Roczniki Nauk Społecznych, 2023, T. 51, nr 4: Film in Media Culture
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Roczniki Nauk Społecznych, 2023, T. 51, nr 4: Film in Media Culture by Title
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
- ItemCommunicating Religious Content and the Reception of Meanings in Social Space: The Series Saviour Under the Birches(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Abassy, MałgorzataThe article contains an analysis of the content of the 12-part series entitled Saviour under the Birches. The main idea of the director, Leonid Eydlin, to show the audience the ordinary side of life, however related to faith and the search for the right decisions in difficult situations, was confronted with the comments of the viewers, posted under subsequent parts of the series on youtube.com, kinopoisk.ru, otzovik.com, and kino-teatr.ru. The source material is treated as a cultural text in the Lotman sense. Content analysis and the hermeneutic method, taking into account contexts, are the research methods. Analyses of the content of the series made it possible to show that Eidlin’s intention to show Orthodoxy as a religion culture, based on the realities of everyday life of an ordinary man, preoccupied with material problems but also searching for the meaning of the problems affecting him in the non-material world. The analysis of Internet users’ comments, in turn, showed that they identify their problems with those experienced by the characters in the series. Artykuł zawiera analizę treści 12-częściowego serialu pt. Zbawiciel pod brzozami (2003). Główny zamysł reżysera, Leonida Ejdlina, by pokazać widzom zwyczajną stronę życia, związaną z wiarą i z poszukiwaniem właściwych decyzji w trudnych sytuacjach, został skonfrontowany z komentarzami widzów, zamieszczanymi pod kolejnymi częściami serii na youtube.com, kinopoisk.ru, otzovik.com oraz kino-teatr.ru. Materiał źródłowy jest traktowany jako tekst kultury, w ujęciu Łotmanowskim. Przyjętą metodą badawczą jest analiza treści oraz metoda hermeneutyczna, uwzględniająca konteksty. Analizy treści serialu pozwoliły wykazać, że Ejdlin zrealizował swój zamysł pokazania prawosławia jako religii-kultury, opartej na realiach codzienności życia zwykłego człowieka, zaabsorbowanego problemami materialnymi, a jednocześnie poszukującego sensu dotykających go problemów w świecie pozamaterialnym. Analiza komentarzy internautów, z kolei, uwidoczniła, że utożsamiają oni swoje problemy z tymi, których doświadczają bohaterowie serialu.
- ItemDiscerning Wider Connections. On the Social Philosophy by Stanisław Janeczek and Anna Starościc(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Hułas, MaciejSocial Philosophy fills the niche of the “academic market” with champions league scholarship and sets the lens for the accurate perception of socio-institutional order that is anchored to the tradition, which reflects the contemporary and is acceptingly open to the future. And this is due to the realism of the Christian philosophical tradition and to the paradigm of truth adopted in it, as measures for correct perceiving and reasoning. They help organize the diversified positions taken respectively by the authors and make it clear, that no matter how hard attempts are being made to produce truths by means of miscellaneous agreements, there is still such a thing as truth independent of consensus. Abolishing the latter, brings about axiological disorientation and eventuates in degenerating institutions viewed as accomplishments of Western civilization. Social Philosophy encapsulates the complex reality of social institutions in terms of the ends they are to fulfill; it informs not only about their nature and how they are to operate, but it embeds them in the wider contexts and their genealogical continuities. Filozofia społeczna wypełnia niszę „rynku akademickiego” pierwszoligową naukowością i ustawia soczewki oglądu porządku społeczno-instytucjonalnego, który jest zakorzeniony w tradycji, odzwierciedla teraźniejszość i jest akceptująco otwarty na przyszłość. A wszystko dzięki realizmowi chrześcijańskiej tradycji filozofii i paradygmatowi prawdy przyjętym jako miary poprawnego widzenia i wnioskowania. Porządkują one zróżnicowane stanowiska autorów, przypominając, że bez względu na to, jak bardzo usiłuje się ustalać prawdziwości na drodze różnego rodzaju porozumień, istnieje coś takiego jak prawda niezależna od konsensów. Jej negowanie dezorientuje aksjologicznie społeczeństwa i prowadzi do degeneracji instytucji będących cywilizacyjnymi osiągnięciami Zachodu. Filozofia społeczna integralnie ujmuje złożoną rzeczywistość instytucji w perspektywie ich inherentnych celów; nie tylko przypomina, czym są i jak funkcjonują, ale też osadza je w ich szerszych kontekstach i genealogicznych ciągłościach.
