Browsing by Author "Wójciszyn-Wasil, Aneta"
Now showing 1 - 20 of 33
Results Per Page
Sort Options
- ItemArtysta i sztuka we współczesnej narracji radiowej(Wydawnictwo KUL, 2015) Wójciszyn-Wasil, AnetaSztuka uważana jest za dziedzinę „medialnie nielogiczną”, nieodpowiadającą oczekiwaniom masowego odbiorcy. Niniejszy artykuł przedstawia analizę wybranych audycji radiowych podejmujących tę tematykę. Wskazuje na trzy odmienne warianty narracyjne. Cykl "W stronę sztuki" jest przykładem autorskiej gawędy badacza sztuki. Radiowy feature Doroty Hałasy i Katarzyny Michalak "Modlitwa Zapomnianej" łączy elementy słuchowiska i reportażu, by zrekonstruować biografię XIX-wiecznej kompozytorki Tekli Bądarzewskiej-Baranowskiej. Z kolei reportaż "Chcę więcej" Bartosza Panka prezentuje osobowość artystyczną Dominika Połońskiego poprzez wypowiedzi samego muzyka. Świadomie konstruowana narracja radiowa pozwala słuchaczowi odkryć, na czym polega wartość sztuki.
- ItemAutoportret dziennikarza radiowego. Metarefleksja zawodowa dziennikarzy w reportażach Polskiego Radia(Podlaska Fundacja Wspierania Talentów, 2016) Wójciszyn-Wasil, Aneta
- ItemCzułe ucho. O kompetencjach dziennikarza radiowego(Wydawnictwo KUL, 2015) Wójciszyn-Wasil, Aneta
- ItemDiscovering «nner truth». Personal narrative in radio documentaries(Wydawnictwo KUL, 2018) Wójciszyn-Wasil, Aneta
- ItemDziennikarz jako bohater prozy Kazimierza Kummera(Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2018) Wójciszyn-Wasil, AnetaKazimierz Kummer made his first attempts at journalism already during the final year of high school. Subsequently, he chose journalism as his profession after graduating from university and returning to his homeland. Kummer’s prose reflects the experiences of a press and radio journalist. These reflections, visible in such works as The Bali (Bal), The Mother (Mateczka), The Grim Painter (Ponury malarz), The Old Actor (Stary aktor), The Dunes (Wydmy), The King of a Dead Sky (Król martwego nieba), A Piece from a True Life (Kawałek z prawdziwego życia), Tiny Moments of Emotions (Maleńkie chwile wzruszeń), or A Hole of a Town (Grajdoły), are the main topic of the article. Not only does Kummer disclose the behind-the-scenes of journalism, but he also reveals both the reality and the ethical implications of working with another human being.
- ItemEksperyment medialny w kształceniu kompetencji dziennikarskich(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2020) Wójciszyn-Wasil, AnetaArtykuł przedstawia koncepcję eksperymentu medialnego jako narzędzia wpierającego rozwój kompetencji dziennikarskich. Opiera się na założeniu, że praca we współczesnych mediach wymaga nie tylko podstawowych umiejętności warsztatowych, ale także twórczych rozwiązań w zakresie nowych form przekazu i organizacji treści. Formą kształcenia umiejętności kreatywnych jest eksperyment medialny polegający na realizacji nieschematycznego zadania dziennikarskiego. Artykuł zawiera opis tak zaaranżowanej sytuacji dydaktycznej, zakładane efekty oraz przykładowe realizacje. Prezentowana koncepcja stanowi wprowadzenie do dalszych badań aplikacyjnych.
