Browsing by Author "Blajer, Piotr"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemA Great Sign Appeared in the Sky . Audience-Oriented Criticism of Revelation 12:1-6(Wydawnictwo KUL, 2022) Blajer, PiotrRevelation 12:1-6 recounts two signs that appear in heaven. The first sign is a woman and the second one is a dragon with seven heads, ten horns and seven diadems on its seven heads. The somewhat unusual description of the two signs has its grand finale in 12:4-6 which tells about the interaction between the woman and the dragon, as well as her child. The dragon, aware that its power must last for only a short period, a symbolic ten days, tries to swallow the child to whom the woman is about to give birth. In this way, the dragon wants to thwart and frustrate God’s plan. The newborn child is caught up by God to his throne in heaven. The reference to the OT helps the audience to identify the newborn child as the Messiah who will shepherd all the nations. The presentation of the child’s mission to shepherd all the nations assures the audience that God’s plan will be realized. This vision assures the audience that God is almighty, and that he is the ‘hidden actor’ in the entire vision. The reader-oriented exegesis of the passage discloses how the audience respond to the author’s rhetorical arguments and presentation.
- ItemJesus, the Apostle and High Priest of Our Confession. Audience-Oriented Criticism of Heb 3:1-6(Wydawnictwo KUL, 2021) Blajer, PiotrList do Hebrajczyków 3,1-6 jest jednym z najbardziej intrygujących fragmentów tekstu. Zwraca on uwagę czytających lub słuchających z kilku powodów. Jednym z nich jest sposób w jaki autor przedstawia Jezusa Chrystusa i porównuje Mojżesza z Chrystusa. To porównanie ma celu wykazanie wyższości Chrystusa jako najwyższego kapłana i apostoła. Jest to jedyny fragment w Nowym Testamencie, gdzie Jezus jest przedstawiany jako apostoł. Lektura tekstu biblijnego zwracająca uwagę na adresata i jego reakcję uwypukla również sposób w jaki autor odnosi się do odbiorców, jak przyciąga ich uwagę i w jaki sposób podkreśla ich nowy stan w jakim się znajdują.
- ItemQuesti scese giustificato a differenza di quello L’analisi narrativa illumina la parabola del fariseo e del pubblicano (Luca 18,9-14)(Wydawnictwo KUL, 2021) Blajer, PiotrThe parable of the Pharisee and the tax collector (Luke 18:9-14) contains an enigmatic expression παρ’ ἐκεῖνον (v.14) which conveys the final judgment on the characters. It is not entirely clear whether it should be interpreted in a comparative or exclusive sense. The present study aims to examine the way the narrator presents the two characters of the parable, the Pharisee and the tax collector, as well as the content of their prayers. Narrative criticism suggests that although both interpretations (comparative and exclusive) are possible it might be better to construe παρ’ ἐκεῖνον with a distinctive value. In fact, the new condition of the tax collector is different from his previous one and clearly distinguishes him from the condition of the Pharisee. In other words, the application of the narrative method suggests to translate the enigmatic complement παρ’ ἐκεῖνον in such a way that it makes visible the difference existing between the two characters.
- ItemΔείξατέ μοι δηνάριον (Łk 20,24) – monety używane w Palestynie na kartach Ewangelii(Wydawnictwo KUL, 2023) Blajer, PiotrNumizmatyka jest jedną z dyscyplin pomocniczych archeologii i historii. Analizuje monety z punktu widzenia historycznego, artystycznego i ekonomicznego. Tym samym pozwala lepiej zrozumieć przeszłość. Tak pojęta numizmatyka okazuje się równie bardzo pomocna zarówno biblistom, jak i każdemu, kto sięga po Pismo Święte. Na kartach Ewangelii wielokrotnie pojawiają się nazwy różnych monet używanych w czasach Jezusa, które dla dzisiejszego odbiorcy są co najmniej dziwne. Niektóre współczesne przekłady Pisma Świętego odstępują od dosłownego tłumaczenia i zastępują niezrozumiałe nazwy starożytnych systemów monetarnych zwrotami bardziej przystępnymi. W polskiej literaturze historycznej, archeologicznej i biblijnej trudno natknąć się na systematyczne i uporządkowane omówienie różnych typów monet, jakie pojawiają się na kartach Ewangelii. Niniejszy artykuł stawia sobie za cel uzupełnienie tej luki i przeanalizowanie gamy terminów, jakie ewangeliści używają, by opisać monety znajdujące się wówczas w obiegu w Palestynie. To zestawienie pozwala lepiej zrozumieć powody użycia przez nich poszczególnych terminów. Tym samym pozwala na nowo spojrzeć na znaczenie greckiego terminu νόμισμα (moneta), który w całym Nowym Testamencie pojawia się tylko raz (Mt 24,19).