Browsing by Author "Pięta, Karolina"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemChatGPT w edukacji – szanse i zagrożenia(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Pięta, KarolinaDynamiczny rozwój sztucznej inteligencji przez ostatnie kilka lat zrewolucjonizował rzeczywistość społeczną. Obecnie za jedną z najnowszych i najważniejszych innowacji w dziedzinie sztucznej inteligencji uznaje się ChatGPT. Technologia GPT, czyli transformatory generatywne ze względu na swoje duże możliwości wykorzystywane są w różnych dziedzinach życia społecznego, w tym także w edukacji. Zasadniczym celem artykułu jest omówienie nowego zjawiska, jakie stanowi ChatGPT w kontekście jego potencjalnego wpływu na rzeczywistość edukacyjną. W pierwszej kolejności szczególna uwaga została poświęcona przybliżeniu czytelnikowi technologii GPT. Następnie skupiono się na przedstawieniu zastosowania ChatGPT w edukacji, by w ostatniej części artykułu omówić szanse i zagrożenia, jakie niesie za sobą nadmierne korzystanie z ChatGPT w dziedzinie edukacji. The dynamic development of artificial intelligence over the last few years has revolutionized social reality. Currently, GPT chat is considered one of the newest and most important innovations in the field of artificial intelligence. GPT technology, i.e. generative transformers, due to their great capabilities, are used in various areas of social life, including education. The main purpose of the article is to discuss the new phenomenon of GPT chat in the context of its potential impact on educational reality. First of all, special attention was devoted to introducing the reader to the GPT technology. Then, the focus was on presenting the use of GPT chats in education, and in the last part of the article, the opportunities and threats posed by the excessive use of GPT chats in the field of education were discussed.
- ItemKapitał kulturowy w sieci instytucji kulturalnych i turystycznych Sandomierza(2023-06-19) Pięta, KarolinaCelem pracy było ukazanie występowania przepływu kapitału kulturowego we współpracy i rozwoju instytucji kulturalnych i turystycznych Sandomierza w celu ekspansji kulturalnej i turystycznej strony miasta. Przedmiotem badań był rzeczywisty udział aktorów we współpracy w sieci na rzecz rozwoju kultury i turystyki Sandomierza. Za ciekawe uznano tutaj przede wszystkim charakter oraz strukturę występujących relacji pomiędzy poszczególnymi aktorami w sieci oraz sam charakter działań, jakie podejmują poszczególni aktorzy. Głównym celem badań było ukazanie przepływu kapitału kulturowego w sieci współpracy instytucji kulturalnych i turystycznych Sandomierza i jego wpływu na rozwój kultury i turystyki w mieście. Za istotne uważano zaobserwowanie i wychwycenie przepływów kapitału kulturowego na przykładzie wspólnej kooperacji poszczególnych instytucji z zakresu kultury i turystyki. Ponadto dążono do uchwycenia roli liderów o wysokim kapitale kulturowym wśród instytucji kulturalnych i turystycznych oraz ukazania jakie czynniki pobudzają, a jakie spowalniają przepływ kapitału kulturowego. Główną metodą badawczą, na bazie której powstawały sieci, była analiza danych archiwalnych (desk research). Uzupełnieniem analizy danych zastanych były indywidualne wywiady pogłębione z pracownikami instytucji kulturalnych i turystycznych wybranych do badania. Metodą badawczą uzupełniającą powyższe metody była analiza sieci społecznych, która wydawała się najlepszą metodą badawczą do zbadania przepływu kapitału kulturowego w sieci instytucji kulturalnych i turystycznych Sandomierza.