Artykuły naukowe (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artykuły naukowe (WNS) by Title
Now showing 1 - 20 of 702
Results Per Page
Sort Options
- Item170 lat realizacji systemu ochrony przez wychowanie w koncepcji Edmunda Bojanowskiego(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2020) Opiela, Maria LoyolaMyśl pedagogiczna i koncepcja systemu ochrony przez wychowanie Edmunda Bojanowskiego, mimo iż zrodziła się 170 lat temu, jawi się dzisiaj jako nowatorska i wyjątkowo aktualna. Zastosowana we współczesnej edukacji przedszkolnej i opiece nad dzieckiem jest kontynuacją działań koncepcji wychowania i jej praktycznej realizacji przez założenie 3 maja 1850 r. ochronki i Zgromadzenia Sióstr Służebniczek. Z różnych środowisk w Polsce i na świecie wciąż oczekiwana jest teoretyczna i praktyczna aplikacja tej koncepcji oraz nowych badań i opracowań naukowych dotyczących istoty wczesnej edukacji realizowanej w katolickiej myśli pedagogicznej w kontekście współczesnych wyzwań cywilizacyjnych.
- Item50 lat na Uniwersytecie. Misja – zobowiązanie – wdzięczność. Przemówienie w czasie uroczystości wręczenia księgi jubileuszowej. KUL, 09.06.2021 roku(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2021) Kornas-Biela, Dorota
- ItemA Security Community or a Game of Interests? Opportunities and Threats in Central Europe During a Time of Crisis(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Gizicki, WojciechThe war in Ukraine and the multidimensional crisis in Europe are adversely affecting the position, ability, and possibilities of cooperation in Central Europe. For the past 30 years, the Central European nations, despite their natural differences, have been able to engage in lasting cooperation to ensure their own and the region’s security. It seems that there has been a unique kind of cooperation for common interests, as Karl Deutsch puts it. Presently, we can see that, due to the decisions of voters, diverse interests, and the external position of the Central European nations, there are internal differences and divisions. In some cases, the region’s nations have a specific kind of personal game of interests. The article will attempt to outline the latest and most relevant matters that are high on the region’s agenda, particularly taking into account opportunities and threats. Wojna na Ukrainie oraz wielowymiarowe kryzysy w Europie wydatnie wpływają na pozycję, chęci i możliwości współpracy państw Europy Środkowej. Przez ostatnie trzydzieści lat państwa te, mimo naturalnych różnic, wykazywały się dość trwałą współpracą związaną z zapewnianiem bezpieczeństwa sobie i w regionie. Wydaje się, że działała swoista wspólnota interesów w kontekście teorii Karla Deutscha. Współcześnie widać wyraźnie, że z uwagi na wewnętrzne decyzje wyborcze, zróżnicowane interesy i pozycję zewnętrzną państw Europy Środkowej występują wewnętrzne różnice i podziały. W części przypadków państwa regionu mają swoistą pokusę gry (własnych) interesów. W artykule podjęta zostanie próba zarysowania najnowszych przedmiotowych zagadnień, ze szczególnym uwzględnieniem szans i zagrożeń.
- ItemAgnieszka Łukasik-Turecka, Agnieszka Magdalena Zaręba, Społeczne postrzeganie przywództwa Jana Pawła II, Wydawnictwo KUL, Lublin 2020, ss. 80(Wydawnictwo KUL, 2022) Maj, Dorota
- ItemAkademicki Lublin w biografiach – przedsięwzięcie podjęte z okazji rocznic powstania lubelskich uczelni(Wydawnictwo KUL, 2015) Skrzyniarz, Ryszard
- ItemAksjologia liberalnej i komunitarystycznej wizji społeczeństwa obywatelskiego z perspektywy Alfreda Schütza koncepcji motywów działania(Wydawnictwo KUL, 2014) Szymczak, WiolettaCelem artykułu jest analiza aksjologicznych podstaw i celów zaangażowania społecznego w dwóch nurtach refleksji nad społeczeństwem obywatelskim: republikańskim i liberalnym. Artykuł zmierza do odpowiedzi na pytania: jakie wyobrażenie motywów kontekstowych i celowościowych działań obywatela wyłania się z dwóch koncepcji społeczeństwa obywatelskiego? Jakie wartości stanowiłyby konstytutywne elementy potencjalnych motywów odnoszących się do przeszłości oraz celów działania w omawianych nurtach? Jakie wartości wskazałby jako cele swego zaangażowania obywatel danego typu społeczeństwa? Analizę przeprowadzono w perspektywie i z zastosowaniem pojęć socjologii rozumiejącej, a w szczególności koncepcji motywów działania Alfreda Schütza. Uzupełniono ją zestawieniem ze specyfiką społeczeństw obywatelskich w krajach postkomunistycznych. The aim of the article is to analyze the axiological foundations and purposes of social engagement in two directions in the reflection on civil society: the republican and liberal. The article seeks to answer the questions: what ideas of motives of contextual and goal-oriented citizen actions emerge from these two concepts of civil society? What values would create the constitutive elements of potential motives relating to the past as well as the objectives of the action in these discussed trends? What values would point to the goal of citizen engagement in a certain type of society? The analysis has been performed from the perspective and application of the concepts of sociology of understanding, and in particular Alfred Schütz’s concept of motivation to act. This discussion is supplemented with the specifics of civil societies in post-communist countries.
