Książki/rozdziały (WNPiT)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WNPiT) by Title
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
- ItemDegradacja suchych dolin Lublina poprzez zabudowę deweloperską(Urząd Miasta Lublin, 2014) Kulesza, Piotr; Mackoś-Iwaszko, Ewa; Lubiarz, Magdalena; Solski, MarekJednym z problemów współczesnych polskich miast jest kwestia wielorodzinnego budownictwa mieszkaniowego. Koniec XX wieku przyniósł rozwój nowych form osiedli, w tym zabudowy grodzonej (gated communities). Obecnie zauważa się intensywny proces wkraczania tego typu struktur osadniczych w istniejącą przestrzeń urbanistyczną. Prywatni inwestorzy, kierując się maksymalizacją zysków, wznoszą kolejne osiedla, nie uwzględniając zastanych warunków społecznych, architektonicznych i krajobrazowych. Niniejsza praca prezentuje badania nad wpływem nieodpowiednio planowanej deweloperskiej zabudowy mieszkaniowej, która chaotycznie wkracza w układ przestrzenno-krajobrazowy Lublina. Celem pracy jest wskazanie negatywnych skutków tworzenia grodzonych osiedli mieszkaniowych w Lublinie w obszarze wąwozów i suchych dolin.
- ItemDworce kolejowe magistrali węglowej – projekty konkursowe i realizacje(Muzeum w Rybniku, 2018) Tejszerska, AnnaPrzedmiotem artykułu jest forma architektoniczna dworców kolejowych wzniesionych w pierwszych latach po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, w związku z budową największej inwestycji kolejowej okresu międzywojennego - magistrali węglowej, łączącej górnicze zakłady na Śląsku z portami morskimi w Gdańsku i Gdyni. Omawiane w opracowaniu obiekty stanowią w zasadniczej mierze realizację kilku, przygotowanych w ramach inwestycji, projektów typowych, aczkolwiek są pośród nich także projekty indywidualne. W artykule poruszono także zagadnienie roli konkursów architektonicznych i zaangażowania zawodowych architektów przy projektowaniu obiektów kolejowych. Czas przełomu lat 20. i 30. jest okresem schyłkowym stylistyki narodowej w architekturze, w której coraz mocniej do głosu dochodzą modernistyczne tendencje funkcjonalistyczne, co wyraźnie uwidacznia się w kolejnych etapach przedmiotowej inwestycji.
- ItemNasz rodzimy ziemiański dwór. "Styl dworkowy" dawniej i dziś(Uniwersytet Łódzki, 2016) Tejszerska, AnnaThe article concerns the question of the use and interpretation of forms connoted with Polish manor house in the early XX and XXI century architecture. Firstly, the authordiscusses residential buildings whose form refers to the Polish cottage style. Secondly, the article presents some examples and points at the ideological sources of drawing inspiration from this type of historical style in the interwar period. Finally, the author attempts to analyse contemporary projects inspired by the archetype of the Polish manor house, and juxtaposes them with the architecture of a century ago.
- ItemNational Style in the Reconstruction of Poland after World War I – Theory and Practice(Kalisz Society of Friends of Sciences, 2016) Tejszerska, AnnaThis article attempts to show how ideas of an emerging Polish national style in architecture were developed through the creativity of architects who were concerned with the direction that reconstruction would take after years of occupation and the First World War. It presents the efforts that were made through publications and architectural plans in forming the new landscape of a country devastated by wartime. It shows unanimity amongst architects in their ideology, while at the same time variety in their creative interpretations. It presents different approaches to the creation of a national style, in the decade very significant for the Polish culture and architecture, a period following the World War I in the realities of the reborn Second Polish Republic.
- ItemPercepcja miejskiej roślinności przyulicznej przez mieszkańców Lublina(Urząd Miasta Lublin, 2017) Kulesza, Piotr; Solski, Marek; Lubiarz, MagdalenaAn element of the urban structure of each city is the communication system. The road system provides the character of the city. The streets are complemented by vegetation belts with aesthetic, natural and social functions. Unfortunately, recently the trees and shrubs along the streets becomes a problem especially in relation to traffic safety reasons. In this paper, we tried to determine the perception of urban roadside vegetation by the inhabitants of Lublin. The study evaluated the aesthetic qualities of plants along the streets and indicated their functions. The result of the study found that the citizens of Lublin appreciate the aesthetic value of the road belt's vegetation, and they perceive the need to plant new trees and shrubs. They also notice the numerous functions of these plants, especially their role in forming urban space.
- ItemPlants in 15th-century Netherlandish painting : a botanical analysis of selected paintings(Wydawnictwo KUL, 2014) Kulesza, Piotr
- ItemStyl narodowy w architekturze dworców kolejowych okresu międzywojennego(Muzeum w Rybniku, 2016) Tejszerska, AnnaW artykule poruszono zagadnienie odbudowy i przebudowy budynków dworcowych po zniszczeniach dokonanych podczas I wojny światowej. Przedstawiono także stan linii i obiektów kolejowych, odziedziczonych przez Rzeczpospolitą po latach zaborów i zbrojnych konfliktów. Bazując na publikacjach z okresu międzywojennego, szczególny nacisk położono na ideowe podłoże kształtowania formy architektonicznej odbudowywanych obiektów zgodnie z założeniami polskiego stylu narodowego. Ilustrację tematu stanowi charakterystyka licznych przykładów odbudowanych, przebudowanych i nowo wzniesionych dworców z terenów objętych administracją wileńskiej i warszawskiej dyrekcji kolei. Wyboru obszaru badań dokonano na podstawie analizy wielkości zniszczeń i zakresu odbudowy.
