Artykuły naukowe (WT)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artykuły naukowe (WT) by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe"
Now showing 1 - 20 of 23
Results Per Page
Sort Options
- ItemBrant Pitre, Jezus i żydowskie korzenie Eucharystii (Kraków: WAM 2018)(Wydawnictwo KUL, 2019) Mielcarek, Krzysztof WojciechRecenzja książki: Brant Pitre, Jezus i żydowskie korzenie Eucharystii (Kraków: WAM 2018). Ss. 240. PLN 40,40. ISBN 978-83-277-1583-8
- ItemCzas w kapłańskim opowiadaniu o stworzeniu: dzień pierwszy (Rdz 1,3-5)(Wydawnictwo KUL, 2019) Napora, KrzysztofW artykule autor porusza zagadnienie temporalnego wymiaru stworzonego świata w kapłańskim opowiadaniu o stworzeniu (Rdz 1,1–2,4a). Swoją uwagę koncentruje przede wszystkim na pierwszym dniu stworzenia (Rdz 1,3-5). Stworzenie światła, oddzielenie go od ciemności, wreszcie nazwanie światła dniem, a ciemności nocą wydaje się uruchamiać kosmiczny zegar i tworzyć zręby struktury czasowej stworzonego świata. Jednym z elementów tej struktury wydaje się być sekwencja wieczór – poranek, która może określać granice poszczególnych dni i czasów. Zagadnienie to wydaje się nabierać szczególnego znaczenia w kontekście obrzędów religijnych, zwłaszcza szabatu.
- ItemDanuta Piekarz, (Nie) święty gniew. Co Biblia mówi o złości? (Kraków: Wydawnictwo WAM 2019)(Wydawnictwo KUL, 2019) Bąk, Tomasz BartłomiejRecenzja książki: Danuta Piekarz, (Nie) święty gniew. Co Biblia mówi o złości? (Kraków: Wydawnictwo WAM 2019). Ss. 168. PLN 24,90. ISBN 978-83-277-1642-2
- ItemDlaczego przez czas do wieczności?(Wydawnictwo KUL, 2019) Witczyk, HenrykSłowo wstępne redaktora naczelnego ks. prof. dr. hab. Henryka Witczyka.
- ItemDuch Święty dany wierzącym – po co?(Wydawnictwo KUL, 2020) Witczyk, Henryk
- Item„Duch, który przekonywa świat o grzechu” (DeV 27). Pneumatologiczna reinterpretacja profetyczno-krytycznej misji Kościoła w świecie(Wydawnictwo KUL, 2020) Gocko, JerzyCelem artykułu jest zwrócenie uwagi na rolę Ducha Świętego w posłannictwie Kościoła w świecie. Duch Święty nie tylko wskazuje konkretne kierunki i środki tego posłannictwa, ale jest nade wszystko źródłem tego posłannictwa, a więc także źródłem jego owocności (1). Duch Święty jako ożywcza moc i światło napotyka jednak w tym świecie na opór i sprzeciw, w pierwszej kolejności w wymiarze wewnętrznym i podmiotowym poprzez grzech, a następnie w zobiektywizowanym kształcie kultury i cywilizacji, co we współczesnej teologii znalazło wyraz w koncepcji „grzechu społecznego” i „struktur grzechu” (2). Jeśli Kościół chce rozpoznać i urzeczywistnić swoją posługę wobec świata wedle mandatu otrzymanego od Chrystusa, musi ciągle otwierać się na Ducha Świętego, który „przekonuje świat o grzechu, sprawiedliwości i sądzie” (J 16, 8). Dziś to zadanie przekonywania świata o grzechu podejmuje Kościół przede wszystkim na płaszczyźnie doktrynalnej. W odniesieniu do sfery społecznej rolę tę pełni nauka społeczna Kościoła poprzez swój profetyczno-krytyczny wymiar (3).
- ItemKara wieczna – czym jest?(Wydawnictwo KUL, 2019) Witczyk, HenrykSłowo wstępne redaktora naczelnego, ks. prof. dr. hab. Henryka Witczyka (KUL).