- ItemAktor czy zwykły człowiek? Bohater telewizyjnych reality shows(Wydawnictwo KUL, 2016) Sosnowska, JoannaArtykuł jest analizą obrazu zwykłego człowieka w rozrywce telewizyjnej. Telewizyjny obraz zwykłego człowiek jest współcześnie szczególnie interesujący w reality show. Programy reality show pokazują szeroki obraz różnych grup społecznych. Nie są to jednak zwykli ludzie. Reality show bazują bowiem na wyjątkowości swoich uczestników: muszą mieć talent, skazę, brak umiejętności lub wykazywać się czymś szczególnym. Dzięki temu każdy zwykły człowiek może stać się gwiazdą telewizji. Artykuł pokazuje mechanizmy tworzenia niezwykłych historii zwykłego człowieka w reality show. The article is an image analysis of ordinary people in television entertainment. Television image ordinary the man is in our times particularly interesting in reality show. Programs reality show are showing the wide image of all sorts social groups: of the wife, the mother or teenagers. It turns out that however it isn't image of the ordinary man. Everyone must be exceptional: mother - lonely, wife - obese, and teenager - talented. In our times everyone can become a television star through reality show.
- ItemAktorzy polityczni i media masowe w procesie komunikowania politycznego na poziomie samorządu terytorialnego w okresie kampanii wyborczej. (Przyczynek do problemu zagrożeń wynikających z braku pełnej informacji wyborczej)(Wydawnictwo KUL, 2014) Łukasik-Turecka, AgnieszkaNiniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na pytania: które z narzędzi komunikowania politycznego zdają się być skutecznymi w trakcie samorządowej kampanii wyborczej, a także czy wyborca ma szanse uzyskać rzetelną informację o rywalizujących ze sobą podmiotach politycznych i czy media uzupełniają wyborcom informacje pozyskane z reklam i innych narzędzi komunikowania politycznego, nad którymi całkowity nadzór sprawują aktorzy komunikowania politycznego.
- ItemAktualność myśli pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego i jej aplikacja we wczesnej edukacji; analiza procesu w perspektywie międzynarodowej(Fundacja „Biografie Codzienności”, 2021-12-10) Opiela, Maria LoyolaEdmund Bojanowski rozwijał swą myśl pedagogiczną w połowie XIX wieku i dokonywał jej praktycznej aplikacji zachowując zasady wynikające z niezmiennej natury człowieka, praw jego rozwoju i wartości najwyższych, dostosowując metody, formy i środki wychowania do specyfiki społeczno-kulturowej danego środowiska. Szczegółowe wskazania zawarł w swej bogatej spuściźnie i dzięki temu są wciąż realizowane w tradycji pracy wychowawczej Zgromadzenia Sióstr Służebniczek, podejmujących działalność edukacyjną w różnych krajach na świecie. Dokonując twórczej interpretacji myśli pedagogicznej Bojanowskiego, Służebniczki wciąż odczytują ją na nowo w zmieniających się warunkach społeczno-kulturowych i wobec aktualnych wyzwań edukacyjnych. Jej ponadczasowy i uniwersalny wymiar stanowi podstawę do jej aplikacji w perspektywie międzynarodowej.