- ItemSymbole narodowe w architektonicznym wystroju obiektów kolejowych II RP(Muzeum w Rybniku, 2017) Tejszerska, AnnaThe interwar period in Poland witnessed increased building investments connected with the reconstruction of the country after the Great War and over a hundred year period of partitions. In particular, this reconstruction concerned strategic railway facilities. Enthusiasm for a long-waited independence and the possibility – forced by the necessity of restoration – to rearrange the homeland’s landscape full of occupant-built objects resulted in projects emphasizing their Polishness. The desire to underline the fact that the new objects are based on Polish traditions is reflected in the so called ‘national style’ of architecture visible in numerous railway stations of the 1920s. Public sentiments were expressed by an intensified use of national motives and other elements of decoration symbolizing Poland. The main topic of the present article is artistic and architectural decoration of railway objects of 1920s ideologically referring to national symbols. The article offers a review of railway stations that were built, rebuilt or reconstructed after the First World War and whose decorative elements reflect diverse interpretations of the national symbol. Moreover, in order to provide a broader background, several examples from earlier and subsequent periods are presented. As a result, the article forms a part of a wider discourse on the relations between art and the state, and art at the service of the state and the society. Also, the article is a continuation of the last year’s publication ‘Piękne, użyteczne, zbędne…obiekty kolejowe w Polsce’ on the national style in the architecture of the 1920s railway stations.
- ItemWarunki rozwoju drzew w miastach w stanowiskach przyulicznych. Przykład Lublina(Urząd Miasta Lublin, 2017) Kulesza, Piotr; Lubiarz, MagdalenaThe paper presents the review of information concerning conditions for the growth of trees near the streets in urban areas. We present impact of different factors (e.g. deformation and contamination of soils, air pollution, water deficit) on trees growing near small and big streets. The paper is also an attempt to assess growth conditions of street trees in Lublin. We conducted field studies of tree placements along selected streets of Lublin. We have also assessed the potential impact of negative factors on trees. We checked the distance between trees and the edge of the road. We tried to answer the questions: if tree roots are covered with soil, asphalt or paving; if snow is removed from the roadway to the roots of trees, etc.
- ItemWspółczesne otoczenie wiejskich kościołów parafialnych archidiecezji lubelskiej. Analiza dendrologiczna z aspektami kompozycyjnymi i krajobrazowymi(Wydawnictwo KUL, 2023) Kulesza, PiotrW książce Autor dokonał analizy otoczenia wiejskich kościołów parafialnych pod względem dendrologicznym, kompozycyjnym i krajobrazowym. Prezentowana monografia stanowi propozycję szerszego spojrzenia na problem kształtowania terenów przykościelnych i tworzenia w nich kompozycji roślinnych, a także ma być praktycznym przewodnikiem do projektowania tych terenów.
- ItemZieleń Lublina jako element architektury miasta(Polskie Towarzystwo Botaniczne, 2016) Kulesza, Piotr; Żak-Kulesza, Małgorzata
- ItemZnaczenie rewitalizacji w procesie ochrony i rozwoju wartości kulturowych miasta(Wydawnictwo Szkoły Wyższej im. Bogdana Jańskiego, 2014) Tejszerska, AnnaThe paper analyzes different examples and diverse ways and methods of planned intervention for the regeneration of distres sed city areas in connection with the social and eco nomic problems. Author points up the value of care about architectural and cultural heritage and primarily about the towns people, who should be the main bene ficiary of all interventions; shows off that basing on lessons learned from the preceding ex perien ces of our European neighbors we can make our own projects.
- ItemZnaczenie wąwozów leśnych Lublina w migracji zwierząt(Urząd Miasta Lublin, 2014) Lubiarz, Magdalena; Mackoś-Iwaszko, Ewa; Solski, Marek; Kulesza, PiotrLublin jest miastem o specyficznej rzeźbie terenu wyrażającej się w znacznej ilości wąwozów i suchych dolin. Wąwozy, podobnie jak doliny rzeczne, mogą mieć znaczenie w przemieszczaniu się dzikich gatunków zwierząt. Niestety liczne wąwozy na terenie Lublina są przekształcone w sposób tak znaczący, że nie mają one prawie żadnego znaczenia przyrodniczego, a co za tym idzie nie są przydatne dla bytowania i migracji zwierząt. Celem niniejszej pracy jest ukazanie przekształceń w krajobrazie, które wpłynęły na funkcjonowanie przyrodnicze wąwozów leśnych Lublina. Ponadto starano się ukazać jakie zmiany w strukturze wąwozów wpłynęły na możliwość wykorzystania ich przez zwierzęta jako korytarzy migracyjnych.