Książki/rozdziały (WNH)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WNH) by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska"
Now showing 1 - 20 of 61
Results Per Page
Sort Options
- ItemAdam Marczyński około roku 1955 a mit wolności(Związek Polskich Artystów Plastyków, Wydawnictwo KUL, Wydawnictwo UMCS, 2019) Błotnicka-Mazur, ElżbietaW okresie „odwilży” Adam Marczyński wykonuje serie kompozycji, głównie w technice monotypii, o organicznych formach bliskich abstrakcji aluzyjnej. Tekst jest próbą skonfrontowania tych prac z mitem wolności w sztuce tego okresu, wypracowanym przez polityczny konsensus władzy i artystów, wobec artystycznych proweniencji dualistycznej koncepcji transcendencji formy Pieta Mondriana.
- ItemBudowanie tożsamości narodowej przez negację – problem cerkwi w okresie II Rzeczypospolitej(Kaliskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, 2016) Błotnicka-Mazur, ElżbietaPo zakończeniu Wielkiej Wojny Polska odzyskała długo oczekiwaną niepodległość. Dla nowo odrodzonego państwa kwestią kluczową stała się materialna i duchowa odbudowa poczucia tożsamości narodowej jego obywateli. Tożsamość narodowa może opierać się zarówno na pozytywnych, jak i negatywnych postawach. Niniejszy artykuł dotyka jednego z aspektów polityki II RP wobec budowania polskiej tożsamości, opartej na negacji "Innego" - posługując się terminem Emmanuela Lévinasa - koncentrując się na losach cerkwi prawosławnych w okresie międzywojennym. Sytuacja Kościoła prawosławnego w II RP była dość trudna. Brak regulacji prawnych sprzyjał masowym akcjom rewindykacyjnym, które skutkowały zniszczeniem, a w najlepszym wypadku konwersją dawnych cerkwi na kościoły katolickie. W Polsce centralnej w pierwszych latach po odzyskaniu niepodległości dominowały spontaniczne reakcje społeczeństwa na religijne symbole carskiej rusyfikacji, jakimi bez wątpienia były cerkwie. O ile "odmoskwianie" większych polskich miast było "emocjonalnie" usprawiedliwione, o tyle ostatnia faza akcji rewindykacyjnej spowodowała wzrost antypolskich nastrojów wśród społeczności Ukraińców i Białorusinów (w większości prawosławnych). W konsekwencji była to polityka krótkowzroczna. Negacja tożsamości ‘Innego’ w imię umacniania własnej identyfikacji narodowej utworzyła słaby fundament, który rozpadł się wraz z wybuchem II wojny światowej.
- ItemBuilding National Identity through Negation: Problem of Orthodox Churches in the Second Polish Republic(Kaliskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, 2016) Błotnicka-Mazur, ElżbietaAfter the end of World War I, Poland regained its long-awaited independence. For the politics of the newly reborn state, question of material and spiritual reconstruction of the state and rebuilding the sense of national identity among its inhabitants became a priority. National identity may be based on positive as well as on negative social attitudes. This paper examines one aspect of the policy of building Polish identity, implemented by authorities in the Second Polish Republic, as well as results of founding it on the negation of the “Other” – using Emmanuel Lévinas’ term – by focusing on the Orthodox Church and fate of the Orthodox churches in Poland in the interwar period. Situation of the Orthodox Church in the Second Polish Republic was very difficult. Absence of legal regulations was conducive to mass recovery actions, leading to demolition, or at best, conversion of the former Orthodox temples into Catholic churches. In central regions of Poland, first years after regaining independence were dominated by spontaneous reactions of the society towards religious symbols of the bygone tsarist Russification – which undoubtedly Orthodox churches were. While the ‘re-Moscow-ing’ [odmoskwianie] of the major Polish cities was ‘emotionally’ justified, the last phase of the reclamation actions increased the anti-Polish attitudes among the Ukrainian and Belarusian (mostly Orthodox) communities. In consequence it was a shortsighted policy. Negation of the “Other’s” identity in the name of reinforcing national single-ethnic self-identity provided weak foundations for the state, that collapsed with the outbreak of World War II.