- ItemEmotions in the Language of the Media(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Białek-Szwed, Olga; Wójciszyn-Wasil, AnetaThe objective of this article is to present major aspects of linguistic studies of emotions. The studies rely on cognitive linguistics methodology, which encompasses both the spoken and written language, as well as non-verbal communication. Communicative aspects are of great importance, making it possible to observe the interaction between language and emotions. Emotionally-charged lexis and so-called “hate speech” are exemplary manifestations of linguistic emotional expressions. Contemporary studies of language used in the media concentrate on an analysis of means of linguistic expression, cognitive definitions and mechanisms which generate emotions. The results of this study can be applied to various types of the media, they can help the media reach their target audience and engage the audience in the presented message. Artykuł przedstawia najważniejsze aspekty badań emocji w obszarze języka. Za punkt wyjścia przyjęto ustalenia językoznawstwa kognitywnego, które uwzględniają zarówno język pisany, jak i mówiony, a w ostatnich pracach także szeroko rozumiany przekaz pozawerbalny. Istotny kontekst stanowi sytuacja komunikacyjna pozwalająca na obserwację języka i emocji w interakcji. Jako przykładowe przejawy ekspresji językowej wskazano nacechowaną emocjonalnie leksykę oraz tzw. mowę nienawiści. Współczesne badania nad językiem używanym w mediach koncentrują się na analizie środków ekspresji językowej, definicji poznawczych oraz mechanizmów generujących emocje. Wyniki tych badań mogą być zastosowane w różnego typu mediach, mogą pomóc w dotarciu do grupy docelowej i zaangażowaniu odbiorców w prezentowany przekaz.
- ItemInfluencer katolicki: tożsamość i posłannictwo w kontekście misji Kościoła(Wydawnictwo KUL, 2023) Wyrostkiewicz, Michał; Sosnowska, Joanna; Wójciszyn-Wasil, AnetaInfluencerstwo jest obecnie popularną formą medialnego oddziaływania, a influencerzy, jako twórcy treści medialnych, ciesząc się autorytetem i zaufaniem odbiorców, przyjmują rolę liderów cyfrowych społeczności. Coraz częściej poruszają tematy związane z religią, Bogiem, Kościołem oraz kwestiami dotyczącymi wiary i moralności katolickiej. Ta nowa forma przekazu nauki Kościoła stanowi przedmiot niniejszych analiz. Po nakreśleniu kontekstu i ukazaniu punktu wyjścia oraz przedstawieniu założeń metodologicznych opisywanych badań zaprezentowano status influencera we współczesnej nauce. Scharakteryzowano tożsamość influencera i stosowany przez niego model komunikacji. Ukazano efekty zestawienia wiedzy o influencerze z misją Kościoła, co prowadzi do odpowiedzi na pytanie, czy aktywność influencerska może być realizacją działalności ewangelizacyjnej oraz wspólnototwórczej. Wśród rezultatów i konkluzji podano definicję influencera katolickiego jako człowieka utożsamiającego się z Kościołem i gromadzącego grupę followersów nie wokół siebie, ale Chrystusa żyjącego we wspólnocie eklezjalnej. Wskazano też konkretne zadania i miejsce influencera katolickiego w strukturze kościelnej, a także nawiązano do typowej dla influencera promocji marki, która tu oznacza „markę eklezjalną”. Kościół, który chce spełnić swoją misję we współczesnym zmediatyzowanym świecie i społeczeństwie informacyjnym, to Kościół otwarty na nowe rozwiązania z obszaru nowoczesnych mediów i komunikacji, a jednocześnie nieprzyjmujący nowych trendów bezkrytycznie, lecz rozpatrujący je w ramach interdyscypinarnej eklezjologiczno-medioznawczej refleksji naukowej.
- ItemKanonizacja Jana Pawła II w radiu regionalnym na przykładzie Polskiego Radia Lublin(Stowarzyszenie Absolwentów Dzieło, 2016) Wójciszyn-Wasil, AnetaArtykuł zawiera analizę audycji Polskiego Radia Lublin przygotowanych z okazji kanonizacji Jana Pawła II. Szczególnie uwypuklony jest kontekst regionalny omawianego wydarzenia. Autorka wskazuje na społeczne funkcje radia lokalnego, omawia audialne sposoby modelowania treści przekazu. Podejmuje również próbę opisania radiowych formuł narracyjnych, adekwatnych do przekazu wartości, co wydaje się szczególnym wyzwaniem dla współczesnych mediów.
