Przegląd Prawno-Ekonomiczny, 2024, Nr 4
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Przegląd Prawno-Ekonomiczny, 2024, Nr 4 by Issue Date
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- ItemSytuacja publicznoprawna przedsiębiorcy - głównego badacza w badaniach klinicznych jako podstawa ustalenia istnienia stosunku pracy z farmaceutą w tych badaniach(Wydawnictwo KUL, 2024) Sienkiewicz, TomaszArtykuł ukazuje wpływ norm publicznoprawnych na kształtowanie się stosunku pracy farmaceutów zatrudnionych na umowę o pracę w aptece szpitalnej w badaniach klinicznych. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie ryzyka niezamierzonego nawiązania stosunku pracy pomiędzy przedsiębiorcą - głównym badaczem a farmaceutą na podstawie norm publicznoprawnych w sytuacji braku właściwie doformalizowanych prywatnoprawnie warunków współpracy głównego badacza, wykonawcy - farmaceuty, ośrodka (często szpitala) oraz sponsora, którym często jest przedsiębiorstwo finansujące badania kliniczne zainteresowane wprowadzeniem badanej substancji na rynek. The article shows the impact of the public law norms on the formation of the employment relationship of pharmacists employed under an employment contract in a hospital pharmacy in clinical trials. The aim of this article is to show the risk of unintentional establishment of an employment relationship between the entrepreneur – principal investigator and the pharmacist on the basis of public law norms in the absence of properly formalised private law conditions of cooperation between the principal investigator, the contractor – the pharmacist, the facility (often a hospital) and the sponsor, which is often a company financing clinical trials interested in placing the investigated substance on the market.
- ItemDwadzieścia lat obecności Polski w Unii Europejskiej. Analiza ekonomiczna rozwoju gospodarczego na tle gospodarki niemieckiej(Wydawnictwo KUL, 2024) Papka, Karol; Kubicki, DamianNa przestrzeni ostatnich 20 lat gospodarka Polski doświadczyła spektakularnego rozwoju. Modernizacja infrastruktury oraz napływ środków unijnych pobudziły wzrost gospodarczy Polski. Nieustannie unowocześniana struktura gospodarcza kraju daje nadzieję na kontynuację procesu nadrabiania zaległości wynikających z okresu Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Przedmiotem niniejszej pracy jest analiza porównawcza rozwoju gospodarczego osiągniętego przez Polskę na tle gospodarki niemieckiej w okresie ostatnich dwóch dekad. Przeprowadzona analiza opiera się na kluczowych wskaźnikach gospodarczych, tj. PKB w ujęciu realnym i nominalnym oraz PKB per capita według parytetu siły nabywczej, które umożliwiają ocenę sytuacji makroekonomicznej. Dopełniając przeprowadzone badania, scharakteryzowano zmiany, które zaszły w strukturach gospodarczych obu państw, będące efektem transformacji postindustrialnej. Dodatkowo autorzy podjęli próbę ukazania, jak z ekonomicznego punktu widzenia oba państwa prezentują się na tle pozostałych państw Unii Europejskiej. Over the past two decades, Poland’s economy has experienced spectacular growth. The modernisation of infrastructure and the inflow of EU funds have stimulated Poland’s economic growth. The country’s continually modernised economic structure gives hope for a continuation of the process of catching up with the backlog resulting from the Polish People’s Republic (PRL) period. The purpose of this article is to conduct a comparative analysis of the economic development achieved by Poland against the background of the German economy over the past two decades. The analysis was based on key economic indicators such as GDP in real and nominal terms and GDP per capita according to purchasing power parity, which allow for the assessment of the prevailing macroeconomic situation. To complement the conducted research, the changes that have occurred in the economic structures of both countries as a result of post-industrial transformation, were characterized. Additionally, the authors attempt to show how the countries compare economically with other countries in the European Union.
