Personalistyczny charakter pracy ludzkiej
Loading...
Date
2015
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Prymasowskie Wydawnictwo GAUDENTINUM
Abstract
O pracy traktuje się przeważnie w perspektywie jej wymiaru materialnego, doczesnego. Ks. prof. Czesław S. Bartnik, twórca personalizmu uniwersalistycznego, proponuje odnaleźć w pracy dwa inne jeszcze wymiary: moralny i zbawczy. Oznacza to, że praca posiada także wartość osobową, gdyż człowiek jako osoba jest podmiotem i sprawcą pracy, a także jej celem (Jan Paweł II). Wtedy praca „daje człowiekowi nie tylko chleb”, lecz przede wszystkim kształtuje go jako osobę, przekształca i rozwija. Ten proces jest możliwy przez odniesienie ludzkiej pracy do Boga jako pierwszego Pracującego, stwarzającego całą rzeczywistość. Chrześcijaństwo może wtedy mówi w swoim języku teologicznym o trzech wymiarach pracy: kreacyjnym, redempcyjnym i soteryjnym.
The discussions of work usually focus on its material and earthly dimensions. The Rev. Prof. Czesław S. Bartnik, the author of universalist personalism suggests two other dimensions that should be taken into consideration: moral and salvific. Work has personal value, since a human being is the subject, the maker, as well as the goal of work (John Paul II). Thus, work becomes not only the “source of income” but, more importantly, a factor that shapes, transforms, and develops a human being. This process is possible only when one relates human work to God as the first Worker, the Creator of the whole reality. Then, Christianity can use its theological language to discuss the three dimensions of work: creational, redemptional and soteriological.
The discussions of work usually focus on its material and earthly dimensions. The Rev. Prof. Czesław S. Bartnik, the author of universalist personalism suggests two other dimensions that should be taken into consideration: moral and salvific. Work has personal value, since a human being is the subject, the maker, as well as the goal of work (John Paul II). Thus, work becomes not only the “source of income” but, more importantly, a factor that shapes, transforms, and develops a human being. This process is possible only when one relates human work to God as the first Worker, the Creator of the whole reality. Then, Christianity can use its theological language to discuss the three dimensions of work: creational, redemptional and soteriological.
Description
Keywords
praca, chrześcijaństwo, personalizm, Jezus Chrystus, wartość pracy, wymiar moralny pracy, wymiar zbawczy pracy, work, Christianity, personalism, Jesus Christ, value of work, moral dimension of work, salvific dimension of work
Citation
"Studia Gnesnensia", 2015, T. 29, s. 25-33