Wydawnictwo KUL / The Publishing House of the Catholic University of Lublin
Permanent URI for this community
Wydawnictwo KUL powstało w marcu 2002 roku w miejsce Redakcji Wydawnictw KUL, która z Uczelnią związana była od 1957 roku. Kontynuując działalność wydawniczą RW KUL, publikuje dzieła naukowe: monografie, rozprawy doktorskie i habilitacyjne z zakresu teologii, filozofii, humanistyki, nauk społecznych i prawa, a także nauk matematyczno-przyrodniczych.
News
Kontakt
Wydawnictwo KULul. Konstantynów 1H
20-708 Lublin
tel. 81 454 56 78
fax 81 454 56 93 Strona www: Wydawnictwo KUL
Browse
Browsing Wydawnictwo KUL / The Publishing House of the Catholic University of Lublin by Author "Chałas, Krystyna"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemDydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim. T. 1. Dydaktyka zaangażowana - z doświadczeń Katedry Dydaktyki i Edukacji Szkolnej KUL(Wydawnictwo KUL, 2019) Chałas, KrystynaCelem opracowania jest ukazanie specyfiki dydaktyki akademickiej kształcenia studentów pedagogiki ze specjalnością nauczycielską w Instytucie Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Podjęcie tego zadania jest uwarunkowane wieloma względami natury teoretycznej, społecznej i dydaktycznej. Na strukturę pracy składają się 4 rozdziały. W rozdziale pierwszym dokonano ogólnej charakterystyki dydaktyki akademickiej w kontekście misji uniwersytetu katolickiego, w tym Katolickiego Uniwersytetu Jana Pawła II oraz Instytutu Pedagogiki KUL. Uchwycenie jej dało podstawę do nakreślenia nowego paradygmatu tejże dydaktyki w uniwersytecie katolickim, który określono mianem paradygmatu integralnego i odniesiono do zaangażowania i twórczości pedagogicznej studenta – przyszłego nauczyciela. Przedmiotem analiz w rozdziale drugim są teoretyczne przesłanki dydaktyki (zaangażowanej). Zdefiniowano pojęcie „dydaktyka zaangażowana” oraz przedstawiono charakterystykę 4 teorii będących podstawą praktycznych działań w kształceniu studentów z uzasadnieniem ich zastosowania. Na tym teoretycznym tle przedstawiony został centralny punkt dydaktyki zaangażowanej, którym jest nadrzędny cel szkoły oraz jej kultura. Rozdział zakończony został opisem roli i funkcji nauczyciela akademickiego uniwersytetu katolickiego w perspektywie dydaktyki zaangażowanej. Rozdział trzeci zawiera charakterystykę pracy dydaktycznej i wychowawczej w nauczanych przez autorkę przedmiotach kształcenia akademickiego. Punktem odniesienia jest nabywanie kompetencji nauczycielskich w perspektywie dydaktyki zaangażowanej. Pozaformalna działalność Katedry określona została jako dydaktyczna wartość dodana. Ona to warunkowała atmosferę w Katedrze, budowanie kapitału społecznego, dynamizowanie edukacji interaktywnej i podmiotowej, określała tożsamość Katedry oraz stanowiła dopełnienie jej misji. Struktura tych działań, szczegółowe cele i rezultaty zostały przedstawione w rozdziale czwartym. Praca zawiera Aneks przedstawiający, w sposób wycinkowy, podjęte zadania z 20-letniej pracy Katedry. Zawarto w nim notki biograficzne pracowników Katedry, wybrane fakty historyczne z jej funkcjonowania, rejestr wybranych publikacji pracowników aktualnie pracujących w Katedrze, ich obszary badawcze oraz formy służby na rzecz rozwoju polskiej szkoły i oświaty. W Zakończeniu ukazano perspektywę doskonalenia dydaktyki akademickiej w uniwersytecie katolickim kształcącym przyszłych nauczycieli. Pracę zamyka wykaz bibliografii.
- ItemPrzygotowanie młodzieży szkolnej do budowania społeczeństwa obywatelskiego(Wydawnictwo KUL, 2021) Chałas, Krystyna; Szewczak, IwonaW publikacji przedstawiona została pedagogiczna koncepcja przygotowania uczniów do budowania społeczeństwa obywatelskiego. Zaprezentowano wyniki autorskich badań empirycznych dotyczących między innymi wiedzy młodzieży szkolnej na temat społeczeństwa obywatelskiego (w tym odnoszącej się do funkcjonowania organizacji pozarządowych) oraz obszarów jej aktywności w kontekście budowania społeczeństwa obywatelskiego. Książka zawiera opis profilu działalności stowarzyszeń i fundacji działających w województwie lubelskim podejmujących aktywność na rzecz młodzieży wraz z postulatami dotyczącymi integralnego rozwoju ich podmiotów i budowania społeczeństwa obywatelskiego. Za punkt wyjścia przedstawionej koncepcji przygotowania młodzieży do budowania społeczeństwa obywatelskiego przyjęto koncepcję osoby i jej przymioty: godność, rozumność, mądrość, wolność, odpowiedzialność, zdolność do miłości, twórczości, transcendencji (pedagogika personalistyczna). Elementy strukturalne koncepcji stanowią: sieć wzbogaconych zagadnień programowych poszczególnych przedmiotów szkolnych o zagadnienia stanowiące komponenty społeczeństwa obywatelskiego, projekty edukacyjne w zakresie budowania społeczeństwa obywatelskiego, koncepcje klas autorskich, Kluby Myśli Obywatelskiej, czy organizacje szkolne. Wykazano potencjał wychowawczy i dydaktyczny zaprezentowanej koncepcji pedagogicznej, podkreślając jednocześnie konieczność dalszych poszukiwań we wskazanych zakresach.
- ItemPrzymioty osoby ludzkiej – edukacja aksjologiczna i wychowanie ku wartościom(Wydawnictwo KUL, 2020) Chałas, Krystyna; Łobacz, MałgorzataKsiążka stanowi syntezę wieloletnich badań teoretycznych i empirycznych prowadzonych przez autorki nad edukacją aksjologiczną i wychowaniem ku wartościom dzieci i młodzieży. W przedstawionym opracowaniu podjęto próbę przyjścia z pomocą nauczycielom różnych typów szkół, liderom stowarzyszeń i fundacji działających na rzecz dzieci i młodzieży. Podstawowym zagadnieniem prowadzonych analiz uczyniono przymioty osoby ludzkiej: godność, rozumność-mądrość, wolność, odpowiedzialność, zdolność do twórczości, miłości, transcendencji. Stanowią one centralną strukturę aksjologiczną. Nadają sens ludzkiemu życiu i działaniom podjętym w celu osiągania dojrzałości osobowościowej i osiąganiu pełni człowieczeństwa. Nadrzędnym celem książki jest ukazanie integralnej i integracyjnej funkcji wartości w edukacji szkolnej, w tym zwłaszcza przymiotów osoby ludzkiej. Prezentowane treści ukazują strukturę wiedzy odnoszącej się do przymiotów osoby ludzkiej jako podstawy edukacji aksjologicznej i wychowania ku wartościom. Ważną część niniejszego opracowania stanowi przykłady programów edukacji aksjologicznej i wychowania ku wartościom odnoszących się do poszczególnych przymiotów osoby ludzkiej.