The Biblical Annals, 2019, Tom 9 (66), Nr 2
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing The Biblical Annals, 2019, Tom 9 (66), Nr 2 by browse.metadata.rights "Attribution 4.0 International"
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
- ItemChantal Reynier, Comment l’Évangile a changé le monde(Wydawnictwo KUL, 2019) Podeszwa, Paweł AdamBook Review: Chantal Reynier, Comment l’Évangile a changé le monde (Études bibliques; Paris: Les Éditions du Cerf 2018)
- ItemFunkcja 1Hen 9,1-3 w strukturze literackiej mitu o upadłych aniołach 1Hen 6–11(Wydawnictwo KUL, 2019) Domka, Natalia HonorataArtykuł analizuje strukturę 1Hen 9,1-3 i jego funkcję w strukturze mitu o upadłych aniołach (1Hen 6-11). Ten krótki tekst przedstawia czterech aniołów, ich postrzeganie nieszczęśliwego stanu ludzkości i przyjęcie ludzkiej skargi skierowanej do Boga. Pozytywna prezentacja czterech aniołów może zostać skontrastowana przez negatywną prezentację poległych Czuwających w 1Hen 6,2-3,7-8. Z drugiej strony, 1Hen 9,1-3 odnosi się do 1Hen 10, 1-16, gdzie ci sami czterej aniołowie otrzymują od Boga boskie zlecenie. Ponieważ stanowi decydujący zwrot w narracji mitu, 1Hen 9,1-3 dzieli go na dwie części, co implikuje symetryczny układ mitu.
- ItemGiancarlo Biguzzi, Paura e consolazione nell’Apocalisse(Wydawnictwo KUL, 2019) Zieliński, MarcinBook Review: Giancarlo Biguzzi, Paura e consolazione nell’Apocalisse (Bologna: EDB 22017)
- ItemThe Ideal of Female Beauty in Greek Tombstone Inscriptions and Writings of Early Christian Authors Some Remarks and Examples(Wydawnictwo KUL, 2019) Korečková, AndreaThe extant remains from both Classical and Hellenistic periods portray a body of a Greek woman in all its beauty. They do not cover what was once revealed. On the contrary, they bring the female beauty to the centre of attention. This freedom of expression gradually disappears and a body is exposed only when portraying a woman with colourful past to show her failures. This paper introduces Greek tombstone inscriptions that captured female beauty for the future generations. Upon this, a question arises: what do these inscriptions mean to a casual reader? What is their purpose? What value did a beautiful woman have in the ancient society? Was she somewhat different from those around her? How did emerging Christianity react to the Greek ideal of beauty? What ideas were adopted and what ideas were firmly rejected? These and many other questions have arisen during the study of the inscriptions that engage people even today.
- ItemIsaac Kalimi, Starożytny historyk Izraelski. Studium o Kronikarzu, jego epoce, miejscu działalności i dziele(Wydawnictwo KUL, 2019) Dziadosz, DariuszBook Review: Isaak Kalimi, Starożytny historyk Izraelski. Studium o Kronikarzu, jego epoce, miejscu działalności i dziele (Zakład Wydawniczy Nomos: Kraków 2016)
- ItemJanusz Pycia, Specyfika Łukaszowego orędzia o zmartwychwstaniu Jezusa(Wydawnictwo KUL, 2019) Łabuda, PiotrBook Review: Janusz Pycia, Specyfika Łukaszowego orędzia o zmartwychwstaniu Jezusa (W Kręgu Słowa 20; Tarnów: Biblos 2018)
- ItemKim jest oblubieniec w przypowieści o dziesięciu pannach (Mt 25,1-13)? Między tradycyjnymi i współczesnymi próbami zrozumienia(Wydawnictwo KUL, 2019) Zawadzki, ArnoldGłównym celem artykułu jest skonfrontowanie skomplikowanej historii egzegezy przypowieści o dziesięciu pannach (Mt 25,1-13) ze współczesnymi próbami jej zrozumienia przy zastosowaniu metody historyczno-krytycznej. Metoda historyczno-krytyczna ukazuje bowiem szereg problemów z zakresu krytyki tekstu jak i procesu redakcji, który rzutował na zrozumienie przypowieści na przestrzeni wieków. Najważniejszym pytaniem jest pytanie o tożsamość oblubieńca: czy jest to Jezus czy raczej uosobienie niesprawiedliwości społecznej?