- ItemKoncepcja kary a hipoteza apokatastazy w eschatologii Grzegorza z Nyssy(Wydawnictwo KUL, 2019) Szram, MariuszKwestia rozumienia pojęcia apokatastazy przez Grzegorza z Nyssy nie jest łatwa do interpretacji. Teksty źródłowe nie są jednoznaczne, a czasem nawet sprzeczne, i mogą budzić wątpliwości co do autentyczności. Niniejszy artykuł, na podstawie zachowanej spuścizny Grzegorza oraz współczesnej literatury naukowej, próbuje udzielić odpowiedzi na następujące pytania: w jaki sposób Grzegorz rozumiał biblijne przekazy o wiecznym potępieniu?; jak pojmował zagadnienie kary pośmiertnej?; jak rozumiał sąd szczegółowy i ostateczny?; oraz jak godził wszystkie te kwestie z nauką o apokatastazie? W pismach Grzegorza dominowało przekonanie o tymczasowości i leczniczym charakterze pośmiertnych kar. Będą ona miały charakter poprawczy i powinny trwać tylko tyle, i aż tak długo, ile będzie tego wymagać pełne oczyszczenie z pozostałości grzechu. Pozostaje kwestią nie do końca jasną, czy kara będzie miała charakter przejściowy także dla zatwardziałych grzeszników i czy Grzegorz dopuszczał dla nich wieczne potępienie. W eschatologii Grzegorza stale jest obecne dynamiczne napięcie między zbawczą łaską Boga skierowaną do całej ludzkości a ludzką wolnością i odpowiedzialnością, której Nysseńczyk nigdy nie próbował podważać. W próbie rozwiązania tej aporii przez Grzegorza centrum ciężkości przechyla się w stronę ostatecznego miłosierdzia i powszechnej woli zbawczej Boga. Chociaż przesłanki do wyrażenia tego przekonania Grzegorz czerpał z filozofii platońskiej, to jednak jego nadzieja na powrót wszystkich do Boga zakorzeniona była ostatecznie w argumentach teologicznych: wszechmocy i nieskończonej dobroci i miłosierdziu Boga oraz w zmartwychwstaniu Chrystusa.
- ItemMarcin Moj, Kompozycje warstwowe w Ewangelii Marka (Attende Lectioni. Series Nova 1; Tarnów: Biblos 2018)(Wydawnictwo KUL, 2019) Kubiś, AdamRecenzja książki: Marcin Moj, Kompozycje warstwowe w Ewangelii Marka (Attende Lectioni. Series Nova 1; Tarnów: Biblos 2018). Ss. 367. PLN 39,00. ISBN 978-83-7793-607-8
- ItemMedia Education and the New Evangelization. Part One: Media Components and Challenges(Wydawnictwo KUL, 2020) Chmielewski, MirosławThis article represents the first instalment of a two-part study on the relationship between media education and the new evangelization. The author puts forward a claim that pursuing the new evangelization in the Church demands the media education of the evangelizers and their cooperation with leaders in media education. Proving this thesis advances via three stages: (1) Outlining selected components of the media context of the new evangelization, in light of selected theses from the Church Magisterium; (2) Discussing selected challenges for both media education and the new evangelization; and (3) Presenting selected postulates and educational proposals for media literacy formation and the new evangelization. This last part outlines five media components of the new evangelization, along with three main challenges for both media and the new evangelization, stemming from their interrelationship. The main research methods used in this article are: the Magisterial method, sub ratione Dei, and comparative synthesis
- ItemPneumatologiczna wiarygodność Kościoła(Wydawnictwo KUL, 2020) Mastej, JacentyNiniejsze opracowanie ukazuje pneumatologiczną wiarygodność Kościoła. Cel ten został zrealizowany w trzech punktach. Najpierw zaprezentowano wydarzenie Pięćdziesiątnicy jako eklezjogenetyczny dar Ducha Świętego. Następnie ukazano pneumatologiczną ikoniczność Kościoła. W trzecim punkcie wyeksplikowano znaki pneumatologicznej wiarygodności Eklezji. Holistyczna prezentacja obecności i działania Ducha Świętego w Kościele – zarówno w jego genezie, jak również w permanentnym urzeczywistnianiu się w historii – stanowi podstawę do wykazania jego absolutnej wyjątkowości, co jest możliwe przy równoczesnym udziale ratio i fides. Pneumatologiczna wiarygodność Kościoła jest ściśle powiązana z innymi argumentami budowanymi w ramach teologii fundamentalnej, np. skrypturystycznym, rezurekcjonistyczny, agapetologicznym, martyrologicznym, prakseologicznym, sperancyjnym, werytatywnym czy ze świętości. W argumentach tych trzeba jeszcze mocniej uwyraźniać aspekt pneumatologiczny.
