Browsing by Author "Jasnos, Andrzej"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- ItemNieoceniona wartość osoby : 25 lat Wspólnoty Wiara i Światło w Bochni(Werset, 2018) Opiela, Maria Loyola; Jasnos, AndrzejWspólnoty Wiara i Światło w Polsce od 1977 roku uczestniczą w życiu rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną, są obecne w parafiach i kształtują osoby, które chcą w nich pomagać. Nie zatrzymują się tylko na poprawie warunków ich życia materialnego, ale kierują do najgłębszych źródeł integralnego rozwoju człowieka. Publikacja ukazuje teorię i praktykę interdyscyplinarnego i wspólnotowego działania na rzecz integralnego rozwoju i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Przybliża historię Wspólnoty Wiara i Światło w świecie i w Polsce, realizację jej założeń, we wzajemnym włączeniu i obdarowaniu osób, zgodnie z myślą pedagogiczną Jeana Vaniera. Jubileusz 25-lecia Wspólnoty Wiara i Światło w Bochni pozwolił sięgnąć do początku jej powstania, którym było pragnienie doświadczenia miłości i akceptacji przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną, wyjście rodziców ze swoistego ukrycia i potrzeba wspólnoty. Na tym tle przedstawiony został obraz Wspólnoty Wiara i Światło w Bochni, widziany oczyma jej kapelanów i rodziców, wolontariuszy i przyjaciół. Refleksje zawarte w ich świadectwach stanowią integralną część publikacji, gdyż w nich odnajdujemy potwierdzenie tez i zagadnień naukowych opracowań w życiu i praktyce konkretnej Wspólnoty.
- ItemObraz Boga u młodzieży. Studium katechetyczne na podstawie badań maturzystów w diecezji tarnowskiej(2019-06-17) Jasnos, AndrzejCelem dysertacji było ukazanie posiadanego obrazu Boga u maturzystów diecezji tarnowskiej. Postawione zadanie zostało zrealizowane poprzez analizę literatury zagadnienia oraz ilościową i jakościową analizę uzyskanych wyników badań empirycznej. Postawiony problem badawczy został przeanalizowany w sześciu rozdziałach dysertacji. We wstępie została zarysowana podjęta w pracy problematyka badawcza jak również uzasadnienie tematu, przedstawiony dotychczasowy stan opracowań, omówione zostały źródła, metody badawcze i struktura rozprawy. Rozdział pierwszy przedstawia wyjaśnienie kluczowego dla tej pracy pojęcia: „obraz Boga”. Zostały zaprezentowane rozbudowane definicje z zakresu psychologii i psychologii religii. Kolejno zawiera zarysowanie chrześcijańskiego obrazu Boga zawartego w Credo. Dalszej części rozdziału pierwszego przybliżona została specyfika badanej grupy (rozwój fizyczny, psychiczny, społeczny, emocjonalny i moralny). Drugi rozdział pracy poświęcony został ukazaniu współczesnych uwarunkowań społeczno-kulturowych takich jak pluralizm kulturowy i postmodernizm jako tych, które mają wpływ na obraz Boga. W dalszej części rozdziału została dokonana analiza religijności młodzieży polskiej, uwzględniając jej charakterystyczne cechy i aktualną kondycję religijno-moralną w świetle wyników badań socjologicznych. Rozdział kończy nakreślenie środowisk katechetycznych kształtujących obraz Boga u młodzieży maturalnej (szkolne nauczanie religii, katecheza parafialna oraz katecheza we wspólnotach). W rozdziale trzecim została omówiona problematyka i metodologia podjętych badań. Przedstawiony został problem badawczy, problemy szczegółowe, hipotezy oraz program badań empirycznych. W tym rozdziale znajduje się opis autorskiego kwestionariusza ankiety: „Mój obraz Boga”. Posłużył on zebraniu istotnych danych empirycznych, które przyczyniły się do scharakteryzowania posiadanego obrazu Boga u młodzieży, a także wskazania niektórych warunkujących go czynników. Rozdział czwarty zawiera analizę ilościową i jakościową wyników badań na temat obrazu Boga, przeprowadzonych wśród maturzystów diecezji tarnowskiej. Analiza ta uwzględnia: przedmiotowy obraz Boga, podmiotowy obraz Boga, relacyjny obraz Boga. Rozdział piąty jest kontynuacją prowadzonych badań. Zostały w nim zaprezentowane czynniki warunkujące posiadany obraz Boga (relacje pomiędzy rodzicami a młodzieżą, związek, jaki posiadają rodzice osób badanych, wykształcenie rodziców, uczestnictwo w lekcjach religii, styl wychowania panujący w domu, częstotliwość praktyk sakramentalnych, przynależność do organizacji społecznych i religijnych, a także sytuacja materialna rodziny i jej liczebność). Do prezentacji uzyskanych wyników posłużyły tabele krzyżowe. W ostatnim rozdziale zostały poddane weryfikacji przyjęte hipotezy. W syntetyczny sposób zostały zaprezentowane wyniki badań i ich interpretacja w świetle literatury i wcześniejszych badań, poruszających analizowany temat. W ostatniej części rozdziału zostały zaprezentowane możliwe implikacje uzyskanych wyników badań, które mogą posłużyć do wypracowania konkretnych form propozycji katechetycznych dla młodzieży kończącej etap edukacji religijnej. Zakończenie rozprawy zawiera podsumowujące wnioski jak również przydatność rozważanej problematyki dla życia Kościoła w Polsce, w szczególności dla nauczania religii w szkole oraz nakreślenie perspektywy dalszych badań
