Książki/rozdziały (WT)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WT) by browse.metadata.rights "Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International"
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
- ItemDiagnoza współczesnej kultury(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2018) Derdziuk, AndrzejRec.: Ks. J. Królikowski, Nowe wady, siedem defektów duchowych dzisiejszej kultury, Homo Dei, Kraków 2017, ss. 167. Rev.: Fr. J. Królikowski, New defects, seven spiritual defects of today's culture, Homo Dei, Krakow 2017, pp. 167.
- ItemFranciszkańska teologia moralna (zarys problematyki)(Towarzystwo Naukowe KUL, 2003) Derdziuk, AndrzejThe paper reflects on the role of Franciscans in the development of moral theology over the ages. It shows the contribution of Franciscan writers into the development of moral theology in Poland and points to the characteristic traits of the theology they pursued. By laying the foundation for a new religious family, St. Francis of Assisi stamped it with his Christocentric experience through the evangelical life in simplicity and poverty. Franciscan referred to the figure of their founder and wrote various works on theology. They were practical in nature and addressed to the students of religious schools and served as aids in the administration of the sacrament of penance. The handbooks took on various forms in respect of the period in which they were written. Basically, their authors based themselves on the accomplishments of the philosophy of St. Bonaventura and the BI. Duns Scotus, although there were also advocates of St. Thomas and authors who sought to present a synthesis of the great masters. Franciscans did not create their own theological school, but their handbooks were different than those written by other authors. A specific characteristic of the theology pursued in Franciscan orders was its faithfulness to St. Francis’ admonition to lecture about virtues and vices, therefore the treatise on aretology was made part of the handbooks. Generally, Franciscans were probabiliorists, although there happened to be advocates of other systems among them. The most prominent Franciscan moralists are as follows: A. Reiffenstuel, B. Elbel, P Sporer, Jacob of Corella, J. A. Hirsinger, Thomas of Charmes and K. Luydl and H. Jone.
- Item
- ItemJezuickie rekolekcje o. Honorata Koźmińskiego OFMCap(Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Elbląskiej, 2022) Derdziuk, AndrzejBł. Honorat Koźmiński OFMCap (1829 - 1916), założyciel licznych zgromadzeń zakonnych i odnowiciel oblicza Kościoła w Polsce na przełomie XIX i XX wieku, w swoim duchowym doświadczeniu czerpał z ćwiczeń duchowych św. Ignacego z Loyoli. Dokonywało się to przez korzystanie z książek autorstwa jezuitów i wydawanie tego rodzaju publikacji oraz przeżywanie rekolekcji według metody ignacjańskiej. W artykule została omówiona kwestia miejsca dorocznych rekolekcji w rytmie formacji ciągłej kapucynów oraz ukazane zostały podręczniki jezuitów, które były w zasięgu zainteresowań o. Honorata Koźmińskiego, a także jest przedstawione przylgnięcie Założyciela zgromadzeń ukrytych do metody ćwiczeń duchowych św. Ignacego. Spośród pięćdziesięciu dwóch serii rekolekcji, które o. Koźmiński osobiście przeżywał, aż trzydzieści cztery były odprawiane z podręczników jezuickich. Błogosławiony kapucyn mimo głębokiego przywiązania do duchowości świętego Franciszka z Asyżu miał wielkie uznanie dla ćwiczeń duchowych propagowanych przez jezuitów. Blessed Honorat Koźminski, OFMCap (1829 – 1916), founder of numerous religious congregations and renewer of the face of the Church in Poland at the turn of the 19th and 20th centuries, in his spiritual experience drew from the spiritual exercises of St Ignatius of Loyola. This was done through the use of books authored and published by Jesuits, and by living retreats according to the Ignatian method. The article discusses the question of the place of annual retreats in the rhythm of continuous formation of Capuchins and shows the Jesuit manuals that were within the range of interest of Father Honorat Koźmiński, as well as presents the adherence of the Founder of hidden congregations to the method of spiritual exercises of St Ignatius. Out of the fifty-two series of retreats that Fr. Koźmiński personally experienced, as