- ItemConrad – postkolonialnie: nieoczekiwana odsłona kulturowej konwersji(Narodowe Centrum Kultury, 2017) Skórczewski, Dariusz
- ItemContextualizing the heritage of the communist regime in Poland: new narratives(wyd. Caleidoscópio, Casal de Cambra [Portugalia], 2017) Błotnicka-Mazur, ElżbietaThis article concerns the recent strategies adopted to deal with the heritage of Polish culture from the communist period. These strategies include: a growing interest from the point of view of monument protection authorities and artistic associations in the architecture of the Polish People's Republic, the educational activities of newly-established thematic museums and commercial events that invoke nostalgia for the past. After 1989 the problem of the presence of symbols of Soviet domination emerged, many of them have been systematically removed from the landscape, yet the issue of their future has maintained its importance. This issue leads to the question of a moral assessment of architectonic heritage.
- ItemCzy mężczyźni marzą o stroju superbohatera? Wzorce męskości osadzone w kulturowym kontekście stroju herosa popkultury(Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Wydawnictwo Tako, 2019) Dzierżyc-Horniak, AnnaDo men dream of a superhero costume? Patterns of masculinity embedded in the cultural context of the hero costume of pop culture.The social and individual construction of identity in today’s post-modern world according to Gordon Mathews recalls shopping in the global supermarket of culture. Popular culture provides many possibilities of such construction, it is most often held on the principle of bricolage. For this reason I’m interested in the comic as a mass medium of meaning, the phenomenon of which as a tool for content is based on universality and simplicity of the image language (narration) through which it reaches mass audiences and shapes the public opinion of the majority of men. This characteristic convention, which is most visible in the so-called superhero comic, seems to present a quite unilateral pattern of masculinity. The superhero outfit plays an important role in the process of shaping this pattern – it is often equally important as his natural and preternatural powers. Therefore, this article invokes the figure of Batman, the hero of one of the oldest cartoon series and an icon of pop culture. It is perfect for a comprehensive analysis of how the dress – here in a form of tight-fitting tricot (and later an armor) with a cloak – communicates the standards of masculinity. At the same time, I would like to compare the Dark Knight with an unnamed aging hero from the series of images by a Swedish artist, Andreas Englund. Such a comparison will be used to extend the analysis of not so obvious history, which shows yet another possibility to shape the external image of a man on the basis of the cultural context of the pop culture hero’s outfit. Simultaneously, I try to relate both examples with male studies that have been carried out since the turn of the 1960s and the 1970s of the 20th century including, above all, the concept of “hegemonic masculinity” of Raewyn Connell’s authorship. The key for the Australian sociologist is a statement that “social sex is a configuration of practice and it is possible to describe it in categories of the standard, rather than the norm. The most important in construction of social sex is what people actually do, rather than what is expected from them or what is their imagined ideal of the given gender”. In my opinion, the outfit alone – the superhero costume – initiates an entire scope of meanings in both analyzed cases, including patterns of masculinity. Nolan’s films about Batman and Englund’s series of images refer in their genesis to the narrative structure of mythologizing nature, immanent for the comic. They show model, exemplary figures, whose transformations constitute pointers for the readers (viewers), becoming the basis for identification. And again, their clothes are the first factor separating a hero from a nor mal man. Englund’s narration makes impression only because the ageing man is dressed in a costume of a comic-book hero. In turn, the Dark Knight without his bat outfit would lose his identity, ideology, and control over his madness.
