Rozprawy doktorskie / PhD Theses
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Rozprawy doktorskie / PhD Theses by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- ItemDojrzałość uczuciowa w formacji do kapłaństwa. Studium teologicznomoralne(2019-09-30) Plata, ŁukaszCelem dysertacji było opisanie znamion dojrzałości uczuciowej wymaganej od kandydata do przyjęcia święceń na etapie formacji początkowej. We wstępie została zarysowana problematyka pracy, uzasadniono temat, omówiono źródła, metody badawcze i strukturę rozprawy. Rozdział pierwszy rozstrzyga problem niejednoznaczności pojęć: emocje i uczucia. Przedstawiono główne koncepcje ich genezy oraz zakres oddziaływania w kontekście integralnej definicji osoby ludzkiej. W rozdziale drugim zaprezentowano wybrane koncepcje i definicje psychologiczne wskazujące na istotne właściwości dojrzałości uczuciowej (emocjonalnej). Następnie analiza źródeł teologicznych pozwoliła nakreślić przesłanki dotyczące cech dojrzałości uczuciowej jaką powinien się charakteryzować kandydat w formacji do kapłaństwa. Zaproponowano autorską klasyfikację cech, oraz przedstawiono kryterium pozwalające rozeznać czy kandydat osiągnął wystarczającą dojrzałość uczuciową. Autor zaproponował także własną definicję dojrzałości uczuciowej kandydata do święceń. W trzecim rozdziale opisano zagrożenia i wyzwania wobec dojrzałości uczuciowej alumna. Nakreślono uwarunkowania społeczno-kulturowe. Scharakteryzowano współczesną młodzież oraz wybrane czynniki, które mogą wpływać na ich słabość duchową i psychiczną. Opisano spektrum problemów występujących u seminarzystów oraz czynniki, które mogą wpływać na brak skuteczności procesu formacji alumna w dziedzinie rozwoju dojrzałości uczuciowej. Ostatni rozdział zawiera konkretne wskazania pastoralne dla formacji początkowej i permanentnej, aby proces rozwoju ku dojrzałości uczuciowej kandydata do kapłaństwa był jak najbardziej skuteczny. W zakończeniu opisano wnioski oraz przydatność rozważanej problematyki dla osób odpowiedzialnych za wychowanie i dopuszczenie kandydatów do święceń.
- ItemEtos małżeńsko-rodzinny w warunkach polskiego społeczeństwa konsumpcyjnego. Studium socjologiczne(2020-01-15) Szczygielski, DominikCelem projektu jest weryfikacja tezy zakładającej współwystępowanie wybranych typów orientacji konsumenckich, typów etosowych życia małżeńsko-rodzinnego powiązanych z typami moralności. W tym celu przeprowadzono badania ilościowe na reprezentatywnej statystycznie próbie 1142 dorosłych Polaków z wykorzystaniem ankiety internetowej. Wykorzystując teorię przemian wartości H. Klagesa, wyłoniono cztery segmenty etosowe: konwencjonalistów (30,9%), idealistów (25,1%), realistów (33,9%) i zrezygnowanych (10,1%). Występowaniu etosu konwencjonalistów sprzyja wzajemnościowa orientacja moralna, a nie sprzyja orientacja prospołeczna. Występowaniu etosu idealistów sprzyja prospołeczna orientacja moralna, nie sprzyja zaś orientacja wzajemnościowa. Realiści preferują częściej moralność prospołeczną, a rzadziej egoistyczną. Zrezygnowani preferują częściej moralność egoistyczną, a rzadziej prospołeczną i wzajemnościową. Ponadto, konwencjonalistów wyróżnia mniejsza skłonność do konsumpcji kompulsywnej. Idealistów wyróżnia prokonsumpcja emocjonalna. Realiści częściej kierują się ekonomiczną i demonstratywną orientacją konsumencką, a rzadziej behawioralną i emocjonalną orientacją konsumencką. Zrezygnowanych wyróżnia skłonność do konsumpcji behawioralnej, a mniejsza do racjonalnej. Na ogół odnotowane współzależności należy określić jako słabe lub nikłe, osiągając wartości współczynników rzędu 0,1.
- ItemKoncepcja dobra wspólnego w ujęciu Mieczysława Alberta Krąpca. Studium z antropologii filozoficznej(2019-12-11) Ragan, GabrielW każdej wspólnocie ludzkiej występuje problem jedności i harmonii działań poszczególnych jednostek. Pojawia się zatem pytanie: jak rozwiązywać konflikt interesów? Co jest istotne dla budowania harmonii w życiu i działaniu wspólnoty? Co jest podstawą istnienia wspólnoty? Zarówno Arystoteles, jak i Tomasz z Akwinu wskazują, że gdy istnieje wspólnota lub jakaś grupa ludzi, to podstawą ich jedności, nawet racją istnienia wspólnoty, jest coś, co ma charakter celu. To zaś, co ma charakter celu, jest dobrem i ono łączy ludzi - a jeśli to dobro zniknie, wtedy także znika racja społeczności. Cel ten nazywamy dobrem wspólnym. Ważne jest by uświadomić sobie, że koncepcje dobra wspólnego są powiązane z różnymi koncepcjami filozofii, a w sensie ścisłym z różnymi koncepcjami filozofii polityki. Te zaś z koncepcjami człowieka i społeczeństwa. Ponieważ te zagadnienia są ze sobą ściśle powiązane, stąd nic dziwnego, że mały błąd w początku pojmowania bytu ludzkiego pociąga za sobą błąd w rozumieniu społeczeństwa, a także samej polityki. W pracy w sposób szczególny zostanie przedstawiona koncepcja dobra wspólnego w ujęciu Mieczysława A. Krąpca, w której podstawą formowania się rozumienia dobra wspólnego jest koncepcja człowieka jako osoby wraz z odkryciem faktu transcendencji bytu ludzkiego tak w odniesieniu do przyrody, jak i społeczeństwa. Państwo dobra wspólnego to takie, które gwarantuje pełny rozwój człowieka jako osoby, tak w sferze materialnej, jak i duchowej.