- ItemFeminization, But How? The Role of Women in the Polish Public Relations Industry Based on Quantitative Research(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Szuba, Przemysław; Tworzydło, Dariusz; Gizicka, DorotaThe article, besides offering a literature search of the current situation of women in the labor market, covers research topics on gender structure in the public relations sector in Poland. It covers the demographic and employment data of 1,789 PR professionals, aggregated and statistically analyzed. The data come from several research projects conducted by the authors between 2017 and 2023. Women constituted nearly 2/3 of the respondents. The article proves that women are the dominant gender when it comes to employment in PR. As to the overall employment structure, the sector is subject to feminization. However, its high level is not reflected in the management structure, where women play a much lower role than men (22% vs. 33%). This, in turn, raises questions about the applicable principles of gender equality, diversity and inclusion, and contributes to an analysis of the level of experience of the PR professional community. The article develops a mediation model with which the authors try to clarify the relationship between position, work experience, and gender. Artykuł – oprócz kwerendy literatury w kontekście aktualnej sytuacji kobiet na rynku pracy ze szczególnym uwzględnieniu branży PR – obejmuje zagadnienia badawcze dotyczące struktury płci w branży public relations w Polsce wraz z analizą czynników warunkujących sytuację wyjściową. Jednostką analizy są dane demograficzno-zawodowe 1789 specjalistów ds. PR, które zostały zagregowane i poddane analizie statystycznej. Dane pochodzą z kilku projektów badawczych realizowanych przez autorów w latach 2017-2023. Kobiety stanowią w nich blisko 2/3 badanych, czyli jest to dominująca płeć, jeśli chodzi o zatrudnienie w branży PR. Dlatego w ujęciu ogólnej struktury zatrudnienia mamy do czynienia ze zjawiskiem feminizacji branżowej. Jednakże wysoki poziom sfeminizowania nie przekłada się na strukturę zarządczą. W tym wymiarze kobiety odgrywają już znacznie mniejsza rolę niż mężczyźni (22% względem 33%). To z kolei rodzi pytania o obowiązujące zasady równości płci, różnorodności i integracji, a także jest przyczynkiem do analizy poziomu doświadczenia środowiska zawodowego PR. W artykule opracowany został model mediacyjny, za pomocą którego autorzy starali się wyjaśnić zależności pomiędzy zajmowanym stanowiskiem, doświadczeniem zawodowym i płcią.
- ItemHoliness and Sin in Selected Films by Federico Fellini(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Ziółkowska-Kurczuk, NataszaThe subject of this article is the search for Christian themes presented in non-obvious ways in selected films of Federico Fellini. The analyzed films Nights of Cabiria, Rome and Sweet Life are united by the social space of Rome, marked by both the stigma of ancient culture and the Vatican, as the seat of the ecclesiastical state. The films are also tied together by the final portrait of the heroines, which has the character of a meta-linguistic personal gesture made by the director. The paintings differ in narrative style and structure, but all of them raise questions about moral principles and question or even challenge religious and cultural values in search of deeper meaning. Rome appears as a modern city of sin (the biblical Sodom and Gomorrah), where holiness and purity are increasingly difficult to find. Przedmiotem artykułu jest poszukiwanie wątków chrześcijańskich obecnych w nieoczywisty sposób w wybranych filmach Federico Felliniego. Analizowane filmy Noce Cabirii, Rzym i Słodkie życie łączy przestrzeń społeczna Rzymu, naznaczonego zarówno piętnem antycznej kultury, jak i Watykanu, jako siedziby państwa kościelnego. Filmy spaja też finałowe portretowe ujęcie bohaterek, mające charakter metajęzykowego osobistego gestu reżysera. Omawiane obrazy różnią się sposobem narracji i strukturą, ale wszystkie stawiają pytania o zasady moralne i podają w wątpliwość, a nawet kwestionują wartości religijne i kulturowe, poszukując głębszego sensu. Rzym jawi się jako współczesne miasto grzechu (biblijna Sodoma i Gomora), gdzie świętość i czystość coraz trudniej odnaleźć.
