Artykuły naukowe (WPPKiA)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artykuły naukowe (WPPKiA) by browse.metadata.rights "Ustawowy zakres dozwolonego użytku"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- ItemMiejsce procesu cywilnego w systematyce prawa rzymskiego(Wydawnictwo KUL, 2017) Czech-Jezierska, Bożena AnnaZ problematyką rzymskiej procedury cywilnej wiąże się pojawienie licznych i interesujących kwestii oraz pytań problematycznej natury. Przykładowo, pewne wątpliwości może wzbudzić publiczny czy też prywatny charakter tego postępowania. Artykuł przedstawia pewne wybrane kontrowersyjne problemy związane z miejscem procesu cywilnego w systematyce prawa rzymskiego. System prawa procesowego w antycznym Rzymie przechodził dynamiczną ewolucję aż do czasów Justyniana. Najistotniejsze, z punktu widzenia dydaktycznego wydaje się przedstawienie, godnego uznania i misternie skonstruowanego, podobnie jak całe rzymskie prawo prywatne, rzymskiego procesu formułkowego. Rzymianie nie dokonali całościowej kodyfikacji procesu cywilnego, nie był on także dla nich zasadniczo odrębnym działem prawa. Tematyka rzymskiej procedury cywilnej, ze względu na swój doniosły wpływ na rozwój i kształt rzymskiego prawa prywatnego, zawarta jest zazwyczaj w jednym z rozdziałów podręczników prawa rzymskiego. Właściwy sposób przedstawienia tego działu powinien pomóc studentom w zrozumieniu historycznego podłoża współczesnych kierunków rozwoju procedury cywilnej i prawidłowej ocenie humanistycznych wartości rzymskiego procesu cywilnego. There are numerous and highly interesting problems and questions arising from the Roman law of civil procedure. We might have, for instance, some doubts becouse of public or private character this procedure. The article presents some controversial and selected issues considered with position of civil procedure in the sistematization of Roman law. The system of the law of procedure in ancient Rome had its own dynamic evolution down to Justynian period. The most important for the didactic purpose seems to be the Roman formulary procedure, which was intricate an has attracted the same admiration as Roman private law. The Roman had never gathered this procedure sistematically or studied it as an autonomous subject. The Roman law of civil procedure, in spite of its fundamental influence on the development and structure of the Roman system of private law, is usually confined to a chapter in textbooks on Roman law. The right way of enunciate this part should helps the students to understand the historical background of present trends in civil procedure and to appraise the humanistic factors working in them.
- ItemOsoby trzecie jako współczynnik efektywnej ochrony sądowej w cywilnym postępowaniu procesowym(Wydawnictwo KUL, 2017) Dróżdż, KingaW niniejszym opracowaniu autorka dąży do wykazania, że udział osób trzecich w cywilnym postępowaniu procesowym stanowi jeden z czynników mających znaczący wpływ na zapewnienie efektywnej ochrony sądowej. Ten wpływ w przypadku udziału omawianej kategorii podmiotów może być realizowany poprzez udzielenie pomocy jednej ze stron procesu. Jednakże może on przybrać zdecydowanie bardziej znaczący charakter, gdy udział osób trzecich w postępowaniu ma na celu przeciwdziałanie pewnym negatywnym zjawiskom procesowym, które mogłyby doprowadzić do wypaczenia całego cywilnego postępowania procesowego. W kolejnych fragmentach pracy omawiane są poszczególne instytucje procesowe, takie jak chociażby interwencja uboczna, przypozwanie, interwencja główna czy powództwo z art. 841 K.p.c., które stanowią narzędzia, za pomocą których istnieje możność udzielenia wsparcia przez osoby trzecie w realizacji celu cywilnego postępowania procesowego w najlepszy z możliwych sposobów. In the present work the author leads to demonstration that participation of third parties in civil litigation proceedings forms one of the factors that significantly influence the securing of efficient court protection. This influence in case of participation of the discussed category of subjects can be completed exclusively by providing aid to one of the parties of the proceedings. Nevertheless it can adopt a significantly more meaningful character, when the participation of third parties in proceedings leads to counteracting negative proceeding phenomena, that could lead to distortion of the whole civil law court proceedings. The subsequent fragments of work discuss the respective procedural institutions, such as e.g. secondary intervention, third party action, main intervention or action of art. 841 of the Polish Code of civil proceedings that form the tools that allow support of third person in accomplishment of the aims of civil court proceedings in the best way possible.
