Vox Patrum, 2024, Vol. 92: Świat stworzony w literaturze wczesnochrześcijańskiej
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Vox Patrum, 2024, Vol. 92: Świat stworzony w literaturze wczesnochrześcijańskiej by Subject "beauty"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemPiękno świata stworzonego według św. Augustyna(Wydawnictwo KUL, 2024) Jaśkiewicz, SylwesterPiękno świata stworzonego przez św. Augustyna zostało znacząco uwydatnione, zwłaszcza poprzez inspiracje płynące z filozofii i egzegezy biblijnej. Biskup Hippony był głęboko przekonany o pięknie (pulchritudo, pulchrum, species) świata widzialnego. Do podstawowych elementów budowy każdego bytu, a więc i jego piękna, należą: liczba (numerus), miara (mensura), waga (pondus) i porządek (ordo). Piękno świata stworzonego to piękno, które obejmuje świat widzialny, człowieka i aniołów. Zarówno wszystkie stworzenia, jak i każde z nich z osobna i w całej swojej różnorodności są pieśnią chwały ku czci Boga Stwórcy, Najwyższego Dobra i Piękna, który jest wielkim Artystą (artifex magnus). The beauty of the world created, by Saint Augustine has been significantly enhanced, especially through inspiration coming from philosophy and biblical exegesis. The Bishop of Hippo was deeply convinced of the beauty (pulchritudo, pulchrum, species) of the visible world. The basic elements of the structure of every being, and therefore also of its beauty, include: number (numerus), measure (mensura), weight (pondus) and order (ordo). The beauty of the created world is the beauty that includes the visible world, man and angels. Both all creatures and each of them individually and in all their diversity are a song of praise to God the Creator, the Supreme Good and Beauty, who is a great Artist (artifex magnus).
- ItemŚwiat stworzony znakiem Boga i samotności człowieka w świetle X księgi "Wyznań" św. Augustyna – próba interpretacji(Wydawnictwo KUL, 2024) Terka, MariuszArtykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie o świat stworzony, który wskazując na Boga, staje się także znakiem samotności szukającego Go człowieka. W rozważaniach oparto się na analizie X księgi "Wyznań" św. Augustyna. Artykuł został podzielony na cztery części. W pierwszej została ukazana teoria znaku, który odsyła do rzeczy, którą oznacza, ale zakłada wiedzę o niej. Bez znajomości rzeczy znak jest niezrozumiały. Druga część opisuje początek drogi poszukiwania Boga, którym jest pytanie o miłość do Niego. Człowiek szuka Boga jako przedmiotu swojej miłości i zwraca się do stworzeń. Otrzymuje od nich dwie odpowiedzi: „nie jesteśmy twoim Bogiem” oraz „On nas stworzył”. Część trzecia przedstawia świat jako znak, który przemawia przez piękno świata i wskazuje na Stwórcę, a człowiek podziwiający piękno stworzeń staje się miłośnikiem Boga. Część czwarta wykazuje, że świat jest znakiem, który nie pozwala spotkać Boga i zaspokoić pragnienia miłości. Świat stworzony staje się znakiem samotności człowieka, która budzi się w spotkaniu miłości poszukującej Boga z odmowną odpowiedzią świata. This article is an attempt to answer the question about the world created, which pointing to God also becomes a sign of the loneliness of man seeking Him. The reflections were based on the analysis of Book X of the Confessions of St. Augustine. The article is divided into four parts. In the first, the theory of the sign was shown, which refers to the thing it signifies, but assumes knowledge of it. Without knowledge of things, the sign is incomprehensible. The second part describes the beginning of the journey of seeking God, which is the question of love for Him. Man seeks God as the object of his love and turns to creatures. He receives two answers: “We are not your God” and “He created us”. The third part presents the world as a sign that speaks through the beauty of the world and points to the Creator, and the man who admires the beauty of creatures becomes a lover of God. The fourth part shows that the world is a sign that prevents us from meeting God and satisfying the thirst for love. The created world becomes a sign of man’s loneliness, awakening in the encounter of love seeking God with the world’s negative response.