- ItemMarta Gębska, Ekonomiczny wymiar bezpieczeństwa państw Inicjatywy Trójmorza. Teoria i praktyka, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Sztuki Wojennej 2022, ss. 681. ISBN 978-83-8263-189-0(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Gizicki, Wojciech
- ItemPier Paolo Pasolini and Christianity. Some Facets of a Complex Relationship(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Zwick, ReinholdWith his multifaceted artistic works and still remarkably relevant critical writings, Pier Paolo Pasolini (1922-1975) continues to enjoy a high level of international attention almost fifty years after his death. This article profiles the central, yet mostly underestimated role of Christian faith in Pasolini’s life and work, despite his self-description as an atheist. Partly in an overview, partly in unfolded samples, selected biographical testimonies, literary works, and films by Pasolini are examined, in particular his two very important, but unrealized film projects “Saint Paul” and “Porno-Theo-Colossal,” his last script and intended capstone of his directorial works. In the process, the striking Christological vein becomes visible, which profoundly pervades not only Pasolini’s oeuvre, but also his life. Mit seinen vielgestaltigen künstlerischen Arbeiten und bemerkenswert aktuell gebliebenen kulturkritischen Schriften erfreut sich Pier Paolo Pasolini (1922-1975) auch fast fünfzig Jahre nach seinem Tod ungebrochen hoher internationaler Aufmerksamkeit. Der vorliegende Beitrag profiliert die zentrale, gleichwohl zumeist unterschätzte Rolle des christlichen Glaubens für Pasolinis Leben und Werk, ungeachtet seiner Selbstbezeichnung als Atheist. Teils überblickshaft, teils in entfalteten Stichproben kommen dazu ausgewählte biographische Zeugnisse, literarische Arbeiten und Filme Pasolinis in den Blick, insbesondere seine beiden ihm sehr wichtigen, unrealisiert ge-bliebenen Filmprojekte „Der heilige Paulus“ und sein letztes Filmskript „Porno-Theo-Kolossal,“ der intendierte Schlussstein und die Summe seiner Regiearbeiten. Dabei wird die markante christologische Ader sichtbar, die nicht nur Pasolinis Oeuvre, sondern auch sein Leben tiefgreifend durchformt. Dzięki swoim różnorodnym dziełom artystycznym i niezwykle aktualnym pismom krytycznym pod względem kulturowym Pier Paolo Pasolini (1922-1975) prawie pięćdziesiąt lat po swojej śmierci nadal cieszy się dużym zainteresowaniem międzynarodowym. Artykuł przedstawia centralną, choć przeważnie niedocenianą, rolę wiary chrześcijańskiej w życiu i twórczości Pasoliniego, niezależnie od tego, iż sam siebie określał jako ateistę. Badane są wybrane świadectwa biograficzne, dzieła literackie i filmy Pasoliniego, w szczególności jego dwa bardzo ważne dla niego, niezrealizowane projekty filmowe „Święty Paweł” oraz jego ostatni scenariusz filmowy „Porno-Theo-Kolossal” (zamierzone zwieńczenie jego dzieł reżyserskich). W wynikach badań ujawnia się uderzający wątek chrystologiczny, który głęboko kształtuje nie tylko twórczość Pasoliniego, ale także jego życie.