- ItemObraz Boga u młodzieży. Studium katechetyczne na podstawie badań maturzystów w diecezji tarnowskiej(2019-06-17) Jasnos, AndrzejCelem dysertacji było ukazanie posiadanego obrazu Boga u maturzystów diecezji tarnowskiej. Postawione zadanie zostało zrealizowane poprzez analizę literatury zagadnienia oraz ilościową i jakościową analizę uzyskanych wyników badań empirycznej. Postawiony problem badawczy został przeanalizowany w sześciu rozdziałach dysertacji. We wstępie została zarysowana podjęta w pracy problematyka badawcza jak również uzasadnienie tematu, przedstawiony dotychczasowy stan opracowań, omówione zostały źródła, metody badawcze i struktura rozprawy. Rozdział pierwszy przedstawia wyjaśnienie kluczowego dla tej pracy pojęcia: „obraz Boga”. Zostały zaprezentowane rozbudowane definicje z zakresu psychologii i psychologii religii. Kolejno zawiera zarysowanie chrześcijańskiego obrazu Boga zawartego w Credo. Dalszej części rozdziału pierwszego przybliżona została specyfika badanej grupy (rozwój fizyczny, psychiczny, społeczny, emocjonalny i moralny). Drugi rozdział pracy poświęcony został ukazaniu współczesnych uwarunkowań społeczno-kulturowych takich jak pluralizm kulturowy i postmodernizm jako tych, które mają wpływ na obraz Boga. W dalszej części rozdziału została dokonana analiza religijności młodzieży polskiej, uwzględniając jej charakterystyczne cechy i aktualną kondycję religijno-moralną w świetle wyników badań socjologicznych. Rozdział kończy nakreślenie środowisk katechetycznych kształtujących obraz Boga u młodzieży maturalnej (szkolne nauczanie religii, katecheza parafialna oraz katecheza we wspólnotach). W rozdziale trzecim została omówiona problematyka i metodologia podjętych badań. Przedstawiony został problem badawczy, problemy szczegółowe, hipotezy oraz program badań empirycznych. W tym rozdziale znajduje się opis autorskiego kwestionariusza ankiety: „Mój obraz Boga”. Posłużył on zebraniu istotnych danych empirycznych, które przyczyniły się do scharakteryzowania posiadanego obrazu Boga u młodzieży, a także wskazania niektórych warunkujących go czynników. Rozdział czwarty zawiera analizę ilościową i jakościową wyników badań na temat obrazu Boga, przeprowadzonych wśród maturzystów diecezji tarnowskiej. Analiza ta uwzględnia: przedmiotowy obraz Boga, podmiotowy obraz Boga, relacyjny obraz Boga. Rozdział piąty jest kontynuacją prowadzonych badań. Zostały w nim zaprezentowane czynniki warunkujące posiadany obraz Boga (relacje pomiędzy rodzicami a młodzieżą, związek, jaki posiadają rodzice osób badanych, wykształcenie rodziców, uczestnictwo w lekcjach religii, styl wychowania panujący w domu, częstotliwość praktyk sakramentalnych, przynależność do organizacji społecznych i religijnych, a także sytuacja materialna rodziny i jej liczebność). Do prezentacji uzyskanych wyników posłużyły tabele krzyżowe. W ostatnim rozdziale zostały poddane weryfikacji przyjęte hipotezy. W syntetyczny sposób zostały zaprezentowane wyniki badań i ich interpretacja w świetle literatury i wcześniejszych badań, poruszających analizowany temat. W ostatniej części rozdziału zostały zaprezentowane możliwe implikacje uzyskanych wyników badań, które mogą posłużyć do wypracowania konkretnych form propozycji katechetycznych dla młodzieży kończącej etap edukacji religijnej. Zakończenie rozprawy zawiera podsumowujące wnioski jak również przydatność rozważanej problematyki dla życia Kościoła w Polsce, w szczególności dla nauczania religii w szkole oraz nakreślenie perspektywy dalszych badań
- ItemOn the Application of Norms within Driverless Cars(2019-12-04) Michael, MusielewiczIn this dissertation, I will take up the question of whether driverless cars can be bearers of norms and are capable of being normative agents who can follow both legal and ethical norms. To answer this question we must first under take three interrelated tasks. The first is to begin by examining what they are. The second task is to see if they are agents, and if so if they are also normative agents. Then finally we must undertake the task of seeing what sort of ethics is well suited for these normative agents. To resolve these tasks I will begin with a survey of what a driverless car is and where we are going with the technology, in addition to the current regulatory framework concerning these devices. The next chapter will address the issues of these devices agency and see if they are normative agents. The final chapter continues from the previous chapter and address how ethics is typically used in regards to driverless cars and finds shortcoming with other methods proposed. Finally I conclude by adopting a target centered virtue ethics, which I believe to be better suited for driverless cars.