- Item"Dwór" w mieście. Realizacja tęsknoty za "swojskością" w architekturze międzywojennego Lublina(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015) Błotnicka-Mazur, ElżbietaDwór, średniej wielkości wiejska siedziba szlachecka, stopniowo stał się odpowiednikiem „rodzimości”, programowo poszukiwanej w architekturze, najbardziej intensywnie na pocz. XX wieku. Na popularyzację tego zjawiska na ziemiach polskich duży wpływ miały wyniki konkursów architektonicznych na dwory w Opinogórze (1908) i Niegowici (1913) oraz projekty konkursowe pawilonu polskiego na wystawę w Rzymie (1911) i typowych domów mieszkalnych w otoczeniu ogrodowym (1912). Większość siedzib ziemiańskich powstałych przed I wojną światową formalnie była utrzymana w tradycji architektury rodzimej, nawiązującej nie tylko do neoklasycyzmu czy baroku, ale także do gotyku, polskiego renesansu czy stylu zakopiańskiego. Popularny w Polsce w okresie międzywojennym, a zwłaszcza w pierwszej połowie lat 20. tzw. styl dworkowy, wykorzystywał detale architektoniczne wywodzące się z różnych okresów historycznych, przede wszystkim barokowe łamane naczółki i klasycyzujące ganki kolumnowe. Styl dworkowy stosowany był wówczas przede wszystkim w jednorodzinnej architekturze mieszkaniowej oraz w realizacjach budynków użyteczności publicznej. Zorganizowaną zabudowę w stylu dworkowym można spotkać w miastach-ogrodach, lub częściej w dzielnicach-ogrodach, tworzonych zgodnie z ideą brytyjskiego urbanisty Ebenezera Howarda (jej pierwsze przykłady na ziemiach polskich to nieukończone Ząbki, zaprojektowane przez Tadeusza Tołwińskiego w 1911 oraz Młociny projektu Ignacego Miśkiewicza z ok. 1913). W międzywojennym Lublinie wille miejskie w formie dworków, otoczone zielenią, powstawały m.in. przy ulicach Ogrodowej, Rayskiego i Beliniaków. Zespół domów, o skromniejszym detalu, powstał w na Dziesiątej, zaprojektowany jako dzielnica-ogród. W Lublinie powstały również dwa reprezentacyjne budynki użyteczności publicznej: dworzec kolejowy nawiązujący do nowożytnego pałacu lub zamku oraz dawna łaźnia miejska na Bronowicach z oryginalnym potrójnym podcieniem arkadowym. Projekt szkół bliźniaczych przy ul. Lipowej Ignacego Kędzierskiego nie został niezrealizowany. Poszukiwanie stylu narodowego w architekturze, znajdujące odzwierciedlenie w stylu dworkowym, można zaobserwować nie tylko w Polsce, ale także w krajach skandynawskich oraz w Europie Środkowo-Wschodniej. Małgorzata Omilanowska, która podjęła próbę całościowego spojrzenia na te zjawiska w architekturze europejskiej, dostrzegła podobieństwa w rozwiązaniach formalnych stosowanych w krajach, które nie miały ze sobą żadnych relacji artystycznych bądź miały nieliczne kontakty.
- ItemFilozofia muzyki. Doświadczenie, poznanie, znaczenie(Wydawnictwo UNUM, 2022) Gamrat, Małgorzata; Szyszkowska, Małgorzata A.To, czym jest fenomenologia muzyki oraz w jaki sposób rozpoznajemy fenomenologiczną dziedzinę studiów nad muzyką, stanowi pytanie leżące u podstaw prezentowanego tekstu. Odpowiedź na nie, zakłada autor, leży w eksplorowaniu różnych sposobów opisu, analizy oraz rozważania muzyki, charakteryzujących się ciągłością, oparte na doświadczaniu oraz osobistym oglądzie. Elementy te, jak sugeruje autor, mówią nam najwięcej na temat fenomenologicznych sposobów badania muzyki. Autor podąża badawczymi ścieżkami wyznaczonymi w pismach przez autorów takich jak Roman Ingarden, Maurice Merleau-Ponty, Jean-François Lyotard, Arnold Berleant, rozważając te różne, ale równie inspirujące sposoby rozumienia muzyki.