- ItemAktualność myśli pedagogicznej i dzieła Edmunda Bojanowskiego(Wydawnictwo KUL, 2017) Opiela, Maria LoyolaMyśl pedagogiczną Edmunda Bojanowskiego poznajemy z jego bogatej spuścizny, jaką stanowią jego pisma i powstałe dzieło, a jej rozwój – z analizy realizacji jej w praktyce przez Siostry Służebniczki. Jej bogaty zasób i charakter sprawia, że domaga się ona, by jego teorię i praktykę pedagogiczną odczytywać na nowo, by odpowiadać na współczesne wyzwania w dziedzinie edukacji. Poznanie jak rozumiał tę działalność E. Bojanowski pozwala odnosić jego zamysł do tego, jak można realizować go dzisiaj korzystając z osiągnięć nauk pedagogicznych i praktyki wychowawczej. Na tej podstawie konstruowane są wskazania i programy wychowania przedszkolnego, pracy opiekuńczo-wychowawczej w różnego rodzaju placówkach działających w systemie oświaty i pomocy społecznej. We learn the pedagogical thought of Edmund Bojanowski from his rich heritage, which are his writings and the resulting work, and its development - from the analysis of its implementation in practice by the Little Servant Sisters. Its rich resource and character makes that it demands that his pedagogical theory and practice should be read again, to respond to contemporary challenges in the field of education. Knowing how Bojanowski understands this activity, allows to reflect on how it can be realized today using the achievements of pedagogical sciences and educational practice. On this basis are constructed: indications and programs of pre-school education, care and educational work in various institutions operating in the system of education and social assistance.
- ItemAktywność obywatelska w kontekście modelu partycypacji społecznej. Socjologiczna aplikacja personalistycznych idei Karola Wojtyły(Kancelaria Sejmu RP, 2021) Jabłoński, Arkadiusz; Szymczak, WiolettaW artykule zaprezentowano syntetyczne ujęcie aktywności obywatelskiej w kontekście teoretycznego modelu partycypacji społecznej, zgodnie z którym partycypację jako doświadczenie osoby konstytuuje: podmiotowe uzasadnienie, aksjologiczna treść, poczucie sprawstwa i doświadczenie uczestnictwa. Wśród teoretycznych podstaw modelu znajduje się teoria uczestnictwa Karola Wojtyły, ufundowana na jego koncepcji osoby, zoperacjonalizowana na potrzeby jakościowych badań socjologicznych, z których model wyprowadzono. W niniejszym opracowaniu model stanowi narzędzie umożliwiające ukazanie i wyjaśnienie istoty aktywności obywatelskiej jako działania podmiotowego we wspólnocie życia obywatelskiego. Pozwala to spojrzeć na tę aktywność od strony obszaru uprzywilejowanego w zakresie umacniania i manifestowania się podmiotowości, rozwijanej na podstawie obywatelskich wartości rozpoznawanych jako osobiście istotne, mających status wspólnego dobra. The article presents a synthetic view of civic activity in the context of a theoretical model of social participation, according to which participation as an experience of a person is constituted by: subjective justification, axiological content, sense of agency and experience of participation. Among the theoretical foundations of the model is Karol Wojtyła’s theory of participation, based on his concept of a person, operationalized for the purposes of the qualitative sociological research from which the model was derived. In this study, the model is a tool enabling the presentation and explanation of the essence of civic activity as a subjective action in the community of civic life. This allows us to look at this activity from the side of the privileged area in terms of strengthening and manifesting subjectivity, developed on the basis of civic values recognized as personally significant, having the status of common good.