- ItemEffectiveness of Inflation Targeting Strategy in Times of Financial Instability in Emerging Countries(Wydawnictwo KUL, 2024) Bouhmidi, Souhila; Fekir, Hamza; Amani, IsmailThis paper aims to assess the effectiveness of inflation targeting policy in emerging economies during an economic crisis, particularly the 2007 financial and economic crisis. Thus, considering pre-crisis and crisis periods, an econometric model based on the difference-in-differences method (DID) was adopted. The sample consists of twelve inflation-targeting countries, the test group, and twelve non-targeting countries, the control group. The model was estimated using the EGLS method on panel data. The results show that inflation-targeting emerging countries have less control over prices during crisis than emerging countries without inflation-targeting policy. Celem artykułu jest ocena skuteczności polityki celu inflacyjnego w gospodarkach wschodzących w okresie kryzysu gospodarczego, w szczególności kryzysu finansowo-gospodarczego z 2007 r. W związku z tym, uwzględniając okresy przedkryzysowe i kryzysowe, zastosowano model ekonometryczny oparty na metodzie różnic w różnicach (DID). Próbka składa się z dwunastu krajów stosujących celowanie w inflację (grupa badawcza) oraz dwunastu krajów nie stosujących tej polityki (grupa kontrolna). Model oszacowano metodą EGLS na danych panelowych. Wyniki pokazują, że kraje wschodzące stosujące celowanie w inflację mają mniejszą kontrolę nad cenami podczas kryzysu w porównaniu z krajami wschodzącymi, które nie stosują polityki celowania w inflację.
- ItemProcedure for Verifying the Accuracy of Personal Data Collected in the Sex Offender Register(Wydawnictwo KUL, 2024) Wolska-Bagińska, AnnaThe article aims to present topics related to the processing of personal data collected in the Sex Offender Register. It discusses the tasks of the Information Office of the National Criminal Register relating to the process of verifying the accuracy of personal data included in the Sex Offender Register. The article also describes the procedure and conditions for updating the data processed in the Sex Offender Register. Artykuł ma na celu przedstawienie zagadnień związanych z przetwarzaniem danych osobowych zgromadzonych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, a także trybu i warunków ich aktualizacji. Omówione zostały również zadania Biura Informacyjnego Krajowego Rejestru Karnego związane z procesem weryfikacji poprawności danych osobowych zawartych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
- ItemEfektywność egzekucji w systemie prawnym Szwajcarii - studium przypadku(Wydawnictwo KUL, 2024) Stróżewski, BartoszCelem artykułu jest zbadanie efektywności egzekucji w systemie prawnym Szwajcarii, ze szczególnym uwzględnieniem nietypowych procedur egzekucyjnych, które nie angażują tradycyjnych komorników sądowych. Pytania badawcze koncentrują się na identyfikacji głównych procedur i instytucji odpowiedzialnych za egzekucję oraz na ocenie: czy system zachowuje równowagę między interesami dłużników i wierzycieli przy jednoczesnej efektywnej egzekucji długu. Analiza wykazała, że szwajcarski model opiera się na dobrze uregulowanych procedurach i instytucjach, co prowadzi do szybszej realizacji należności bez sporu prawnego. System ten korzysta z biur egzekucji długów na poziomie kantonalnym, organów nadzorczych oraz klarownych przepisów prawnych. Zauważono, że szwajcarski system egzekucyjny może być cennym punktem odniesienia do przeprowadzenia analizy prawnoporównawczej między Szwajcarią a Polską, z sugestią przeniesienia kilku rozwiązań na grunt prawa polskiego. Szczególnie interesujące są pomysły dotyczące biur egzekucyjnych i możliwości wszczęcia egzekucji bez uzyskania tytułu wykonawczego, co mogłoby uprościć procedury dla przedsiębiorców. Szwajcarski system egzekucyjny wydaje się być mniej skomplikowany i przyjazny dla wierzycieli, ale równocześnie uwzględnia interesy dłużników, co prowadzi do balansu między zabezpieczeniem interesów obu stron. Jasność i przejrzystość procedur mają wpływ na korzystne rozwiązywanie sporów, a łatwość wszczęcia egzekucji ma także działanie prewencyjne. Autor zwraca uwagę na potencjał analizy systemu szwajcarskiego do wnioskowania ogólnych zasad dotyczących efektywności egzekucji w różnych kontekstach prawnych. The purpose of this article is to examine the effectiveness of enforcement in the Swiss legal system, with a particular focus on atypical enforcement proceedings that do not involve traditional bailiffs. The research questions focus on identifying the main procedures and institutions responsible for enforcement and assessing whether the system balances the interests of debtors and creditors while effectively executing the debt. The analysis showed that the Swiss model is based on well-regulated procedures and institutions, which leads to faster collection