Nowe Tendencje w Zarządzaniu, 2021, Vol. 1

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    Nieetyczne zachowania w relacjach między przedsiębiorstwami jako zagrożenie dla realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju i wynikających z nich zadań
    (Wydawnictwo KUL, 2021) Gulski, Bogusław
    Artykuł ma charakter studium teoretycznego, choć odwołuje się również do wyników badań empirycznych. Bodźcem do jego napisania stały się opinie o niewystarczającym stopniu zaawansowania realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. W artykule przyjęto założenie, że niewystarczające zaawansowanie może wynikać w pewnym stopniu z możliwych zachowań nieetycznych dużych przedsiębiorstw podejmowanych w trakcie relacji z mniejszymi podmiotami, które nominalnie mogłyby służyć realizacji wybranych Celów Zrównoważonego Rozwoju. Jednym z celów artykułu jest zidentyfikowanie sytuacji sprzyjających nieetycznym zachowaniom przedsiębiorstw. W tekście określono, na czym ogólnie polegają zachowania nieetyczne przedsiębiorstw oraz wskazano, na czym mogą polegać zachowania nieetyczne przedsiębiorstw podejmowane w związku z realizacją zadań służących osiąganiu Celów Zrównoważonego Rozwoju. Innym celem artykułu było zidentyfikowanie cech małych i średnich przedsiębiorstw sprzyjających podejmowaniu wobec nich zachowań nieetycznych przez podmioty nawiązujące z nimi relacje. Cechy te wskazano, odwołując się do wyników badań empirycznych. Na tej podstawie przedstawiono, co mniejsze przedsiębiorstwa mogą przedsięwziąć, by być w mniejszym stopniu narażonymi na zachowania nieetyczne w trakcie relacji, co może sprzyjać realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju.
  • Item
    Transformacja cyfrowa: szanse i wyzwania dla przedsiębiorstw
    (Wydawnictwo KUL, 2021) Kawalec, Paweł
    Artykuł prezentuje główne komponenty transformacji cyfrowej: jej czynniki zewnętrze, fazy oraz czynniki strategiczne. Wskazuje na wymiary transformacji cyfrowej w łańcuchu generowania wartości dodanej przedsiębiorstwa w oparciu o posiadane aktywa, dane pozyskane na podstawie użytkowania produktów oraz od konsumentów, a także cele i miary. Na podstawie zmodyfikowanej postaci modelu D. Teece’a scharakteryzowana została rola platform cyfrowych, ekosystemu, komplementarności oraz standardów w czerpaniu korzyści z innowacji. W artykule wyróżnione zostały podstawowe strategie rozwoju dla firm, które stosują strategie oparte na platformach, a mianowicie: rozwój rynku oparty na platformie, współtworzenie klientów i dywersyfikacja platformy. Artykuł prezentuje definicję kluczowych kategorii na podstawie przeglądu odnośnej literatury przedmiotu oraz przywołuje wybrane przykłady, ilustrujące omawiane kategorie i zależności. The article presents the main components of digital transformation: its external factors, phases and strategic factors. It indicates the dimensions of digital transformation in the value-added chain of a company based on the assets held, data obtained from the use of products and from consumers, as well as goals and measures. Based on the modified form of D. Teece's model, the role of digital platforms, the ecosystem, complementarity and standards in reaping the benefits of innovation was characterized. The article highlights the basic development strategies for companies that use platform-based strategies, namely: platform-based market development, customer co-creation and platform diversification. The article presents the definition of key categories on the basis of a review of the relevant literature on the subject and refers to selected examples illustrating the discussed categories and relationships.
