Wydział Nauk Humanistycznych / Faculty of Humanities
Permanent URI for this community
* Instytut Językoznawstwa * Instytut Literaturoznawstwa * Instytut Nauk o Sztuce * Instytut Historii
Browse
Browsing Wydział Nauk Humanistycznych / Faculty of Humanities by Author "Bartnik, Artur"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- ItemCategorial heterogenity: Old English determiners(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2007) Bartnik, ArturThis paper examines the syntactic properties of two structures illustrated in (1) and (2): 1) his þone readan gim // his the red gem // ‘his red gem’ / (coblick,HomU_18_[BlHom_1]:9.125.121), 2) þæs his cwides // that his saying // ‘that saying’ / (coblick,LS_17.1_[MartinMor[BlHom_17]]:215.79.2742). Example (1) features a possessive – determiner sequence, which is characterized by the obligatory occurrence of both an adjective and simple determiners of the paradigm se/seo/þæt (Mitchell 1985: §103-112). The reversed order (determiner – possessive) does not display such restrictions. In particular, the adjective is optional and compound determiners (þes/þeos/þis) are also licit in these sequences, as shown in example (2). The analysis proposed in this paper accounts for these facts by assuming that Old English determiners are not a homogeneous group because they combine both adjectival (specifier) and pronominal (head) properties.
- ItemCeltic influence and genitive resumptives(Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2018) Bartnik, ArturThis paper deals with resumptive pronouns in the genitive case in relative clauses and the influence that might be exerted upon these structures by Celtic languages. It is claimed that some arguments put forward in favor of possible Celtic influence upon resumptives (Roma 2007) need re-examination and the Celtic hypothesis in resumption should be treated with reserve. Specifically, it will be shown that neither geographical, chronological nor syntactic factors point unambiguously to Celtic influence. Despite some apparent similarities in the relativization systems of Early English and Celtic such as the use of personal pronouns as resumptives we need more evidence to claim that Celtic affected the relative system in the history of English.
- ItemDemonstrative or article? The case of ten in Polish(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2015) Bartnik, ArturThe paper discusses the syntactic status of the Polish demonstrative pronoun ten ‘this’ in the light of grammaticalization theory. The discussion begins with establishing formal (morphosyntactic) as well as semantic criteria for discriminating between articles and demonstratives. Then it reviews arguments for the demonstrative status of ten put forward in the literature. The paper ends with providing evidence for the definite article status of ten. Although the primary function of ten is still that of a demonstrative pronoun, it reveals some traces of categorial change on the grammaticalization cline in spoken Polish.
- ItemResumptive pronouns and asymmetric coordination in Old English(Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2017) Bartnik, Artur
- ItemThe structural location of Case Phrase (KP) in Old English(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2008) Bartnik, ArturArtykuł omawia strukturę frazy przypadka (KP) w języku staroangielskim w ujęciu generatywnym. Zamiast jednak analizy przypadka jako cechy, zgodnie z wczesnymi założeniami Programu Minimalistycznego Noama Chomsky’ego, autor podejmuje próbę analizy tego elementu jako samodzielnej projekcji funkcjonalnej (KP). Autor rozważa trzy możliwości: w pierwszym przypadku projekcja funkcjonalna KP umieszczona jest nad frazą określnika (DP); w drugim podejściu KP znajduje się pod frazą określnika; w trzecim wreszcie – fraza KP jest połączona w jedną całość z DP. Aplikacja danych z języka staroangielskiego pokazuje, że jedynie ostatnia możliwość jest w stanie wyjaśnić dane w zadowalający sposób. W związku z tym postulowanie frazy przypadka jako samodzielnej projekcji funkcjonalnej jest zbędne.