- ItemPitfalls of the Pseudo-Biblical Films(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Lis, MarekIn the first decades of the 21st century, more than 70 feature films have already been produced in various cultural and religious contexts, with Jesus of Nazareth as the central figure; among them there is the ambitious and innovative project of the series The Chosen, scheduled for seven seasons. The creators are inspired by the Gospels and other books of the Bible, but many of these works, uncritically adopted by some catechists, turn out to be films that depart from the content and meaning of the biblical books (e.g. The Shack, Noah). In this way, do attractive works of audiovisual popular culture, produced outside the context of the Church’s faith, reinterpreting profoundly the content of the Gospels, not become new loci theologici, however, leading the viewer into theological pitfalls? Pierwsze dwudziestolecie XXI wieku przyniosło już ponad 70 filmów fabularnych realizowanych w różnych kontekstach kulturowych i religijnych, których pierwszoplanową postacią jest Jezus z Nazaretu; wśród niech znajduje się ambitny i nowatorski projekt realizowanego od 2019 roku serialu The Chosen, zaplanowanego na 7 sezonów. Twórców inspiruje zarówno Ewangelia, jak i pozostałe księgi Pisma Świętego jednak wiele z tych utworów, bezkrytycznie przyjmowanych m.in. przez katechetów, okazuje się filmami odchodzącymi od treści i znaczenia ksiąg biblijnych (np. Chata, Noe). Czy w ten sposób atrakcyjne utwory audiowizualnej kultury popularnej, powstające poza kontekstem wiary Kościoła, reintepretujące nieraz głęboko treści Ewangelii, nie stają się nowymi loci theologici, wiodącymi jednak widza na manowce?
- ItemPublic Service Media in the Post-Television Era: New Challenges(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Jędrzejewski, StanisławThe media world is now entering a post-TV era, marked by algorithms as the basis for regulating information flows, digital platforms organising societies around their specific practices and institutions, and artificial intelligence platforms and tools. The omnipotent dominance of mass media – radio and television, which were the organising axis of our imagination and daily functioning – is thus coming to an end. The public broadcasters who have for years commanded the attention of millions of people are today looking for new ways to reach their audiences, who have turned to social media. In this article, I try to show how public media using the new technologies (internet, social networks, mobile technologies, artificial intelligence) are adapting to function in the post-television era. Świat mediów wkracza obecnie w erę posttelewizyjną, której wyznacznikiem są algorytmy jako podstawy regulacji przepływu informacji, platformy cyfrowe organizujące społeczeństwa wokół ich specyficznych praktyk i instytucji, a także platformy i narzędzia sztucznej inteligencji. Kończy się zatem dominacja mediów masowych – radia i telewizji, które były osią organizującą naszą wyobraźnię i codzienne funkcjonowanie. Nadawcy publiczni, przez lata kierujący uwagą milionów ludzi, poszukują dzisiaj nowych sposobów dotarcia do swoich odbiorców, którzy zwrócili się w stronę mediów społecznościowych. W artykule staram się pokazać, w jaki sposób media publiczne, wykorzystując nowe technologie (Internet, serwisy społecznościowe, technologie mobilne, sztuczna inteligencja) adaptują się do funkcjonowania w erze posttelewizyjnej.
- ItemStereotypical Elements in the Narrative Structure of the Nationally “Other” in Contemporary Polish and Ukrainian Cinema(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Rosinska, OlenaThis paper researches topical Ukrainian and Poland cinema narratives related to interaction with the representatives of other nationalities in the territory of one country. The purpose of the research is to analyse changes in intercultural narratives related to the national stereotypes in contemporary films. The current development stage of the world culture requires new narratives –signals about that appear in the world and Ukrainian cinema. For Ukraine, these narratives become especially relevant after 2014. Now, the Ukrainians are thinking over their history and their relationship with those who the history united them with in a new way. This is perfectly illustrated by the films under analysis, Why I Am Alive (Ukrainian title: Chomu ya zhyvyi) (2015) and Shchedryk (2022), where the characters build a new discourse of their value-based existence by getting released from national stereotypes. Some stereotypes are analysed extensively in relation to films Lessons of Farsi, The Pianist, The Jew (Żyd). W publikacji badane są aktualne narracje kina ukraińskiego i polskiego dotyczące interakcji z przedstawicielami innych narodowości na terytorium jednego kraju. Celem badań jest analiza zmian w narracjach międzykulturowych związanych ze stereotypami narodowymi we współczesnych filmach. Obecny etap rozwoju kultury światowej wymaga nowych narracji; sygnały o tym pojawiają się w kinie światowym i ukraińskim. Dla Ukrainy te narracje stają się szczególnie aktualne po 2014 roku. Teraz Ukraińcy zastanawiają się nad swoją historią i relacjami z tymi, z którymi historia ich zjednoczyła w nowy sposób. Analizowane filmy Dlaczego żyję (ukr. „Chomu ya zhyvyi”) (2015) i Shchedryk (2022), w których bohaterowie budują nowy dyskurs swojej wartościowej egzystencji poprzez uwolnienie się od narodowych stereotypów, są tego znakomitym przykładem. W szerszej analizie wybranych stereotypów uwzględniono filmy Lekcje perskiego, Pianista, Żyd.