- ItemKompetencje dziennikarza radiowego w dobie konwergencji mediów(Fundacja Warszawski Instytut Bankowości, 2018) Wójciszyn-Wasil, AnetaWspółczesne radio podlega dynamicznym zmianom, których przyczyną jest dokonująca się konwergencja mediów. Ewoluuje także codzienna praca dziennikarza, zbliżając tę profesję do dziennikarstwa multimedialnego. Wymaga to opanowania nowych umiejętności zawodowych i aktywności dziennikarza w różnych kanałach dystrybucji treści. Niniejszy artykuł koncentruje się opisaniu katalogu kompetencji, które umożliwiają dziś dziennikarzowi radiowemu funkcjonowanie w nowym ekosystemie mediów.
- ItemKomunikacja influencerska o książkach na TikToku. Przykład profilu @mrukbooki(Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, 2024) Sosnowska, Joanna; Wójciszyn-Wasil, AnetaTreści przekazywane na platformie TikTok mają silny wpływ na zachowanie, rozwój, kształtowanie tożsamości oraz umiejętności młodych odbiorców. Jednym z ważnych trendów ostatnich lat jest promowanie przez użytkowników tej aplikacji tematyki książkowej. BookTok stał się wyznacznikiem współczesnej formy recenzji literatury realizowanej przy pomocy środków wyrazu właściwych dla mediów społecznościowych. Celem artykułu jest opisanie specyfiki influencera książkowego na przykładzie popularnego profilu polskiej booktokerki, Emili Jachimczyk. Refleksja skupia się na dwóch wymiarach: komunikacji influencerskiej oraz formule recenzji jako aspektach treści prezentowanych przez influencerkę. Popularność publikacji na profilu powoduje, że podjęte badania mogą być uznane za odczytanie współczesnych trendów cyfrowej, sieciowej obecności influencerów książkowych w polskiej przestrzeni mediów społecznościowych. The content provided on the TikTok platform has a strong impact on the behavior, development, identity formation and skills of young audiences. One of the important trends of recent years is the promotion of the subject of books by users of this app. BookTok has become a benchmark for a contemporary form of literature review realised using the means of expression inherent in social media. The purpose of the article is to describe the specifics of a book influencer on the example of the popular profile of the Polish booktoker, Emila Jachimczyk. The reflection focuses on two dimensions: influencer communication and the review formula as aspects of the content presented by the influencer The popularity of the publications on the profile means that the research undertaken can be regarded as a reading of contemporary trends in the digital, online presence of book influencers in the Polish social media space.
- ItemManifestations of cancel culture in relation to the Roman Catholic Church in Poland. A case study of selected weekly opinion journals(Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 2023) Białek-Szwed, Olga; Pastwa, Rafał Jakub; Wójciszyn-Wasil, AnetaThe aim of the article is to examine the media strategies of contesting the Roman Catholic Church in Poland on the example of three Polish opinion weeklies: "Polityka", "Newsweek" and "Tygodnik Powszechny". The period of our search was set at twelve months, starting from the outbreak of protests on October 22, 2020. On the basis of the media material analyzed above, three main strategies of contesting the Roman Catholic Church in the Polish opinion-forming press were identified: 1) exposing the negative aspects of the analyzed issues; 2) profiling of interlocutors and interviews; and 3) lexical and visual content modeling techniques. Celem artykułu jest zbadanie medialnych strategii kontestacji Kościoła rzymskokatolickiego w Polsce na przykładzie trzech polskich tygodników opinii: „Polityki”, „Newsweeka” i „Tygodnika Powszechnego”. Okres naszych poszukiwań ustalono na dwanaście miesięcy, począwszy od wybuchu protestów 22 października 2020 roku. Na podstawie analizowanego powyżej materiału medialnego zidentyfikowano trzy główne strategie kontestacji Kościoła rzymskokatolickiego w polskiej prasie opiniotwórczej: 1) eksponowanie negatywnych aspektów analizowanej problematyki; 2) profilowanie rozmówców i wywiadów; oraz 3) leksykalne i wizualne techniki modelowania treści.