  • Item
    Ocena predyktorów kognitywnego rozwoju moralnego przyszłych menedżerów przy wykorzystaniu teorii dwuaspektowej
    (Wydawnictwo KUL, 2021) Pawlak, Marek
    Przeprowadzono badania wśród studentów zarządzania pochodzących z czterech krajów. Przy wykorzystaniu teorii CMD Kohlberga i teorii dwuaspektowej Linda ustalono, że wzajemne oddziaływanie dwóch czynników, mianowicie kraju pochodzenia i poziomu religijności ma istotny związek z rozwojem moralnym. W przypadku studentów z Polski i Ukrainy osoby deklarujące wyższą religijność są na wyższym etapie rozwoju moralnego, w przypadku studentów z Bułgarii i USA relacja jest odwrotna. Ustalono, że wyniki badań zależą istotnie od rodzaju wykorzystanego dylematu moralnego. A study was conducted among management students from four countries. Using Kohlberg's CMD theory and Lind's dual aspect theory, it was established that the interplay of two factors, namely the country of origin and the level of religiosity, has an important relationship with moral development. In the case of students from Poland and Ukraine, those declaring higher religiosity are at a higher stage of moral development in the case of students from Bulgaria and the USA, the relationship is the opposite. It has been established that the results of the research depend significantly on the type of moral dilemma used.
  • Item
    Nieodpowiedzialność a niemoralność działań przedsiębiorstw: perspektywa teorii kodów moralnych
    (Wydawnictwo KUL, 2021) Zasuwa, Grzegorz
    Działania przedsiębiorstw podobnie jak innych organizacji mogą być oceniane przez interesariuszy pod względem poziomu ich etyczności. Wynik takiej oceny może być pozytywny albo negatywny. Dotychczasowa literatura zdominowana jest jednak przez prace skupiające się na pozytywnych aspektach działań przedsiębiorstw. Relatywnie, niewiele uwagi poświęca się nieodpowiedzialnym praktykom, chociaż ich konsekwencje są często bardzo poważne. Dążąc do lepszego zrozumienia istoty działań przedsiębiorstw wskazywanych przez konsumentów jako społecznie nieodpowiedzialne za cel niniejszego artykułu, przyjęto ukazanie związków między nieodpowiedzialnością a niemoralnością działań przedsiębiorstw. Zmierzając do osiągnięcia takiego celu, za ramy koncepcyjne przyjęto teorię kodów moralnych. W dyskusji literatury zwrócono szczególną uwagę na wyniki badań empirycznych pokazujące znaczenie poszczególnych kryteriów oceny moralnej działań przedsiębiorstwa. Część empiryczną stanowią wyniki badań eksploracyjnych, w których podjęto próbę przyporządkowania nieodpowiedzialnych praktyk przedsiębiorstw wskazanych przez konsumentów do pięciu kodów moralnych. Uzyskane wyniki sugerują, że nieodpowiedzialne praktyki wiążą się najczęściej z nieuczciwością i wyrządzaną krzywdą interesariuszom. Zdecydowanie rzadziej wskazywane są działania, gdzie jako główne kryterium niemoralności pojawia się nielojalność, łamanie prawa i opresyjność. Tekst kończy dyskusja wyników zawierająca implikacje teoretyczne, wnioski praktyczne oraz ograniczenia i kierunki dalszych badań. Stakeholders may evaluate the actions of companies and other organizations in terms of their ethicality. The result of such an assessment may be positive or negative. However, the literature is dominated by works focusing on the positive aspects of corporate actions. Relatively, little attention has been paid to irresponsible practices, though their consequences are often very serious. To better understand the nature of corporate actions identified by consumers as socially irresponsible, this article aims at showing the relationship between irresponsible and immoral corporate actions. To achieve such a goal, the Moral Foundations Theory was chosen as the conceptual framework. In the discussion of literature special attention was paid to the results of empirical research showing the significance of particular criteria of moral evaluation of corporate actions. The empirical part consists of an exploratory study in which an attempt was made to assign irresponsible corporate practices to five moral codes. The results suggest that irresponsible practices are most often associated with dishonesty and harming stakeholders. Actions where disloyalty, breaking the law, and oppressiveness appear as the main criteria of immorality are indicated much less frequently. The text discusses theoretical implications, practical conclusions, limitations, and directions for further research.