of debts without legal dispute. The system benefits from debt enforcement offices at the cantonal level, supervisory bodies and clear legislation. It was noted that the Swiss enforcement system can be a valuable point of reference for conducting a comparative legal analysis between Switzerland and Poland, with a suggestion to transfer some solutions to Polish law. The ideas concerning enforcement offices and the possibility to initiate enforcement proceedings without obtaining a title, which may facilitate procedures for entrepreneurs, are particularly interesting. The Swiss enforcement system appears to be less complicated and creditor-friendly, but at the same time takes into account the interests of debtors, leading to a balance between protecting the interests of both parties. The clarity and transparency of procedures have an impact on favorable resolution of disputes, and the simplicity of initiating enforcement also has a preventive effect. The author highlights the potential of the analysis of the Swiss system to derive general principles for the effectiveness of enforcement in different legal contexts.
- ItemAkty kierownictwa wewnętrznego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów(Wydawnictwo KUL, 2024) Wasilewski, KrystianCelem artykułu jest zbadanie specyfiki aktów kierownictwa wewnętrznego stosowanych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (KPRM). Problem badawczy artykułu koncentruje się na kwestii nakładania się różnych form kierownictwa - Prezesa Rady Ministrów, ministrów (w tym sekretarzy i podsekretarzy stanu) oraz Szefa Kancelarii - i ich wzajemnych relacji w stosowaniu aktów kierownictwa wewnętrznego w tym samym urzędzie administracji publicznej. Interesującym zagadnieniem jest ustalenie, czy taka złożona struktura kierowania, przy współistnieniu różnych organów kierowniczych, sprzyja efektywności działania KPRM realizacji powierzonych jej zadań. Organizacja KPRM jest w pewnym sensie poddana pod aktualną politykę Rady Ministrów, a zmiany w strukturze organizacyjnej są dostosowywane do bieżących priorytetów rządu. Samo kierowanie KPRM zostało zastrzeżone dla Szefa Kancelarii, którego rola wykracza poza typowe funkcje administracyjne. Szef Kancelarii nie musi pełnić funkcji ministra, co czyni to stanowisko specyficznym w kontekście struktury administracji rządowej. Ważnym z punktu widzenia nauki administracji jest zagadnienie nakładania się władztwa kierowniczego, Prezesa Rady Ministrów, ministrów (w tym sekretarzy i podsekretarzy stanu) oraz Szefa Kancelarii. Interesującym zagadnieniem doktrynalnym jest właściwe zrozumienie stosowania aktów kierownictwa w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. W urzędzie tym bowiem współistnieją, ale nie zawsze się uzupełniają, akty kierownictwa wewnętrznego stosowane przez odrębne organy kierownictwa. Powstaje pytanie: czy to złożone kierowanie urzędem pozwala na efektywne funkcjonowanie administracji rządowej oraz realizację jej zadań? The purpose of this article is to examine the specific nature of internal management acts applied within the Chancellery of the Prime Minister (KPRM). The research problem centers on the overlap of different forms of leadership – those of the Prime Minister, ministers (including secretaries and undersecretaries of state), and the Head of the Chancellery – and their mutual relationships in the application of internal management acts within the same public administration office. An interesting issue is to determine whether such a complex management structure, involving the coexistence of various governing bodies, is conducive to the effectiveness of the Chancellery’s operations and the fulfilment of the tasks entrusted to it. The organization of the KPRM is, to a certain extent, subject to the current policies of the Council of Ministers, with changes in the organizational structure adjusted to the government’s current priorities. The management of the KPRM is reserved for the Head of the Chancellery, whose role extends beyond typical administrative functions. The Head of the Chancellery is not required to serve as a minister, which makes this position unique in the context of governmental administrative structure. From the perspective of administrative science, an important issue is the overlap of governing authority among the Prime Minister, ministers (including secretaries and undersecretaries of state), and the Head of the Chancellery. An interesting doctrinal issue is the proper understanding of the application of mangerial acts within the Chancellery of the Prime Minister. In this office, internal management acts issued by separate governing bodies coexist but do not always complement one another. This raises the question of whether this complex approach to managing the office enables effective functioning of the public administration and the accomplishment of its tasks.