- ItemMarcin Ciechanowski OSPPE, Klaudia Cymanow-Sosin, Ewangelizacja w mediach. Rola i znaczenie formatowania przekazów na przykładzie wybranych stacji radiowych, Kraków: Wydawnictwo Homini 2024(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Wójciszyn-Wasil, Aneta
- ItemMechanisms of Generating Emotions in Audio-Based Media(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Wójciszyn-Wasil, AnetaAudio-based content is considered to be extremely intimate and easily evoking emotions in listeners. The aim of this article is to determine the affective mechanisms used in audio productions during the COVID-19 pandemic. The analysis focuses on radio programmes of public and commercial radio stations and the broadly defined audio media segment: podcasts and streaming services from Europe, the USA, and Australia. The content created during the so-called first wave of the pandemic (March–June 2020) was considered. Sound recordings are analysed in terms of four aspects related to the structure of audio content: words, music, acoustic effects, and silence. This study aims to present the perspective of a broadcaster who designs the audience’s affective reactions and the unique nature of radio journalists’ work during the pandemic. The study confirmed the use of mechanisms intended to intensify and regulate emotions in audio productions in all of the analysed areas. This is especially true for emotionally-charged lexis, voice expressions, selection of musical repertoire and solutions applied in sound editing. The importance of silence as an acoustic equivalent of distance, void and isolation is emphasised. We put forward a list of mechanisms behind generating and modulating emotions in audio-based media. The study shows how sound, as diverse as it is, conveys emotions in the media.
- ItemMedia mechanisms of generating emotions during the first wave of the Covid-19 pandemic. Interdisciplinary research report(Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Walter de Gruyter (Sciendo), 2023) Sosnowska, Joanna; Duda, Aneta; Wójciszyn-Wasil, Aneta; Białek-Szwed, Olga; Szulich-Kałuża, Justyna; Gruchoła, Małgorzata; Sławek-Czochra, MałgorzataAim. This report illustrates a research on the mediatization of emotions during the first wave of Covid-19 in an interdisciplinary approach. The mechanisms of emotions generation in media messages as well as the content and visual elements of functioning of the pandemic’s subject in culture or religion have been described. Material and methods. The research was carried out on multimodal media publications on the pandemic in global messages. Due to the interdisciplinary nature of the research (social sciences, humanities, social communication and media sciences), a set of research methods and techniques was used: content analysis, analysis of visual metaphors or workshop analysis of the media message. Results. The mediatization of emotions in various areas of social life was examined on the basis of media analysis of religious, consumer-economic, educational, cultural messages. A catalogue of mechanisms for the mediatization of emotions in media coverage was created. New symbols representing the SarsCov-2 pandemic were shown. Conclusions. The research shows that the mediatization of factors is a process of mediation not only in learning about and creating social reality, but also in controlling attention. During the first wave of the Covid-19 pandemic, this role was played by emotional media discourses and mechanisms of generating emotions in the media message. Cel pracy. Opracowanie zawiera raport z badań mediatyzacji emocji podczas pierwszej fali Covid-19 w ujęciu interdyscyplinarnym. Opisane zostały mechanizmy generowania emocji w przekazach medialnych (prasa, media audialne, telewizja) oraz elementy treściowe i wizualne funkcjonowania tematyki pandemii w kulturze czy religii. Materiał i metody. Badania przeprowadzono na oryginalnym materiale badawczym: wielomodalnych publikacjach medialnych na