- ItemFormation des noms et des termes composés français et polonais : de la cognition à la traduction(Towarzystwo Naukowe KUL, 2013) Śliwa, DorotaProblematyka złożeń (composita) jako procesu słowotwórczego jest stale aktualna i wymagająca coraz to nowych opracowań w dobie stosowania narzędzi informatycznych do analizy korpusów tekstów języka naturalnego oraz tłumaczeń tekstów specjalistycznych. Celem niniejszego opracowania jest próba ukazania całości problemów związanych z procesem tworzenia złożeń. W rozdziale I ("Problèmes et approches de la composition en linguistique françaiset et polonaise") przedstawiony jest krótki rys historyczny teoretycznych podstaw badań wyrazów złożonych w językoznawstwie francuskim i polskim. Zostały one wyodrębnione jako jednostki językowe już w drugiej połowie XIX wieku w nurcie badań francuskiej gramatyki historycznej i komparatystycznej, a na gruncie polskim - z początkiem XX wieku. W kontekście różnych nurtów teoretycznych pojawiła się zróżnicowana terminologia złożeń, która została przedstawiona w dwóch językach. Relacje semantyczne między elementami wyrazu złożonego, a także metafora i metonimia w złożeniach endocentrycznych i egzocentrycznych były brane pod uwagę od samego początku. Autorka wprowadza kryterium referencyjne jako podstawowe i określające tożsamość nazwy złożonej, która desygnuje w sposób stały strukturę ontologiczną nazywanego obiektu rzeczywistości i jego relacji. W rozdziale II ("Approche dénominative de la composition nominale") omówiona jest koncepcja ujęcia nazwotwórczego łącząca wymiar aktywności poznawczej człowieka (określonej w nurcie metafizyki realistycznej zapoczątkowanej przez Arystotelesa) z poziomem analizy struktur językowych (przeprowadzonej według metodologii dystrybucyjno-transformacyjnej Z. Harrisa). Rozdział III ("Les composés endocentriques français et polonais") zawiera opis złożeń endocentrycznych francuskich i polskich. W pierwszej części zestawione są formy tych nazw złożonych w powiązaniu z relacjami konceptualnymi. W drugiej części rozdziału zestawienie paralelnych złożeń co do formy i relacji konceptualnych weryfikowane jest w tłumaczeniach. Ilustrowane są one m.in. na francuskiej i polskiej taksonomii "paradisiers" / "ptaków rajskich", w której zauważa się duże zróżnicowanie w percypowaniu cech i doborze różnych leksemów, które uwarunkowane są kulturowo. Potwierdzają one fakt, że tłumaczy się nie formy, lecz nazwy złożone na postrzeganiu i konceptualizacji obiektów rzeczywistości, jak też to, że forma wyrazu złożonego jest wtórna w odniesieniu do predykacji opartej na danej relacji. W złożeniach endocentrycznych forma wyrazu często nie jest skostniała i ulega modyfikacjom. Złożenia egzocentryczne analizowane w rozdziale IV ("Les composés exocentriques français et polonais") tworzone są na tych samych relacjach, co złożenia endocentryczne. Przecięcie struktury składniowej podyktowane jest czynnikami pragmatycznymi wyeksponowania danego komponentu konceptualnego. W pierwszej części omówione są formy złożeń egzocentrycznych w korelacji do predykacji. W drugiej części rozdziału ukazane są te złożenia egzocentryczne, które oparte są na predykacjach wzbogaconych o dodatkowe wartości modalne wyrażające emocjonalny stosunek mówiącego do postrzeganego obiektu. W złożeniach egzocentrycznych forma wyrazu jest zawsze skostniała. Formy złożeń endo- i egzocentrycznych powiązane z predykacjami o poszczególnych relacjach logicznych i przestrzenno-czasowych postrzeganych obiektów rzeczywistości ulegają różnym modyfikacjom, które omówione są w rozdziale V ("Les composés endocentriques et exocentriques à forme modifiée"): zapożyczenia, ucięcie leksemu oraz redukcje formy złożeń syntagmatycznych w dyskursie. Monografia wskazuje na wyraźne tendencje w tworzeniu form wyrazów charakterystycznych i dla złożeń endocentrycznych i dla egzocentrycznych w obu językach. Opis ten wykracza poza analizę kontrastywną, ponieważ nazwy złożone są jednostkami dyskursu. Mówiący używają tych syntetycznych struktur w celu wyrażenia bogatej rzeczywistości w jej dynamice, a ich przetłumaczenie jest nieraz wyzwaniem dla tłumacza.
- ItemGmach Poczty Głównej w Lublinie w okresie dwudziestolecia międzywojennego(Poczta Polska, 2006) Błotnicka-Mazur, ElżbietaW artykule zaprezentowano projekt przebudowy gmachu poczty głównej z 1924 roku wykonany przez Bohdana Kelles-Krauzego i Jerzego Siennickiego, po pożarze budynku, który miał miejsce w lipcu 1923 roku.