- ItemThe Figure of the Scary Nun as a Narrative Device in Contemporary Horror Films(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Dunin-Wilczyński, StanisławThe article discusses the role of location, fear of supernatural forces, and anxieties related to organized religion and change of order in horror films about nuns. It depicts how the character of the nun has functioned in horror cinema to date with a particular focus on the nunsploitation trend. In analyzed films, location is important because the place of action co-creates the atmosphere of horror. Monasteries provide the perfect backdrop for filmmakers seeking to evoke a sinister mood, as they are associated with mystery, isolation, and seclusion of the characters, intensifying the feeling of fear. Horror films about nuns often use a narrative device of inversion manipulating perceptions about religious institutions. Monasteries, which should be places of prayer and charity, become houses of demons. The motif of transforming innocence into corruption illustrates the depraving power of evil. The article analyzes how horror films about nuns manage to evoke fear and attempts to cover the cultural and social meaning of these films in the context of communal anxieties and the changing vision of the church and its role. Artykuł omawia rolę lokalizacji strachu przed nadprzyrodzonymi siłami oraz lęków związanych z organizowaną religią i zmianą porządku w horrorach o zakonnicach. Punktem wyjścia jest spojrzenie, jak postać zakonnicy funkcjonowała dotychczas w kinie grozy, ze szczególnym uwzględnieniem nurtu nunsploitation. Lokalizacje odgrywają kluczową rolę w tworzeniu atmosfery grozy. Klasztory stanowią doskonałe tło dla twórców dążących do wywołania złowieszczego nastroju. Zakony kojarzą się z tajemniczością, izolacją i odosobnieniem bohaterów, wzmagając uczucie strachu. Ponadto, horrorom o zakonnicach towarzyszy inwersja wyobrażeń na temat instytucji religijnych. Klasztory, które powinny być miejscem dobroczynności, stają się domami zła. Motyw przekształcenia czystości w zepsucie ilustruje deprawującą moc fikcyjnych demonów. Artykuł analizując, jak horrorom o zakonnicach udaje się wywołać uczucie strachu, opisuje również kulturową i społeczną wymowę tych filmów w kontekście lęków oraz zmieniającej się wizji Kościoła i jego roli.
- ItemThe Law on Defense of the Homeland – A New Quality of State Security?(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Chochowski, KrzysztofThis article presents considerations regarding the Homeland Defense Act adopted on March 11, 2022, which is intended to adapt the so-called military law to modern requirements and thus improve the quality of state security. The aim of the article is to attempt to answer the question to what extent the Homeland Defense Act constitutes a new and better quality of state security? Moreover, this goal is to develop conclusions and postulates, the implementation of which may improve the effectiveness of legal regulations related to the implementation of the obligation to defend the Homeland. The work uses the dogmatic method as the main method and the historical and comparative methods as auxiliary methods. Autor omawia uchwaloną 11 marca 2022 roku ustawę o obronie Ojczyzny, która ma dostosować tzw. prawo wojskowe do wymogów współczesności i w ten sposób poprawić jakość bezpieczeństwa państwa. Celem rozważań jest próba odpowiedzi na pytanie, w jakim stopniu ustawa ta stanowi nową i lepszą jakość bezpieczeństwa państwa? Ponadto, wyciągnięcie wniosków i postawienie postulatów, których zastosowanie może wpłynąć na poprawę efektywności regulacji prawnych związanych z realizacją obowiązku obrony Ojczyzny. W pracy jako wiodąca wykorzystana została metoda dogmatyczna, a pomocniczo metoda historyczna i komparatystyczna.