- ItemMichael S. Heiser, Angels: What the Bible Really Says About God’s Heavenly Host(Wydawnictwo KUL, 2019) Dylon, Barbara EwelinaBook Review: Michael S. Heiser, Angels: What the Bible Really Says About God’s Heavenly Host (Bellingham, WA: Lexham Press, 2018)
- ItemNathalie LaCoste, Waters of the Exodus(Wydawnictwo KUL, 2019) Targoński, Mateusz JanBook Review: Nathalie LaCoste, Waters of the Exodus. Jewish Experiences with Water in Ptolemaic and Roman Egypt (Supplements to the Journal for the Study of Judaism 190; Leiden – Boston: Brill 2018)
- ItemObecność anioła w opowiadaniu o najeździe Sennacheryba na Jerozolimę w Syr 48,21(Wydawnictwo KUL, 2019) Pudełko, Jolanta JudytaKsięgi biblijne przedstawiają wydarzenia z historii biblijnego Izraela interpretując je w kluczu teologicznym. Dotyczy to również opisu najazdu króla Asyrii Sennacheryba na Judę i Jerozolimę w 701 r. przed Chr. Konfrontacja ta znalazła nawet odzwierciedlanie w źródłach asyryjskich, które podkreślają potęgę Asyrii. Jednak przekaz biblijny uwidacznia niezwykłą interwencję Boga, który w tajemniczy sposób ocalił swój lud. Był to przekaz tak istotny, iż został przedstawiony w Starym Testamencie aż cztery razy: 2 Krl 19,35; 2 Krn 32,21; Iz 37,21 oraz Syr 48,21. Przekazy biblijne tłumaczą ocalenie Jerozolimy interwencją Boga, który działa poprzez swojego „posłańca” – anioła. Najpóźniejszy opis tego wydarzenia w Syr 48,21 wraz z kontekstem sugeruje własną interpretację tego wydarzenia. Anioł, przez którego Bóg działa w obronie swojego ludu może być zidentyfikowany w prorokiem Izajaszem, który ogłasza Boże orędzeie ocalenia, jako odpowiedź na modlitwę ludu.
- ItemWas John the Baptist Raised from the Dead? The Origins of Mark 6:14-29(Wydawnictwo KUL, 2019) Vette, Nathanael; Robinson, WillIn the vox populi of Mark 6:14-16 (cf. 8:28), we find the puzzling claim that some believed Jesus was John the Baptist raised from the dead. The presentation of John in the Gospel is similar to Jesus: Mark depicts John as a prophetic figure who is arrested, executed, buried by his disciples, and—according to some—raised from the dead. This paper reviews scholarship on the question of whether the tradition concerning John's resurrection—as well as the tradition concerning his death to which it is prefixed (6:17-29)—originated outside of the early Christian community. We examine the possibility that sects or individuals in the ancient world believed John had indeed been raised from the dead—as well as figures supposedly connected to John (Dositheus, Simon Magus). We conclude on the basis of internal evidence from the Gospel that the report in 6:14-16 likely originated in a Christian context. At the same time, it may also provide a glimpse into first-century CE attitudes concerning the resurrection from the dead.
- Item„Zaklinać [się] i przysięgać” (Mk 14,71; Mt 26,74) Nowa interpretacja intertekstualna Markowego i Mateuszowego opisu trzeciego zaparcia się Piotra(Wydawnictwo KUL, 2019) Pietrzak, JacekThe wording describing Peter's third denial: "curse and swear" gave rise to several contradictory interpretations. Some think that it is hendiadys meaning nothing but swearing. Advocates of the transitive sense of the verb ἀναθεματίζω try to guess who is the object of Peter's curse. The dominant view is that Peter curses Jesus. Others think that Peter curses himself or those who accuse him. But formula "curse and swear" appears in the Henochic myth about fallen angels (1 Hen 6:4.5.6). Peter, who denies Jesus, resembles one of the fallen angels, who opposed God's will on Mount Hermon and separated themselves from God. The following pattern, which can be observed in the First Book of Enoch (1-6): the revelation of God, the announcement of the Last Judgment and the fall of those who belong to God appear in the Gospels of Mark and Matthew twice: in Caesarea Philippi (Mark 8:27-38, Matt 16:13-28 ) and in the Caiaphas palace (Mark 14:53-75, Matt 26:57-72). The apocryphal context helps to understand that the curse always touches one who opposes God. Throwing a curse on yourself is confirmed by examples from ancient culture.