many as thirty-four were conducted from Jesuit manuals. Despite his deep attachment to the spirituality of Saint Francis of Assisi, the Blessed Capuchin had a great appreciation for the spiritual exercises promoted by the Jesuits. Der selige Honorat Koźminski OFMCap (1829 – 1916) ist der Gründer zahlreicher religiöser Kongregationen und ein Erneuerer des Gesichts der Kirche in Polen an der Wende vom 19. zum 20. In seiner spirituellen Erfahrung stützte er sich auf die Exerzitien des heili- gen Ignatius von Loyola. Dies geschah durch die Verwendung von Büchern, die von Jesuiten verfasst und veröffentlicht wurden, und durch Exerzitien nach der ignatianischen Methode. Der Artikel erörtert die Frage nach dem Stellenwert der jährlichen Exerzitien im Rhythmus der ständigen Weiterbildung der Kapuziner und zeigt die Jesuitenhandbücher auf, die im Interessensbereich von Pater Honorat Koźmiński lagen, sowie das Festhalten des Gründers der verborgenen Kongregationen an der Methode der geistlichen Übungen des Heiligen Ignatius. Von den zweiundfünfzig Serien von Exerzitien, die Pater Koźmiński persönlich erlebt hat, wurden vierunddreißig nach jesuitischen Handbüchern durchgeführt. Trotz seiner tiefen Verbundenheit mit der Spiritualität des heiligen Franz von Assisi schätzte der selige Kapuziner die von den Jesuiten geförderten geistlichen Übungen sehr.
- ItemKatecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce po Soborze Watykańskim II(Wydawnictwo KUL, 2007) Kiciński, AndrzejKsiążka ukazuje, że katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną polega na towarzyszeniu im we wchodzeniu na drogę życia chrześcijańskiego. Stosując podstawową zasadę wierności Bogu i człowiekowi, katecheta może wybrać dogodne dla każdej osoby i siebie metody z pedagogiki specjalnej, musi jednak pamiętać, że korzystanie z dorobku dydaktyki nie zwalnia go z myślenia o Bożej pedagogii. Współczesna katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce musi skupić się na próbie zintegrowania swoich oddziaływań ze szkołą, wspólnotą parafialną i – przede wszystkim – z rodziną. Trzeba jednak podkreślić, że „zintegrowana” nie oznacza „umieszczona wewnątrz” np. szkoły, lecz połączona siecią wzajemnych relacji odzwierciedlających miłość, która pozwala rozpoznawać uczniów Jezusa. Bóg nie jest abstrakcją, ale Żyjącym, z którym nawiązujemy relację. W tej relacji nasza umiejętność rozumowania jest względna. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną nie może być postrzegana jako nierozumna i pozbawiona wszelkich zdolności abstrakcji. Trzeba docenić te jej możliwości w takiej mierze, w jakiej je ona posiada. Jest to ewangeliczna służba niepełnosprawnym, aby nie zatracili swoich talentów, lecz je pomnożyli, każdy człowiek bowiem, także niepełnosprawny intelektualnie, otrzymał je od Boga. The book demonstrates that - Catechesis for persons with intellectual disability consists in accompanying those persons while they are entering their way of Christian life. Catechist, following the primary rule of loyalty to God and to man, may choose to apply proper methods originating from special pedagogy, however, he should always keep in mind, that using the achievements in the didactics will not release him from considering the pedagogy of God. Modern catechesis for persons with intellectual disability in Poland should focus on an attempt to integrate the impact it has on persons with school, parish community and – most of all – with the family. It is worth emphasizing, though, that “integrated” should not mean “placed within” school, for instance, but rather combined by means of mutual relations, which would reflect love, allowing for recognising the pupils of Jesus Christ. It is worth remembering, that God is not an abstract phenomenon, He is Alive, and we make relations with Him. In this case our reasoning ability constitutes rather a relative issue. Person with intellectual disability should not be perceived as unwise and deprived of any ability of abstract thinking. We should appreciate such an extent of those abilities, as this person is actually capable of. This is the evangelical ministry for disabled persons, which aims at encouraging them not to lose their gifts, but rather to multiply them, as every man, intellectually disabled as well, received those gifts straight from God.