- ItemAndrzej Cudo, Natalia Kopeć, Konrad Sawicki (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2015) Kornas-Biela, Dorota
- ItemAnna Lendzion: Młodzież a wartości charakterologiczne, Lublin: Wydawnictwo KUL 2012, ss. 221.(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2013) Magier, Piotr
- ItemAnnette Textor (2015). Einführung in die Inklusionspädagogik. Współpr. Daniela Niestrad, Benjamin Filitz, Jessica Matis, Aukje Rüting, Hannah Zingler. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt(Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2016) Kornas-Biela, Dorota
- ItemAnthony D. Smith’s Idea of the Nation. Controversy around Definitions(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12-17) Wódka, MarekThis paper focuses on the category of the nation introduced by Anthony David Smith. The author attempts to answer the following questions: what does actually constitute nation, what is a origin of nation, and how does nation exist. The main point of this paper is an evolution of Smith’s definition of nation, which have been already debated. The analysis presented here aims to show that changes introduced by Smith to a definition of nation actually clarify this definition of nation, while the basic definition of nation remains a consistent and interesting concept for different theories of nation, in particular coming from political sciences. Additionally in this paper, the main concepts of this British scientist and the main research schools studying this subject were presented. This paper mainly focuses on analysis of changes introduced by Montserrat Guibernau, a sociologist from University of Cambridge, and it attempts to explain motivations which drove Smith to introduce changes to his definition. To date, none of scientists exploring the British scientist thoughts have attempted to show the usefulness of the definition of the nation for Christian social science, and so this paper includes recommendations, which could help to further explore research on the definition of nation among scientists interested in this research field. An ethnosymbolic concept of nation, defined by Smith, seems to correspond also to a concept of nation that is characteristic to Polish school of humanism. The author mentions about it, however leaves this problem as a subject of future research.
- ItemAntropologiczne uwarunkowania ars moriendi(Episteme, 2017) Jeziorański, MarekSztuka umierania (ars moriendi) wpisuje się w szeroko rozumiane wychowanie, tj. rozwój osobowy w różnych kontekstach i fazach ludzkiego życia. Sam termin ars moriendi może sugerować skoncentrowanie się na pragmatycznym podejściu do ostatniej fazy ludzkiego życia, w którym ukazane będą konkretne techniki służące właściwemu przeżywaniu tego okresu. W swoim artykule będę chciał przede wszystkim ukazać antropologiczne uwarunkowania ars moriendi poprzez przywołanie wybranych koncepcji filozoficznych. W kolejnym etapie ukażę wychowawcze konsekwencje ars moriendi wynikające z przyjętych założeń antropologicznych. The art of dying (ars moriendi) fits into education in its broadest sense, i.e. personal development in various contexts and stages of human life. The very term ars moriendi may suggest focusing on the pragmatic approach to the last stage of human life, showing specific techniques how to live appropriately this period. In my article, I would like to present mostly anthropological conditioning of ars moriendi through some philosophical concepts. In the next part, I am going to show educational consequences of ars moriendi resulting from assumed anthropological premises.
- ItemAntykoncepcja i aborcja jako zagrożenie początku życia człowieka w świetle encykliki Jana Pawła II "Evangelium vitae"(Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2016) Kornas-Biela, DorotaWe współczesnym świecie zachodnim spotykamy się z niespotykanymi dotychczas w historii ludzkości zagrożeniami dla poczętego życia człowieka. Wiele z nich wynika z osiągnięć biologii i medycyny XX i początku XXI wieku, które nie są poparte dostateczną refleksją bioetyczną oraz analizą ich psychospołecznych, demograficznych i ekologicznych konsekwencji. Tymi zagrożeniami są: zawężone zbyt biologistyczne spojrzenie na początek życia ludzkiego i podważanie genealogicznego kryterium życia człowieka, antykoncepcja hormonalna, środki wczesnoporonne, aborcja, różne metody wspomaganej prokreacji (zapłodnienie in vitro), eksperymenty na embrionach (eksperymenty diagnostyczne, terapeutyczne i nieterapeutyczne/ eksperymenty chirurgiczne, farmakologiczne, genetyczne), diagnostyka preimplantacyjna i prenatalna (powiązana z aborcją eugeniczną), wykorzystywanie embrionów ludzkich dla celów leczniczych i kosmetycznych oraz innych. W referacie zostaną scharakteryzowane tylko dwa z tych zagrożeń: antykoncepcja i aborcja, ich kontekst bioetyczny, z odwołaniem do nauczania Kościoła katolickiego na przykładzie Encykliki Jana Pawła II "Evangelium vitae". In the modern Western world we come across threats to human life that have never appeared before in the history of mankind. Many of them are the result of the rapid development of biology and medicine in the twentieth and early twenty-first century that have not yet been supported by deeper bioethical reflection and an analysis of their long-term psychosocial, demographic and ecological consequences. These threats include: limiting the approach to the beginning of human life only to the biological aspect, undermining the genealogical criterion of human life, in vitro fertilization, experiments on the embryo (diagnostic, therapeutic and non-therapeutic experiments: surgical, pharmacological, genetic experiments), preimplantation genetic diagnosis and prenatal diagnosis (leading to eugenic abortion), the use of human embryos for therapeutic and cosmetic purposes. The paper characterizes such threats as contraception and abortion, their bioethical context, with reference to the teaching of the Catholic Church, especially the John Paul II Evangelium Vitae encyclical. Two crucial reasons of the “civilization of death” identified by the Pope are: the postmodern vision of the human being and secularization. The paper also discusses the relation between contraception and abortion, and presents the threats resulting from eugenic intentions of using prenatal diagnostics and preimplantation diagnostics. Twenty years after publishing the encyclical we can see that the concerns of John Paul II were legitimate – the new possibilities of medicine may also lead to an expansion of the “culture of death”.
