Repository logo
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of ReKUL
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Brodziak, Piotr"

Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
  • Item
    Recepcja posoborowej mariologii w wybranych podręcznikach do nauczania religii. Studium katechetyczne.
    (2018-09-27) Brodziak, Piotr
    Rozprawa doktorska pt. Recepcja posoborowej mariologii w wybranych podręcznikach do nauczania religii. Studium katechetyczne, wpisuje się w atmosferę refleksji teoretycznej nad obecnością treści odwołujących się do Najświętszej Maryi Panny w nauczaniu religii w polskiej szkole. Głównym celem przeprowadzonego badania naukowego było ukazanie, w jakim stopniu została wykorzystana posoborowa refleksja nad postacią Najświętszej Maryi Panny we współczesnej polskiej katechezie. Realizacja przyjętych celów pracy przeprowadzona została w toku rozważań podjętych w pięciu rozdziałach. Rozdział pierwszy dotyczył kwestii związanej z katechezą maryjną w nauczaniu i refleksji katechetycznej Kościoła i stanowił niejako wprowadzenie do dalszej analizy. Na tym etapie została ukazana relacja Najświętszej Maryi Panny do Trójjedynego Boga, Jego Syna Jezusa Chrystusa, Ducha Świętego oraz Kościoła. Na kanwie tych informacji została także wyeksponowana poprawna struktura katechezy maryjnej. W rozdziale drugim, trzecim i czwartym przeanalizowano podręczniki do nauczania religii przeznaczone dla uczniów szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej pod kątem mariologicznym. Badaniu zostały poddane podręczniki serii krakowskiej, wydanej przez Wydawnictwo WAM, poznańskiej przygotowanej przez Wydawnictwo św. Wojciecha oraz kieleckiej zaproponowanej przez Wydawnictwo Jedność, które zakończyły już swoją dydaktyczną rolę w placówkach oświatowych w Polsce. Zostały one bowiem przygotowane do Podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, która została przyjęta w dniu 20 czerwca 2001 roku, a obowiązywały do czasu wejścia następnej, to jest do dnia 8 marca 2010 roku. Analiza polegała na tym, iż po krótkim ogólnym zaprezentowaniu poszczególnych podręczników, zostały ukazane zestawienia ilościowe, po czym dokonano interpretacji jakościowej wyłonionych tekstów z maryjnymi akcentami zamieszczonymi na kartach podręczników do nauczania religii w poszczególnych szkołach. Piąty rozdział dysertacji przedstawia natomiast wyniki ilościowe i jakościowe przeprowadzonych badań. Ustalono, iż w przebadanych podręcznikach serii krakowskiej, poznańskiej i kieleckiej, zawierających łącznie 2141 jednostek lekcyjnych, znajduje się 208 katechez, w których zaakcentowano postać Najświętszej Maryi Panny. Rozdział ten zawiera także merytoryczne informacje dotyczące walorów stosowania inspiracji maryjnych i sygnalizuje formalne ograniczenia związane z recepcją posoborowej mariologii w podręcznikach do nauczania religii. Wskazano również na wyzwania, jakie stoją przed redagującymi nowe podręczniki do nauczania religii. Nie zabrakło również sformułowanych konkretnych postulatów uwzględniających inspiracje maryjne w katechizacji dzieci i młodzieży. Z pewnością prezentowana dysertacja nie wyczerpuje wszystkich wątków dotyczących posoborowej mariologii w katechezie. Stanowi jednak próbę oceny tego co było w przeszłości, by podejmować skuteczne działania katechetyczne w teraźniejszości oraz wskazać kierunek rozwoju na przyszłość.
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Dział Repozytorium i Pozycjonowania Wydawnictw
  • Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin

  • Telefon: (81) 454 53 36

  • E-mail: repozytorium@kul.pl

  • About ReKUL
  • Terms and conditions
  • About DSpace
  • Accessibility Statement
  • Help
  • Cookie settings
  • Repozytorium Instytucjonalne KUL
Logo Repozytorium Insytucjonalne KUL
Logo Repozytorium i Pozycjonowanie Wydawnictw KUL
http://kul.pl
Logo Wydawnictwo KUL
Czas KUL
Logo Biblioteka Uniwersytecka KUL