Roczniki Nauk Społecznych, 2024, T. 52, nr 2: Rodzicielstwo – perspektywa socjologiczna i demograficzna
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Roczniki Nauk Społecznych, 2024, T. 52, nr 2: Rodzicielstwo – perspektywa socjologiczna i demograficzna by Author "Zaborski, Marcin"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemMarvel zza żelaznej kurtyny – polska historia w ujęciu Netflixa(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Szostak, Sylwia; Zaborski, MarcinFilmy są ważnym elementem pamięci publicznej, oddziałują na pamięć – zarówno prywatną, jak i oficjalną. Mogą stanowić arenę sporów o istniejące i niekiedy sprzeczne wersje przeszłości. W globalnej koniunkturze pamięci przeszłość dodatkowo staje się atrakcją programową na pozór pozbawioną kulturotwórczego kapitału politycznego. W artykule, koncentrując się na kontekście produkcyjnym filmu „Pan Samochodzik i Templariusze”, opisano nowy sposób wykorzystania polskiej historii – taki, który pozwala na globalną cyrkulację treści w serwisach streamingowych. Na potrzeby globalnego serwisu Netflix polska historia staje się pozbawionym wymiaru politycznego kostiumem, który musi być poddany negocjacjom kulturowym, odnoszącym się w równym stopniu nie tylko do lokalnego widza, ale także do symboliki na poziomie globalnym. Films are an important element of memory formation. They can affect memory – both the collective and the individual discourse. They serve as an arena for disputes over existing and sometimes contradictory narratives of the past. In the global memory boom, the past additionally adds diversity to available programming output and serves as visual eye candy that is seemingly devoid of its political capital. Focusing on the production context of “Mr. Car and the Knights Templar”, the article describes how Polish history can be exploited commercially in the global economy of streaming services. When utilized by Netflix, Polish history becomes a veneer subjected to cultural negotiation that must address the local viewer, but at the same time, must be accessible on a symbolic level to a wide array of global audiences.