- ItemHow to measure the French influence - lexical choices in a 14th-century English Psalter(Wydawnictwo KUL, 2015) Lis, KingaThe paper discusses lexical choices in the first 50 Psalms of the Middle English Glossed Prose Psalter with a view to demonstrate that the profusion of borrowings from French should not be taken as evidence of the direct influence of the French source text. Rather, it should be analysed in the context of the underlying Latin Psalter, the French source and the remaining 14th-century Psalter translations simultaneously. When examined from this perspective, the Psalter appears to converge in its use of 90% of the Romance-derived nouns with the three remaining 14th-century Psalter translations. The profusion of borrowings from Romance should be, therefore, perceived as a manifestation of the contemporary linguistic situation in medieval England and a reflection of the perceived inviolability of the biblical text. Furthermore, it is argued that the actual French influence should not be sought in the formal similarities shared by the lexical items used in Middle English Glossed Prose Psalter and the French rendition, but rather in the exceptional vocabulary choices of Middle English Glossed Prose Psalter corresponding semantically, rather than formally, to the relevant items employed in the French translation, both those which are context-motivated and, even more so, those which find no contextual justification with respect to other occurrences of the same Latin lemma.
- ItemIndirekte Strategien der Rekonstruktion der ukrainisch-jüdischen Familiengeschichte in Katja Petrowskajas Vielleicht Esther(Towarzystwo Naukowe KUL, 2019) Dubrowska, Małgorzata; Michaelis-König, AndreeW artykule ukazano strategie pisarskie Petrowskiej, która – kreśląc portret swojej żydowskiej rodziny – w produktywnym literacko procesie przypominania [niem. Wieder-Erinnerung] używa literackich aluzji, łączy przeszłość miejsc, przestrzeni, ludzi i rzeczy. W konfrontacji z rekonstruowaną historią rodzinną na plan pierwszy wysuwają się drogi pośrednie: opowiadanie, tłumaczenie czy fikcja tworzą formę narracyjną, w której rekonstrukcja przełamywana jest przez refleksję, a zasadą pisarską staje się subtekstowy metonimiczny realizm, niosący ze sobą, oprócz rekonstrukcji i refleksji, elementy transfiguracji.
- ItemItaliano della medicina. Teoria e pratica(Wydawnictwo KUL, 2019) Maniowska, KatarzynaItaliano della medicina. Teoria e pratica: publikacja przeznaczona jest dla osób uczących się języka włoskiego jako drugiego języka: studentów wydziałów filologicznych, kandydatów fakultetów medycznych we Włoszech, zagranicznych pracowników medycznych pracujących w służbie zdrowia we Włoszech, a także przyszłych tłumaczy ustnych i pisemnych, którzy rozważają specjalizację w sektorze medycznym. Pierwsza część publikacji poświęcona jest niektórym aspektom włoskiego języka medycznego, analizuje w szczególności kluczowe jego cechy oraz wybrane trudności związane ze zrozumieniem takich tekstów. Druga część proponuje analizę języka medycznego z praktycznego punktu widzenia. Podzielony na dziesięć podjednostek oferuje naukę słownictwa i struktur morfo-syntaktycznych poprzez analizę specjalistycznych tekstów o stopniowym poziomie trudności.