- ItemApplication of metacognitive strategies in the development of emotional and motivational self-regulation of students with special educational needs. Research on children with ADHD(Lubelskie Stowarzyszenie Naukowe na Rzecz Rozwoju Psychiatrii, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, 2021) Kulik, Agnieszka; Kajka, NataliaThe aim of the presented study is to verify whether the visual methods (Mind Maps and Sketch-noting) considered as metacognitive strategies will help to strengthen emotional and motivational self-regulation in children with ADHD. In this experimental study, 135 participants took part, including 45 primary school students diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder with the presentation of mixed symptoms (M = 10.41; SD = 1.42), their parents (N = 45) and teachers (N = 45). The results obtained in the study indicate that after 25 training sessions with the use of both Mind Maps and Sketch-noting, children with ADHD make significantly fewer errors than during the first measurement. However, only in the Sketch-noting group did their average reaction time increase significantly, which indicates that they are more reflective. The presented metacognitive strategies can be successfully applied at school by students with ADHD and constitute a source of support for both students and teachers.
- ItemArchiwalia międzynarodowe na temat migracji Polaków w II wojnie światowej(Drohiczyńskie Towarzystwo Naukowe, 2024-12-30) Bylina, Sławomir; Golbiak, JacekPublikacja ma na celu ukazanie międzynarodowych zasobów archiwalnych w zakresie zjawiska migracji okresu początku drugiej wojny światowej. Zasoby zagranicznych archiwów wskazują na jeszcze nie w pełni zbadane materiały na temat procesów migracyjnych. Do podstawowych kategorii migracji należą: deportacje rosyjskie na wschód, wysiedlenia przez Niemców na zachód, oraz uchodźstwo wojenne. Kwerendy archiwalne oraz analiza i synteza dostępnych inwentarzy i opracowań wskazały na potrzebę dalszych badań w omawianym zagadnieniu problemowym. The publication aims to present international archival resources in the area of migration phenomena in the period of the beginning of World War II. The resources of foreign archives indicate a not yet fully explored resource of materials that show the knowledge needed to be discovered about migration processes. The basic categories of migration include: Russian deportations to the east, German displacements to the west, and war refugees. Archival research, as well as analysis and synthesis of available inventories and studies, indicated the need for further research in the discussed problem area.
- ItemAre they ready? Moderators of the correlation between work affect and job satisfaction felt by teachers of inclusive and special schools(Termedia Publishing, 2022-03-11) Otrębski, WojciechBackground: The study aimed to determine to what extent emotions experienced at work are predictors of the level of teachers’ job satisfaction. The moderating role of the type of school – inclusive and special – for this correlation was also analysed. Participants and procedure: The study involved 214 teachers at three levels of inclusive and special schools (primary, middle and high) attended by pupils with special educational needs. The respondents represented various age groups. The study used the Work Affect Scale and the Satisfaction with Job Scale. Results: The results clearly suggest that the emotions teachers experience at work are a strong predictor of their job satisfaction – positive emotions imply high job satisfaction whereas negative emotions imply low job satisfaction. This regularity exists in both the responding teacher groups. It was determined that the type of an institution does not significantly affect the above predictive attribute of organizational work affect. Conclusions: Positive work-related emotions and average and high job satisfaction felt by ca. 2/3 of the responding inclusive and special school teachers suggest that both these groups are fully ready for high-quality education for all.