temat pandemii w przekazach globalnych. Ze względu na interdyscyplinarny charakter badań (nauki społeczne i humanistyczne oraz nauki o komunikacji społecznej i mediach) zastosowano zestaw metod i technik badawczych, m.in.: analizę zawartości, analizę metafor wizualnych, analizę dzieła artystycznego czy analizę warsztatową przekazu medialnego. Wyniki. Zbadano mediatyzację emocji w różnych obszarach życia społecznego na podstawie analiz medialnych przekazów o tematyce religijnej, konsumpcyjno-ekonomicznej, edukacyjnej i kulturowej. Stworzono katalog mechanizmów mediatyzacji emocji w przekazie medialnym podczas pierwszej fali pandemii Covid-19, wykazując schematyzm działania mediów w obliczu pandemii na świecie. Ukazano nowe symbole reprezentujące pandemię SarsCov-2 w przestrzeni społecznej i kulturze, a także w wizualizacji medialnej. Wnioski. Badania wykazały, iż mediatyzacja emocji stanowi proces pośredniczenia mediów nie tylko w poznawaniu i kreowaniu rzeczywistości społecznej, ale także sterowaniu uwagą społeczną. W okresie pierwszej fali pandemii Covid-19 rolę tę pełniły emocjonalne dyskursy medialne i mechanizmy generowania emocji w przekazie medialnym.
- ItemMedialny obraz wojny w Ukrainie. Analiza wybranych polskich reportaży prasowych i radiowych (2022-2023)(Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, 2023) Białek-Szwed, Olga; Wójciszyn-Wasil, AnetaW artykule podjęto się analizy, na przykładzie wybranych polskich reportaży prasowych i radiowych, medialnego obrazu wojny w Ukrainie. Autorki w swoim artykule zawarły analizę materiałów dziennikarskich powstałych od 24 lutego 2022 roku. Do opracowania materiału zastosowano analizę treści, jako metodę badawczą, która najlepiej pomaga przy rekonstrukcji i opisie obrazów wojny. Analiza dostosowana jest do specyfiki konstrukcji tekstu prasowego i audialnego, a także wyjątkowo dobrze komponuje się z perspektywą warsztatową, która pozwala pełniej uchwycić techniki kompozycyjne twórców medialnych zajmujących się reportażami wojennymi. Analiza eksponuje ważną rolę reportaży prasowych i radiowych przybliżających polskiemu odbiorcy realia wojny w Ukrainie, pozwalających odczuwać skutki działań tego konfliktu zbrojnego w perspektywie osobistego doświadczenia mieszkańców Ukrainy. У статті аналізується медійний образ війни в Україні на прикладі вибраних репортажів польської преси та радіо. У своїй статті автори провели аналіз журналістських матеріалів, створених починаючи з 24 лютого 2022 року. Контент-аналіз використовувався для розробки матеріалу як методу дослідження, який найкраще допомагає відтворити та описати образи війни. Аналіз адаптований до специфічної структури прес- та аудіотекстів і надзвичайно добре вписується в перспективу семінару, що дозволяє більш повно зрозуміти композиційні прийоми творців медіа, котрі працюють із репортажами про війну. Аналіз підкреслює важливу роль прес- та радіорепортажів у наближенні реалій війни в Україні до польської аудиторії, дозволяючи їй відчути наслідки цього збройного конфлікту з перспективи особистого досвіду мешканців України. The article analyzes, on the example of selected Polish press and radio reports, the media image of the war in Ukraine. In their article, the authors included an analysis of journalistic materials created from February 24, 2022. To develop the material, content analysis was used as a research method that best helps in reconstructing and describing the images of war. The analysis is adapted to the specificity of the construction of press and audio texts, and also fits exceptionally well with the workshop perspective, which allows for a fuller grasp of the compositional techniques of media creators dealing with war reports. The analysis exposes the important role of press and radio reports bringing the Polish audience closer to the realities of the war in Ukraine, allowing them to feel the effects of the actions of this armed conflict from the perspective of the personal experience of the Ukrainian people.