- ItemKomunikacja Kościoła katolickiego w Polsce w okresie pandemii Covid-19. Raport z badań interdyscyplinarnych(Wydawnictwo «scriptum» Tomasz Sekunda, 2022) Chmielewski, Mirosław; Nowak, Małgorzata; Stanisz, Piotr; Szulich-Kałuża, Justyna; Wadowski, DariuszPrzedmiotem badań przedstawionych w monografii jest komunikacja Kościoła katolickiego w Polsce z wiernymi i otoczeniem zewnętrznym w okresie pierwszej fali pandemii Covid-19. Interdyscyplinarne badania zrealizowano w paradygmacie badawczym J. Cardina, obejmującym trzy etapy naukowej eksploracji: widzieć – ocenić – działać. Na pierwszym etapie badań (widzieć) poddano analizie komunikację Kościoła w czterech perspektywach: prawnej, pragmalingwistycznej, medialnej i socjologicznej – w tych ujęciach sformułowano wnioski i rekomendacje (rozdziały I-IV). Na podstawie uzyskanych interdyscyplinarnych wyników badań zrealizowano drugą część etapu badawczego (ocenić – działać) w perspektywie teologicznopastoralnej. Stosując metodę analizy krytycznej i wnioskowania, dokonano syntetycznej oceny komunikacji Kościoła w hermeneutycznym kluczu trzech podstawowych funkcji Kościoła: prorockiej, kultycznej i pasterskiej. Procedura ta pozwoliła zamknąć trzeci etap badawczy rekomendacjami teologicznopastoralnymi i duszpasterskimi adresowanych do Kościoła katolickiego w Polsce (rozdział V Raportu). Cechą znamienną realizacji w okresie pierwszej fali COVID-19 zarówno funkcji prorockiej, jak i kultycznej była mediatyzacja przepowiadania i sprawowania sakramentów, szczególnie Eucharystii. Przyniosło to nowe sposoby uczestniczenia w kulcie, w liturgii, w sakramentach (Eucharystia, sakrament pokuty i pojednania) oraz zauważalny trend prywatyzacji wiary. Tym samym postawiło Kościół przed koniecznością poszukiwania nowych form duszpasterstwa.
- ItemKreowanie przyjaznej przestrzeni – Lubelskie Spotkania Plastyczne '76(Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Wydawnictwo KUL, 2016) Błotnicka-Mazur, ElżbietaRzeźba jako element przestrzeni publicznej znalazła stałe miejsce w miejskim plenerze. Dekady lat 60. i 70. w Polsce w sposób szczególny zaznaczyły się w historii rzeźby, obfitując w różnego rodzaju artystyczne sympozja i plenery, w których efekcie miasta wzbogaciły się o nowe realizacje rzeźbiarskie. Masowo powstające w tym okresie osiedla mieszkaniowe stały się idealną przestrzenią, w której rzeźba, wkomponowana w układ architektoniczny, mogła harmonijnie go współtworzyć i oswajać „miejski chaos i zagubienie” najbliższego otoczenia człowieka. Jedną z takich inicjatyw były Lubelskie Spotkania Plastyczne w 1976 roku. Wzięło w nich udział kilkudziesięciu artystów plastyków z całej Polski, którzy zaprojektowali i wykonali kilkadziesiąt realizacji: malarskich, mozaikowych, rzeźbiarskich – na ścianach szczytowych, w prześwitach, na alejach i skwerach osiedli Lubelskiej Spółdzielni Mieszkaniowej.
- ItemKto był twórcą kaplicy Ligęzów w Bolesławiu?(Towarzystwo Naukowe KUL, 2006) Nawrocki, RafałThere is a tomb chapel from the beginning of the 17Ih century in Bolesław where Stanisław and Katarzyna of Broniewski Ligęza are buried. Its form refers to the earlier Branickis’ mausoleum in Niepołomice. The Ligęza’s tomb is placed opposite to the entrance of the chapel. It represents two figures kneeling and adoring the crucifix. On the basis of eryptogram placed in the northern chapel built later Tomasz of Raguza is claimed to be the founder of the chapel. The building contract found on 7lh August 1605 names Andrzej Jastrząbek and Benedykt Bonanome as its builders. Tomasz Natalis of Raguza was a Cracow canon and physician of Bishop Piotr Myszkowski. He was also the author of the text written of the foundation plaque, a Latin epitaph in hexameter that contained - aside to the eryptogram - some philosophical contents.