- ItemWartość rodzin dzieci z niepełnosprawnością(Wydawnictwo KUL, 2019) Jasnos, AndrzejRodzina to wspólnota osób, która stanowi podstawową formę życia indywidualnego i społecznego. Jest ona naturalnym i niezastąpionym środowiskiem, w którym każda osoba może rozwijać się integralnie na miarę swoich możliwości. Współcześnie zauważalne są liczne zmiany zachodzące w życiu społeczeństw, ale także indywidualnym człowieka. Powszechny relatywizm, a przez silnie zideologizowane środowiska zakwestionowanie podstawowych wartości ma swoje reperkusje w postrzeganiu i realizowaniu życia rodzinnego. Najbardziej widocznym przykładem są liczne formy nacisku i próba zmiany definicji małżeństwa jako związku mężczyzny i kobiety, jak również kwestionowanie podstawowego prawa do życia od poczęcia do naturalnej śmierci. Polska w ostatnich latach w Europie stała się swoistą wyspą niosącą i zachowującą tradycję podstawowych wartości m.in. rodziny. Realizowanie procesu tworzenia rodziny nie jest łatwym zadaniem, szczególnie w kulturze postnowoczesności. Jeszcze trudniejszym zadaniem do spełnienia staje się w rodzinach borykających się z niepełnosprawnością dziecka. Stąd niniejsza refleksja ma na celu nakreślenie sytuacji rodzin z dziećmi z niepełnosprawnością, podkreślenie wartości. The family is a community of people, which is the basic form of individual and social life. It is a natural and irreplaceable environment in which every person can develop integrally according to their capabilities. Nowadays, there are numerous changes taking place in the life of societies, as well as individual human beings. Universal relativism, and through strongly ideologized environments, the questioning of fundamental values has its repercussions in the perception and implementation of family life. The most prominent examples are the numerous forms of pressure and the attempt to change the definition of marriage as a union of man and woman, as well as questioning the basic right to life from conception to natural death. Poland in recent years in Europe has become a kind of island carrying and preserving the tradition of basic values, including families. The process of creating a family is not an easy task, especially in post-modern culture. An even more difficult task is to be fulfilled in the families struggling with the child’s disability. Therefore, this ref lection aims to outline the situation of families with children with disabilities, emphasizing values.
- ItemWstęp(Wydawnictwo KUL, 2017) Opiela, Maria Loyola; Jasnos, AndrzejPrezentowany numer tematyczny Zeszytów Naukowych KUL poświęcony jest osobie, twórczości i dziełu bł. Edmunda Bojanowskiego (1814-1871).
- ItemWychowanie do harmonii i piękna duchowego w wizji pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego(Wydawnictwo KUL, 2017) Jasnos, AndrzejDzisiejszy świat określany jest mianem „rozchwianej rzeczywistości”. Coraz bardziej widoczny liberalizm w normach i wartościach prowadzi do zagubienia się samego człowieka w świecie. Również postrzeganie wartości piękna zostało zachwiane. Niejednokrotnie w ramach usprawiedliwienia braku wychowania estetycznego wyrażany jest pogląd o wolności subiektywnego postrzegania – piękne jest to, co dany człowiek uważa za takie. Piękno utożsamiane w historii z dobrem i harmonią przestało mieć znaczenie. Do wychowania człowieka brzydota wkradła się niejako ukradkiem, uzurpując sobie świadomość i konsekwencję w tworzeniu norm życia. Potrzeba na nowo odkryć wartość wychowania do piękna, by człowiek na nowo umiał odnaleźć w sobie harmonię i pragnienie doskonałości. Niniejszy artykuł jest próbą ukazania wizji wychowania do harmonii i piękna duchowego w ujęciu Edmunda Bojanowskiego, jako propozycji aktualnej dla współczesnej edukacji. Today’s world is referred to as „shaky reality”. Increasingly visible liberalism in norms and values leads to the loss of man himself in the world. Also, the perception of beauty has been shaken. Many times within the framework of the justification of lack of aesthetic education there is expressed the view of the freedom of subjective perception – beautiful is what a given person considers as such. The beauty identified in history with good and harmony has ceased to matter. The ugliness of a human being has crept into a certain degree of usurpation of consciousness and consequence in creating norms of life. It is necessary to rediscover the value of upbringing for beauty so that a person can re-discover the harmony and the desire for perfection. This article is an attempt to present a vision of education for the harmony and spiritual beauty of Edmund Bojanowski as a contemporary proposition for modern education.