- ItemZróżnicowanie sytuacji demograficznej miast województwa wielkopolskiego a zróżnicowanie dynamiki przemian tej sytuacji w latach 1995-2023(Wydawnictwo KUL, 2024) Krawczyk, GrzegorzCelem artykułu jest analiza sytuacji demograficznej miast (gmin miejskich) województwa wielkopolskiego w latach 1995-2023. Źródłem danych wykorzystanych do przeprowadzonej analizy jest Bank Danych Lokalnych Głównego Urzędu Statystycznego. Do badania użyto analizy taksonomicznej, metody bez wzorca. Przeanalizowano 5 zmiennych w badanym okresie dla 19 miast i 29 lat. W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono spadek poziomu rozwoju demograficznego w badanym okresie w badanych miastach. Stwierdzono również rozwarstwianie się poziomu rozwoju demograficznego miast. Udowodniono, że wstąpienie w struktury Unii Europejskiej oraz pandemia COVID-19 zmieniły tendencje w zakresie wielkości dynamiki poziomu rozwoju demograficznego miast. Udowodniono również, że ich poziom rozwoju wykazuje zależność z indeksem dynamiki przemian rozwoju demograficznego z uwagi na przyjęte cechy. The aim of the article is to analyze the demographic situation of cities and towns (urban communes) in Wielkopolskie Voivodship from 1995 to 2023. The source of data for the conducted analysis is Local Data Bank of the Central Statistical Office (GUS). Taxonomic analysis without a pattern was used for the study. Five variables were analyzed in the studied period of 29 years in the study of 19 cities and towns. As a result of the analysis, a decline in the level of demographic development was observed in the examined period in the studied cities and towns. It was also found that the processes of the development of the cities and towns lead to stratification of their levels of demographic development according to the adopted features. It has been proven that the level of diversity of economic development of cities and towns of the eastern region was growing, despite the declared and pursued policy of equalizing development differences. Poland’s accession to the European Union has changed the trends in terms of the dynamics of the level of demographic development of cities and towns due to the adopted characteristics. There is a relation between Poland’s accession to the European Union and the decline in dynamics of changes in the level of demographic development. The COVID-19 pandemic changed trends in the magnitude of the dynamics of the level of demographic development of cities and towns due to the adopted features. There is a correlation between the pandemic and the decline in the dynamics of changes in the level of demographic development. The size of cities and towns shows a relationship with the index of dynamics of changes in demographic development due to the adopted features. It has been proven that the size of the city or town is statistically significantly correlated with the dynamics index from 2020 to 2021, during the pandemic. It means that as the size of the city or town increases, the dynamics index is growing. The level of demographic development of cities and towns shows a relationship with the dynamics of changes index in demographic development due to the adopted features.