzez analizę porównawczą licznych informacji dla mediów dotyczących tych bolesnych sytuacji, w artykule podjęto próbę zidentyfikowania wartości, jakie diecezje, konferencje episkopatu i inne środowiska pragną odzyskać, wyrażanych uczuć oraz innych możliwych schematów pozwalających określić refleksję podjętą wewnątrz każdej z przywołanych instytucji.
- ItemWOKE – Irracjonalna idea walki o lepszy świat(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Mazur, JanZjawisko określane mianem woke stanowi konkretyzację lewicowej, neomarksistowskiej idei walki o lepszy świat. Najogólniej rzecz biorąc, oznacza „przebudzoną” świadomość rasizmu i braku sprawiedliwości społecznej. Sam termin, w obecnym zradykalizowanym znaczeniu, zafunkcjonował na początku XXI wieku. Charakterystyczne przejawy woke to walka o sprawiedliwość społeczną, kultura anulowania, kultura „płatków śniegu” i kultura krzywdy. Każde z tych czterech ujęć generalnie oznacza aktywizm społeczny skupiony na walce z systemowymi represjami różnych grup społecznych. Można stwierdzić, że woke i związana z nim irracjonalna ideologia wokeizmu stanowią trend, który wywiera znaczący wpływ na mentalność ludzi, przenikając do życia społecznego, polityki, biznesu, szkolnictwa, kultury a nawet religii. Z chrześcijańskiego punktu widzenia niezbędne jest demaskowanie autorytarnego charakteru woke i fanatyzmu jego zwolenników. Ideologia wokeizmu stanowi problem cywilizacyjny, który koniecznie należy przezwyciężyć, aby nie stała się nowym, postmodernistycznym autorytaryzmem na wzór dawnego marksistowskiego „socjalizmu realnego”. The phenomenon known as woke is based on the left-wing, neo-Marxist idea of fighting for a better world. Generally speaking, it means an “awakened” awareness of racism and the lack of social justice. This term, in its current radicalized meaning, became commonly used at the beginning of the 21st century. It’s four major charasteristics can be specified in the following way: the fight for social justice, cancel culture, „snowflake” culture, and culture of harm. These expressions generally indicate on social activism that is focused on fighting systemic repression of various social groups. It can be said that woke in conjunction wiht the irrational ideology of wokeism constitute a serious trend nowadays that has a significant impact on people’s mentality which penetrate to social life, politics, business, education, culture and even religion. From a Christian point of view, it is necessary to expose the authoritarian nature of woke and it’s supporters’s fanaticism. The ideology of wokeism poses a civilizational problem that must be overcome. The point is that it shoud be done everything possible to prevent it from becoming a new, postmodern authoritarianism along the lines of the old Marxist “real socialism”.