- ItemKu hermeneutyce katechetycznej(Wydawnictwo KUL, 2009) Goliszek, PiotrHermeneutyka katechetyczna oparta na myśli, zasadach i strukturach hermeneutyki personalistycznej jest najbardziej adekwatna na współczesne czasy, bowiem jest sensorodna i osobowotwórcza. W kontekście nadrzędnego celu katechezy – komunii i zażyłości z Chrystusem – hermeneutyka katechetyczna posiada zdolność prowadzenia katechizowanego do samoświadomości i autointerpretacji w świetle Faktu – Sensu Osoby Jezusa Chrystusa. On Interpretuje człowieka i wszelką rzeczywistość najpełniej i najpiękniej. I tak prowadzi do zażyłości i komunii ze swoją Osobą i Trój-Osobowym Bogiem.
- ItemNierozerwalność małżeństwa(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Derdziuk, AndrzejRec.: Ks. Konrad Glombik. Sakramentalne uzasadnienie nierozerwalności małżeństwa. Podstawy, tradycja, kontrowersje. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2021, ss. 460. ISBN: 978-83-65860-75-0. Opolska Biblioteka Teologiczna 175.
- ItemPrawda, dobro, sumienie – u podstaw odpowiedzialności społecznej(Wydawnictwo KUL, 2011) Derdziuk, AndrzejNiniejsze przedłożenie podejmuje prezentację podstawowych pojęć z zakresu teologii moralnej, które wchodzą w zakres zagadnienia odpowiedzialności moralnej, będącej narzędziem do ukazania autonomicznej roli człowieka w społeczności. Autonomia nie wyklucza jednak stwierdzenia rozlicznych zależności i uwzględnienia ich w procesie poznawczym i decyzyjnym, który to proces człowiek podejmuje jednak w atmosferze wolności i nadziei. Do kierowania się odpowiedzialnością osoba ludzka musi dojrzewać przez proces uczenia się, polegający na gromadzeniu doświadczeń oraz słuchaniu wskazań zawartych w pouczeniach zapisanych na kartach Pisma Świętego i kodeksach norm moralnych. Istotne jest też właściwe nastawienie na recepcję własnych zachowań w oczach innych oraz poddanie się Duchowi Świętemu, który kieruje człowiekiem przez wiarę.
- ItemZnaczenie wielkich antyfon adwentowych "O" w duchowym życiu chrześcijan(Biblos. Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej, 2023-06-01) Słodczyk, MarcinCelem pracy jest teologiczna analiza wielkich antyfon adwentowych „O” oraz ukazanie, jak kształtują one życie duchowe chrześcijan. Analizowane teksty są utworami starożytnymi używanymi w liturgii rzadko, na ogół nie są znane szerszemu gronu wiernych. Najpierw zaprezentowane zostało znaczenie śpiewu psalmów w liturgii. Następnie przedstawiono proces powstania w świętych celebracjach formy antyfony. Rozważania te ukazały szczególne znaczenie i wartość wielkich antyfon adwentowych „O” w liturgii; każda z nich poddana została studium biblijnemu i teologicznemu. Dokonane opracowanie przedstawia głębię treści zawartych w tych krótkich utworach oraz ich znaczenie i funkcje, jakie spełniają w roku liturgicznym, a szczególnie w okresie Adwentu. Ostatni etap opisu wielkich antyfon stanowi ukazanie sposobu, w jaki utwory te przygotowują chrześcijan do obchodu święta Narodzenia Pańskiego, do zjednoczenia z Jezusem Chrystusem w tajemnicy Eucharystii.