- ItemLament opatowski. Rozważania o genezie i treściach ideowych(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2012) Nawrocki, RafałIn the transept of the collegiate St Martin Church in Opatów there is a Renaissance wall tomb monument to Chancellor Krzysztof Szydłowiecki (died 1532). Into the tomb a relief commonly called The Opatów Lament is introduced. Among researchers the view is dominant that it shows people who belonged to the Chancellor’s circle, and who, having received the news about his death, manifest their sorrow and profound grief. However, such an interpretation is doubtful. Interpreting the iconographic program is difficult because of the lack of direct models or imitations, both in Polish and European sepulchral art, as well as of source documents concerning the tomb. Research into the formal origin of the tomb that has been conducted until now was to a large extent determined by the iconographic interpretation of the work. Identification of the subject as sorrow manifested by a crowd of people directed the researchers’ attention to the scenes of “laments” occurring commonly in ancient, medieval and Renaissance sepulchral art. But against this background the Opatów Lament is distinguished by its original conception, and the similarities are only superficial. The Opatów relief does not show - as it has been thought up till now - a crowd manifesting their grief caused by Chancellor Krzysztof Szydłowiecki’s death. Such objects as a desk, sheets of parchment, writing instruments that may be seen in the relief direct our attention towards the iconography of the Chancellor’s Office that started being formed at the beginning of the 16th century. We may assume that in all probability Szydłowiecki is presented here, surrounded by his loyal associates, which is indicated by the presence and the number of dogs lying down under the table. The subject of the relief is probably connected with some tragic political event, which is shown by the sadness prevailing in the group. This conjecture seems to be endorsed by a fragment of the work Genealogia atque familia ducum Radivilonum published in 1603 on the initiative of the Chancellor’s grandson Mikołaj Krzysztof Radziwiłł “Sierotka”. It contains a description of Krzysztof Szydłowiecki’s despair caused by the news that Muslim troops captured Rhodes. We may assume then that the Opatów relief shows the sorrow of the Chancellor, famous for his anti-Turkish views, and of his circle, at the news of a defeat of a Christian army.
- Item„Lélio” de Hector Berlioz et „Le contrebandier” de George Sand, ou une solitude d’un artiste (héros) romantique portant le masque du bandit(Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2019) Gamrat, MałgorzataThe notions of solitude and a bandit were very popular as a literary theme during Romanticism. Those two literary topoi were connected with the image of a romantic hero, and successively a romantic artist. This paper analyzes two very different works: a monodrama Lélio by Hector Berlioz and the short story Le contrebandier by George Sand, where a bandit is presented as a representation of a romantic artist.
- Item"Marka (osobista)" jako wartość w dyskursie marketingu(Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2019) Smoleń-Wawrzusiszyn, MagdalenaW niniejszym artykule prezentowane są rozważania dotyczące aksjologicznego wymiaru praktyk komunikacyjnych w dyskursie marketingu rozumianym jako jeden z najpotężniejszych dyskursów ery postmodernizmu. Marketing jest ideologiczną narracją globalnej ponowoczesności, ale w przestrzeniach lokalnych (narodowych) może wykazywać specyficzne dla nich zróżnicowanie. Za przedmiot badawczy zostało przyjęte kluczowe dla marketingu słowo i pojęcie marki. Jest ono analizowane zarówno jako termin specjalistycznej komunikacji marketingowej, jak i element współczesnego dyskursu publicznego, w którym marka (osobista) szerzy się jako słowo modne. Ponieważ marketing jako dyskurs władzy kształtuje myślenie ponowoczesnych społeczeństw, warto spojrzeć na jego praktyki z perspektywy działań perswazyjnych, co kieruje analizy w stronę retoryki. W kontekście podjętej problematyki szczególnie istotne wydaje się retoryczne ujęcie podmiotowości. Wyniki przeprowadzonych badań prowadzą do wniosku, że marketing faktycznie ma wielką siłę społecznego oddziaływania, ale jego strategie perswazyjne dalekie są od modelu humanistycznie zorientowanej retoryki klasycznej. Natomiast afirmowanie marki jako kluczowej wartości skutkuje etycznie niebezpiecznym naruszeniem retorycznej zasady stosowności.
- ItemMiędzy profesją i pasją. Życie i twórczość Bohdana Kelles-Krauzego, zapomnianego lubelskiego architekta i malarza(Towarzystwo Naukowe KUL; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2010) Błotnicka-Mazur, ElżbietaKsiążka przedstawia monografię Bohdana Kelles-Krauzego (1885-1945), architekta powiatu lubelskiego i malarza, czynnego w Lublinie w okresie międzywojennym. Na podstawie zachowanych materiałów archiwalnych, w zbiorach państwowych i prywatnych, autorka rekonstruuje życie i twórczość zapomnianego przez badaczy animatora środowiska kulturalnego w międzywojennym Lublinie, autora kilkuset prac malarskich i rysunkowych, a przede wszystkim kilkudziesięciu projektów budowli użyteczności publicznej i domów prywatnych (w większości zrealizowanych).