- ItemThe New Policy for Representing Diversity in the American Audiovisual Industry as an Example of the Negotiated Code(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Morozow, IwonaThe audiovisual industry in the so-called “post-Weinstein era”, proposed a number of solutions concerning women in everyday working practice. What is more, those changes can be visible in the contemporary narratives about women, presented in terms of emancipation and inclusivity, but also as an effect of the monetization of feminist trends. It results in programmatic increase of the number of female characters in the roles of protagonists but also in less stereotypical creation and diverse representations within genres. In the article, I would like to focus on the analysis of discourses related to the new diversity policy in the audiovisual industry, focusing on the analysis of the film “Wonder Woman”, dir. Patty Jenkins, often referred to as the beginning of a new, subversive feminism. In this article I’ll be using mainly British cultural study proposition of encoding and decoding to determine the relationship of selected content to the hegemonic narrative, and finally to look at and draw conclusions about the effects of program changes so far. Przemysł audiowizualny w tzw. erze „post-Weinstein” zaproponował szereg rozwiązań, przekładający się na codzienną sytuację kobiet funkcjonujących w branży. Drugim obserwowalnym elementem jest kształt współczesnych narracji o kobietach, przedstawianych w kategoriach emancypacji, inkluzywności, ale będący też efektem monetyzacji feministycznych trendów. Wszystko to przekłada się na programowe zwiększenie obecności postaci kobiecych w rolach protagonistek, czy też uważniejsze, mniej stereotypowe ich tworzenie i różnorodne reprezentacje w ramach gatunków. Autorka zajmuje się badaniem dyskursów związanych z nową polityką różnorodności w branży audiowizualnej, skupiając się na analizie wybranego przykładu filmu – „Wonder Woman” w reż. Patty Jenkins, często określanego jako początek nowego, subersywnego feminizmu. W analizie wykorzystane zostaną ustalenia brytyjskich studiów kulturowych w zakresie kodowania i dekodowania, a celem będzie określenie stosunku wybranych treści do hegemonicznej narracji, zaś ostatecznie przyjrzenie się i wnioskowanie o dotychczasowych efektach programowych zmian.
- ItemWislawa Szymborska in Polish Biographical Documentaries (Based On Films: Chwilami życie bywa znośne, napisane życie. Wisława Szymborska and Radość pisania)(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Mocarz-Kleindienst, MariaThe purpose of the present research is to analyze the narrative strategies used in three biographical documents dedicated to the Polish Nobel Prize winner Wislawa Szymborska. The ways of profiling the heroine’s image were analyzed with their following components: the subject(s) of the narrative, the analysis of its content and the techniques used to expose biographical themes. The following films were analyzed: Radość pisania (dir. Antoni Krauze, 2005), Chwilami życie bywa znośne. Przewrotny portret Wisławy Szymborskiej (dir. Katarzyna Kolenda-Zaleska, 2009), Napisane życie. Wisława Szymborska (dir. Marta Węgiel, 2015). The analysis showed that biographical documentaries play a typical cognitive-educational role: they familiarize us with the literary works of the Nobel Prize winner, inform us in an unconventional way about selected facts from her private life. The procedures of using and combining various media (intermediality, intermodality, intertextuality) make the biographical document more credible and attractive from an aesthetic point of view. Celem podjętych badań jest analiza strategii narracyjnych, zastosowanych przez twórców filmowych w trzech dokumentach biograficznych, poświęconych polskiej noblistce – Wisławie Szymborskiej. Przeanalizowano sposoby profilowania obrazu poetki z ich następującymi komponentami: podmiotem (podmiotami) prowadzonej narracji, analizą niesionych przez nią treści oraz zastosowanymi technikami ekspozycji wątków biograficznych. Na warsztacie badawczym znalazły się następujące filmy: Radość pisania (reż. Antoni Krauze, 2005), Chwilami życie bywa znośne. Przewrotny portret Wisławy Szymborskiej (reż. Katarzyna Kolenda-Zaleska, 2009), Napisane życie. Wisława Szymborska (reż. Marta Węgiel, 2015). Analiza wykazała, że dokumenty biograficzne pełnią typową dla nich rolę poznawczo-edukacyjną: zapoznają z twórczością literacką noblistki, informują w sposób nietuzinkowy o wybranych faktach z jej życia prywatnego. Zabiegi wykorzystywania i łączenia różnych mediów i kanałów (intermedialność, intermodalność, intertekstualność) czynią film biograficzny bardziej wiarygodnym pod względem informacyjnym i atrakcyjnym z estetycznego punktu widzenia.