- ItemPreparation of a trial as a condition of effective civil procedure(Wydawnictwo KUL, 2017) Gapska, EdytaIt is considered as a widely shared view that Roman jurists were practically oriented, and so were Roman legal institutions, which evolved not on a baisis of theoretical explenations, but rather originated from a necessity of creating a good working, effective mechanism serving real needs of developing and constantly changing Roman society. Amongst Roman procedural regulations wchich were practically tested as useful and benefitial there are many of preparatory orientation, especially as far as in iure stage of a formulary proceedings is concerned. During this phase admissibility of a dispute was decided, as well as legal basis of a claim, an authority competent to decide upon a dispute and procedural plan fot the second stage. That orientation allows to consider whether in contemporary civil procedural rules proper attention is drawn to preparatory phase of civil litigation. The paper presents and specifies stances of parties prior to court hearing in choosen procedures in order to assess what measures are capable of ensuring greater effectiveness of civil proceeding through its proper preparation. Przewidziane w prawie rzymskim instytucje prawne ewoluowały nie w oparciu o teoretyczne rozważania, lecz na bazie praktycznych potrzeb zmieniającego się i rozwijającego wciąż społeczeństwa. Wśród proceduralnych rozwiązań przewidzianych w prawie rzymskim można wyróżnić i takie, które ukierunkowane były na właściwe przygotowanie procesu cwyilnego. Są one dostrzegalne zwłaszcza w pierwszej fazie procesu formułkowego, tj. w fazie in iure, w ramach której decydowano o dopuszczalności kontynuowania procesu, podstawach prawnych sporu, organie kompetentnym do rozstrzygnięcia sprawy oraz o planie, według którego toczyć się miała druga faza. Takie ukierunkowanie wstępnego etapu procesu rzymskiego pozwala z podobnej perspektywy przeanalizować wpółczesne regulacje prawne. Ninijeszy artykuł ma na celu dokonanie tego rodzaju prawno-porównawczej analizy i wskazanie jakie środki procesowe są obecnie wykorzystywane w celu przygotowania procesu i zapewnienia jego sprawnego przebiegu.
- Item„Quod iustum est et aequum” Zenona kardynała Grocholewskiego wkład w chrześcijańską edukację(Wydawnictwo KUL, 2014) Dębiński, Antoni
- ItemRealizacja polityk publicznych przez administrację publiczną(Wydawnictwo KUL, 2018) Izdebski, JanWspółczesna administracja publiczna jest zaangażowana w realizację zadań, które są elementem polityk publicznych ukierunkowanych na rozwiązywanie złożonych problemów społecznych. Sposób tworzenia i realizacji poszczególnych polityk publicznych stawia przed podmiotami administracji publicznej istotne wyzwania. Złożoność powierzonych podmiotom administracji publicznej funkcji w realizacji polityk publicznych powoduje konieczność ich prawidłowego ujęcia w podstawach prawnych funkcjonowania administracji publicznej, w szczególności prawnych formach działania administracji publicznej oraz sposobu ujęcia kompetencji organów administracji publicznej uregulowanych materialnym prawem administracyjnym. Wskazane zależności warunkują konieczność współpracy pomiędzy dyscyplinami naukowymi mającymi za przedmiot w szerokim ujęciu realizację zadań państwa oraz funkcjonowanie administracji publicznej. The contemporary public administration is engaged in implementation of the tasks that are the part of the public politics aiming to solve the complex social problems. The manner of creating and achieving each of the public politics is a challenge for the public administration entities. The complexity of the functions entrusted to the public administration entities in the implementation of the public politics causes the necessity of the correct recognition of those politics in the legal basis of the functioning of the public administration, in particular in the legal forms of acting by the public administration and the way of recognizing the competences of the public administration bodies regulated in the substantive administrative law. The indicated dependences cause a necessity to cooperate between the scientific disciplines that implement in the broad scope the state’s tasks and the functioning of the public administration.
- ItemWzięcie udziału przez prokuratora w postępowaniu cywilnym jako gwarancja zapewnienia efektywności ochrony prawnej(Wydawnictwo KUL, 2017) Misztal-Konecka, JoannaTradycyjnie rola prokuratury w systemie prawa postrzegana jest w kontekście wykonywania zadań w zakresie ścigania przestępstw i stania na straży praworządności. Warto jednak wskazać, że zgodnie z art. 7 zd. 1 Kodeksu postępowania cywilnego prokurator może żądać wszczęcia postępowania w każdej sprawie, jak również wziąć udział w każdym toczącym się już postępowaniu, jeżeli według jego oceny wymaga tego ochrona praworządności, praw obywateli lub interesu społecznego Choć szeroki zakres kompetencji prokuratora w sprawach cywilnych spotkał się z niemal powszechną krytyką w literaturze, należy z dużą ostrożnością podchodzić do dążeń do wykluczenia udziału prokuratora jako uczestnika postępowania niezwiązanego z żadną ze stron, gdy za jego udziałem przemawia interes publiczny. Zwłaszcza w przypadkach, w których sąd powiadamia prokuratora o potrzebie wzięcia udziału w postępowaniu, należy uznać, że dochodzi wówczas w najpełniejszy sposób do realizacji zasady efektywnej ochrony prawnej poprzez wyrównanie pozycji procesowej stron i zapobieganie zaistnienia wady nieważności postępowania. Z tego względu autor postuluje przekształcenie zawiadomienia prokuratora o potrzebie jego udziału w postępowaniu w wezwanie do wzięcia w niej udziału. The role of the prosecutor in the legal system is traditionally perceived in the context of performing tasks relating to the prosecution of offences and upholding the rule of law. It is worth mentioning, however, that pursuant to Article 7 sentence 1 of the Code of Civil Procedure the prosecutor may petition to institute proceedings in any civil matter as well as participate in any pending proceedings if he considers his presence necessary to protect the rule of law, citizens’ rights or social interest. While the broad competence range of the prosecutor in civil proceedings has been assessed with high criticism in the literature on numerous occasions, it is with great caution that one should view possible tendencies towards exclusion of the prosecutor as an attendant of proceedings, without affiliation to either party, when the public interest calls for their participation. Especially in the cases where the court notifies the prosecutor of the need to participate in proceedings, one ought to conclude that it is the moment when the principle of effective legal protection becomes most fully realized through equalizing the litigious position of the parties and prevention of the occurrence of a defect which might invalidate the proceedings. The author postulates transforming notification of the need to participate in proceedings served on the prosecutor into summoning for attending it.