Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji / Faculty of Law, Canon Law and Administration
Permanent URI for this community
* Instytut Nauk Prawnych * Instytut Prawa Kanonicznego *
Browse
Browsing Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji / Faculty of Law, Canon Law and Administration by browse.metadata.rights "Attribution-NoDerivatives 4.0 International"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- ItemKs. Andrzej Kumor, Zasada zaufania do stron procesowych w kanonicznych sprawach o nieważność małżeństwa, Wydawnictwo KUL, Lublin 2023, ss. 314(Wydawnictwo Naukowe UKSW, 2024) Lewandowski, Paweł
- ItemSeparacja małżeńska – fikcja nierozerwalności czy szansa trwałości związku?(Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, 2021) Szczot, ElżbietaW artykule przedstawiono instytucję separacji w prawie kanonicznym oraz odniesienie do separacji w prawie polskim, w związku z 21. rocznicą uchwalenia w 1999 roku ustawy wprowadzającej separację. Sądy kościelne w Polsce nie orzekają o rozdziale małżonków, a w prawie polskim po roku 1945 zniesiono taką możliwość. Część społeczeństwa polskiego pokładała w separacji nadzieję na ratowanie małżeństwa i ochronę jego trwałości, jednak dane statystyczne ujawniają znikome zainteresowanie przyjętą formą utrzymania związku. Separacja może rozwiązywać konflikt sumienia katolików powstający przy rozwodzie. The article presents the institution of separation in canon law and the reference to separation in Polish law, in connection with the 21st anniversary of the enactment of the Act introducing the separation in 1999. Church courts in Poland do not rule on the separation of spouses, and in Polish law this possibility has been abolished after 1945. Part of the Polish society hoped for rescue of the marriage in the separation and the protection of its permanence, however, the statistical data reveal little interest in the accepted form of maintaining the relationship. Separation can resolve a conflict of conscience among Catholics proceeding from divorce.
- ItemTomasz Rakoczy, Problemy prawne w ustalaniu pozycji kanonicznej członków rodziny nuklearnej, Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu, Kraków 2022, ss. 382(Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, 2022) Szczot, ElżbietaPublikacja stanowi recenzję monografii z zakresu prawa kanonicznego
- ItemWartość pracy według Prymasa Tysiąclecia – inspiracje dla zrównoważonego rozwoju człowieka. Refleksja na podstawie dzieła "Duch pracy ludzkiej. Myśli o wartości pracy"(Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół Wydziału Prawa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2024) Lewandowski, PawełChociaż pojęcie zrównoważonego rozwoju, użyte po raz pierwszy w raporcie Światowej Komisji Środowiska i Rozwoju zatytułowanym "Nasza wspólna przyszłość", opublikowanym przez Organizację Narodów Zjednoczonych na łamach wydawnictwa Oxford University Press, weszło do obrotu naukowego dopiero w październiku 1987 r., oznaczając rozwój zaspokajający aktualne potrzeby ludzkie, jednakowoż niepozbawiający następnych pokoleń możliwości realizacji tego, co niezbędne, idee zrównoważoności, lub, jak określał Hans Carl von Carlowitz, trwałości, stanowiły dla naukowców bogaty materiał badawczy co najmniej od XVIII w. Zagadnienie zrównoważonego rozwoju człowieka natomiast, przynajmniej w sposób pośredni, ogniskowało nauczanie społeczne Kościoła od pierwszych wieków jego istnienia. Stefan Kardynał Wyszyński, Prymas Polski w latach 1948-1981, słusznie nazwany Prymasem Tysiąclecia, problematykę ludzkiej pracy poruszał wielokrotnie, zarówno w nauczaniu pasterskim, jak i w działalności naukowej oraz popularyzatorskiej, w szczególności w wielostronicowym wydawnictwie zatytułowanym "Duch pracy ludzkiej. Konferencje o pracy" ukończonym w dniu 25 marca 1946 r.
- ItemZrównoważony rozwój człowieka w nauczaniu Papieża Jana Pawła II(Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół Wydziału Prawa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2023) Lewandowski, PawełIdea zrównoważonego rozwoju , uznawana współcześnie za bardzo aktualną naukowo i światopoglądowo , charakteryzuje się szeroką gamą interpretacji jej celów, zasad i stojących przed nią wyzwań. Chrześcijańska inspiracja rzeczonej zasady odwołuje się do biblijnego opisu stworzenia świata (Rdz 1,1-31), z jednej strony określającego relację człowieka do otaczającej przyrody w charakterze panowania, z drugiej zaś zobowiązującego go do ofiarnej troski o to, co zostało mu powierzone. Pomijając historię kształtowania się koncepcji zrównoważonego rozwoju w perspektywie chrześcijańskiej, należy uznać ogromny wkład kolejnych papieży, w tym Jana Pawła II (1978-2005), dla poprawnego interpretowania analizowanej idei. Z racji przyjętej koncepcji raportu pokonferencyjnego i związanego z tym ograniczenia dotyczącego objętości publikacji, należy zwrócić uwagę na najważniejsze kwestie związane z nauczaniem Papieża zawężonego do wybranych encyklik w przedmiocie zrównoważonego rozwoju człowieka.