- ItemRoman versus Jewish Reckoning of Hours in the Gospel of John: An Exegetical Misconception That Refuses to Die(2021) Kubiś, AdamThe article deals with an exegetical misunderstanding revolving around the purported existence of two different ways of reckoning the hours of the day in antiquity, and consequently in the Gospels: an alleged Roman mode (in John’s Gospel)and the Jewish one (in the Synoptics). Among Johannine scholars a disagreement exists over the issue of which system was embraced by the Evangelist. While the majority claim that John followed the known Jewish system of reckoning hours, a minority argue that another, distinctively Roman system was being employed in the FG. In its first part, the article reviews extrabiblical ancient literature to demonstrate that, while the Romans fact had two systems of marking the beginning of the day (dies civilis, legitimus – starting at midnight, and dies naturalis, verus – starting at sunrise), the manner of reckoning the hours of the day (and the night) was precisely the same for the Romans as for the Jews. In the second part, both systems are applied to four specific Johannine references to the hours of the day (1:39; 4:6; 4:52; and 19:14) in order to assess which method of reckoning the hours better suits the literary context of each narrative. While this internal analysis of the Johannine text is inconclusive, our assessment of the external, extrabiblical evidence points to the conclusion that the ancients, including John the Evangelist, used only one, nearly universal manner of reckoning the hours, i.e. beginning from sunrise.
- ItemRzymska czy żydowska rachuba godzin w Ewangelii Janowej? Przykład egzegetycznego nieporozumienia(Warszawa : Stowarzyszenie Biblistów Polskich ; Kielce : Wydawnictwo Jedność, 2021) Kubiś, Adam
- ItemScott Hahn, Czwarty Kielich. Odkrywanie tajemnicy Ostatniej Wieczerzy i krzyża (Kraków: Esprit 2019). Ss. 191. PLN 21,90. ISBN 978-83-66061-68-2(Wydawnictwo KUL, 2019) Kubiś, AdamRecenzja książki: Scott Hahn, Czwarty Kielich. Odkrywanie tajemnicy Ostatniej Wieczerzy i krzyża (Kraków: Esprit 2019). Ss. 191. PLN 21,90. ISBN 978-83-66061-68-2
- ItemStanisław Bazyliński, Wprowadzenie do studium Pisma Świętego. Wydanie drugie poprawione, uzupełnione i poszerzone. Apendyks opracował ks. Adam Kubiś (Kielce: Jedność 2019)(Wydawnictwo KUL, 2019) Tronina, AntoniRecenzja książki: Stanisław Bazyliński OFMConv, Wprowadzenie do studium Pisma Świętego. Wydanie drugie poprawione, uzupełnione i poszerzone. Apendyks opracował ks. Adam Kubiś (Kielce: Jedność 2019). Ss. 335. PLN 29,75. ISBN 978-83-8144-252-7
- ItemTermin σήμερον („dziś”) w dziele Łukaszowym. Zarys współczesnych badań(Wydawnictwo KUL, 2019) Mielcarek, Krzysztof WojciechWaga przymiotnika czasowego – σήμερον w dziele Łukaszowym (Łk–Dz) była od dawna doceniana. Przez dziesięciolecia uczeni dyskutowali jednak, czy jego znaczenie ma charakter czysto literacki, czy również teologiczny. Najnowsza monografia kanadyjskiego egzegety, Dominique’a Angers, rzuca nowe światło na tę kwestię. Autor artykułu bada dotychczasowe próby wyjaśnienia obecności „dziś” w dwutomowym dziele, analizując zarówno starsze, jak i najnowsze propozycje. Doceniając wyniki badań kanadyjskiego egzegety, na dyskusję badanej problematyki zaproponowano kilka drobnych korekt jego rozwiązań.