- ItemMetafory ciszy w przekazach mediów audialnych podczas pandemii COVID-19(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2021) Wójciszyn-Wasil, AnetaKonceptualizacja doświadczeń audialnych wymaga użycia metafor. Niniejszy artykuł proponuje ich analizę na podstawie przekazów mediów audialnych, co umożliwia badania zarówno na poziomie leksykalnym, jak i akustycznym. Wykorzystano kategorię metafory synestezyjnej oraz wprowadzono pojęcie metafory audialnej, specyficznej dla mediów dźwiękowych. Kontekstem interpretacyjnym metaforycznych reprezentacji ciszy jest pandemia COVID-19. Brak hałasu staje się synonimem samotności, zagrożenia, śmierci, ale ma także konotacje pozytywne: spokój czy dowartościowanie codzienności. Wykorzystanie odgłosów pozawerbalnych wzbogaca medialną narrację o pandemii w warstwie fonicznej i semantycznej. Przedstawione ujęcie metafory uwzględnia perspektywę medioznawczą, tak zwanych sound studies i językoznawstwa kognitywnego.
- ItemO literaturze w radiu. Specjalistyczna wiedza w masowym medium(Wydawnictwo KUL, 2015) Wójciszyn-Wasil, Aneta
- ItemObrazy - nie tylko w wyobraźni. Wizualna ewolucja radia(Wydawnictwo KUL, 2018) Wójciszyn-Wasil, AnetaPrzez lata immanentną cechą radia była awizualność. Obrazy funkcjonowały jedynie w kontekście rozważań o wrażeniach percepcyjnych wywołanych w wyobraźni słuchacza. Ekspansja Internetu sprawiła, że obrazy w radiu stały się rzeczywistością. Współczesne radio, zachowując sygnał analogowy, jest również producentem multimedialnych treści publikowanych na wielu platformach dystrybucji. Posługuje się fotografią, wideo, współpracuje z telewizją, jest widoczne w mediach społecznościowych. Artykuł omawia wybrane aspekty wizualnej ewolucji radia: udostępnianie obrazu ze studia, projekt radia z wizją, wspólne programy stacji radiowej i telewizyjnej. Wskazuje również, jak zdjęcia i materiały wideo służą do budowania relacji z odbiorcą.
- ItemObrazy – nie tylko w wyobraźni. Wizualna ewolucja radia(Wydawnictwo KUL, 2018) Wójciszyn-Wasil, AnetaPrzez lata immanentną cechą radia była awizualność. Obrazy funkcjonowały jedynie w kontekście rozważań o wrażeniach percepcyjnych wywołanych w wyobraźni słuchacza. Ekspansja Internetu sprawiła, że obrazy w radiu stały się rzeczywistością. Współczesne radio, zachowując sygnał analogowy, jest również producentem multimedialnych treści publikowanych na wielu platformach dystrybucji. Posługuje się fotografią, wideo, współpracuje z telewizją, jest widoczne w mediach społecznościowych. Artykuł omawia wybrane aspekty wizualnej ewolucji radia: udostępnianie obrazu ze studia, projekt radia z wizją, wspólne programy stacji radiowej i telewizyjnej. Wskazuje również, jak zdjęcia i materiały wideo służą do budowania relacji z odbiorcą. For years, the immanent feature of the radio was avisuality. Pictures functioned only in the context of reflections on perceptual impressions produced in the listener’s imagination. Thanks to the expansion of the Internet, images in the radio have become reality. While retaining the analogue signal, the modern radio is also a producer of multimedia contents published in many distribution platforms. It uses photographs and video, co-operates with the TV and is visible in social media. The article deals with selected aspects of the visual evolution of the radio: the provision of picture from the studio, the project of a radio with vision, common programmes of radio and TV stations. It also shows how photographs and video footages are used for building a relation with the recipient.