- ItemThe Apocalyptic Wrath of God and Its Place in the Gospel of Paul (Rom 1:18-32)(Wydawnictwo KUL, 2018) Kowalski, MarcinThe article analyzes the motif of divine wrath in Rom 1:18-32. The author starts with a survey of the recent proponents of the “apocalyptic Paul” (Albert Schweitzer, Ernst Käsemann, J. Christiaan Beker, Douglas Campbell, N.T. Wright et al.). Next, the basic elements of the apocalyptic language in Rom 1:18-32 are scrutinized: the idea of revelation (ἀποκαλύπτ-), God’s sovereign rule over the world (παραδίδωμι), and God’s saving wrath (ὀργή). The author then demonstrates the place and the dynamics of Rom 1:18-32 within the context of the Pauline argumentation of Rom 1–4. The paper concludes with a concise presentation of the idea of divine wrath as found in the Old Testament and in Jewish and Greco-Roman literature, which allows us to appreciate the novelty and apocalyptic dimension of God’s wrath in Paul.
- ItemThe Eschatological Spirituality of “the Sons of Light” in Qumran(Wydawnictwo KUL, 2020) Wróbel, Mirosław StanisławOne of the most important features of the members of the Qumran community, who referred to themselves by the name “the sons of light,” was aspiration to holiness by observing the Law, purity and cult. The spirituality of the Qumran community was founded on the New Covenant which would be fulfilled “at the end of the days”. This eschatological reality was stressed in the practical spirituality of the members of the Qumran community. In the present article, the spirituality of the Qumran community will be presented via three points: (1) The origin of the Qumran community; (2) The community of a New Covenant with God; and (3) Eschatological beliefs. Our accumulated knowledge about the spirituality of the Qumran community and its beliefs enables us to better understand many eschatological texts of the Old Testament and Intertestamental Literature. It also indicates to us certain similarities and differences with the teachings of Jesus of Nazareth.
- ItemThe Theology of Spirituality: Its Growing Importance Amid the Transformations of the Modern World and the Church(Wydawnictwo KUL, 2020) Rybicki, AdamThis article raises issues surrounding the theology of spirituality as a relatively new theological focus. It argues that, faced with a changing world and numerous new (or perceived as new) phenomena, the theology of spirituality, as a scholarly area examining spiritual experience, is becoming a branch of theological research of increasing importance. The first part of this article focuses on the ever-growing areas of interest found within the theology of spirituality, a growth stemming from the core of the field itself (agere sequitur esse). The second part emphasizes the newer areas of interest within the theology of spirituality. These new horizons arise from the pluralism of theology itself and the criteria used in differentiating theological disciplines, such as ethno-geographic, doctrinal, and ascetic-practical concerns. In particular, amid a fast-changing world in which information and mutual contact have become incredibly accessible, the interpenetration of cultures and traditions can not only be of great value but also carry the dangers of a chaotic eclecticism. As this accessibility becomes ever easier and more pervasive, contemporary human beings can thus become confused, not only about their worldviews but also concerning their spiritual and religious beliefs. Thus, research into the theology of spirituality is becoming increasingly more important.
- Item„Wszystko ma swój czas” Patrystyczna egzegeza Księgi Eklezjastesa 3,1-8(Wydawnictwo KUL, 2019) Szram, MariuszZ wczesnochrześcijańskich dzieł egezegetycznych dotyczących Księgi Eklezjastesa zachowały się nieliczne fragmenty komentarza Orygenesa, obszerna część komentarza Dydyma Ślepego, homilie św. Grzegorza z Nyssy, krótki komentarz literalny przypisywany św. Janowi Chryzostomowi, komentarz o charakterze umiarkowanie alegorycznym św. Hieronima i komentarz Grzegorza z Agrigentum, biskupa Sycylii z przełomu VI i VII wieku. Analiza zawartego w powyższych dziełach komentarza do wersetów Koh 3, 1-8 ujawnia dwojaki charakter patrystycznej egzegezy tego biblijnego tekstu: uniwersalny i indywidualny. Z jednej strony autorzy odnoszą tekst Koh 1-3 do czasu w wymiarze powszechnym, obejmującego historię zbawienia ludzkości i związanego z działalnością Opatrzności Bożej, czuwającej nad przebiegiem procesu dziejowego. Z drugiej strony interpretują ten passus w odniesieniu do życia duchowego każdego chrześcijanina, jego głębokiej relacji do Boga, procesu doskonalenia wewnętrznego, walki z wadami i nabywania cnót. Oba wymiary czasowe się przenikają: indywidualna droga człowieka do doskonałości wpisuje się w zaplanowane przez Boga dzieje zbawienia ludzkości. Każda czynność, zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i uniwersalnym, ma swój właściwy czas wyznaczony przez Boga.