Karol Wojtyła / Jan Paweł II
Permanent URI for this community
Publikacje pracowników i doktorantów KUL
Browse
Browsing Karol Wojtyła / Jan Paweł II by Title
Now showing 1 - 20 of 50
Results Per Page
Sort Options
- ItemAgnieszka Łukasik-Turecka, Agnieszka Magdalena Zaręba, Społeczne postrzeganie przywództwa Jana Pawła II, Wydawnictwo KUL, Lublin 2020, ss. 80(Wydawnictwo KUL, 2022) Maj, Dorota
- ItemAntykoncepcja i aborcja jako zagrożenie początku życia człowieka w świetle encykliki Jana Pawła II "Evangelium vitae"(Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2016) Kornas-Biela, DorotaWe współczesnym świecie zachodnim spotykamy się z niespotykanymi dotychczas w historii ludzkości zagrożeniami dla poczętego życia człowieka. Wiele z nich wynika z osiągnięć biologii i medycyny XX i początku XXI wieku, które nie są poparte dostateczną refleksją bioetyczną oraz analizą ich psychospołecznych, demograficznych i ekologicznych konsekwencji. Tymi zagrożeniami są: zawężone zbyt biologistyczne spojrzenie na początek życia ludzkiego i podważanie genealogicznego kryterium życia człowieka, antykoncepcja hormonalna, środki wczesnoporonne, aborcja, różne metody wspomaganej prokreacji (zapłodnienie in vitro), eksperymenty na embrionach (eksperymenty diagnostyczne, terapeutyczne i nieterapeutyczne/ eksperymenty chirurgiczne, farmakologiczne, genetyczne), diagnostyka preimplantacyjna i prenatalna (powiązana z aborcją eugeniczną), wykorzystywanie embrionów ludzkich dla celów leczniczych i kosmetycznych oraz innych. W referacie zostaną scharakteryzowane tylko dwa z tych zagrożeń: antykoncepcja i aborcja, ich kontekst bioetyczny, z odwołaniem do nauczania Kościoła katolickiego na przykładzie Encykliki Jana Pawła II "Evangelium vitae". In the modern Western world we come across threats to human life that have never appeared before in the history of mankind. Many of them are the result of the rapid development of biology and medicine in the twentieth and early twenty-first century that have not yet been supported by deeper bioethical reflection and an analysis of their long-term psychosocial, demographic and ecological consequences. These threats include: limiting the approach to the beginning of human life only to the biological aspect, undermining the genealogical criterion of human life, in vitro fertilization, experiments on the embryo (diagnostic, therapeutic and non-therapeutic experiments: surgical, pharmacological, genetic experiments), preimplantation genetic diagnosis and prenatal diagnosis (leading to eugenic abortion), the use of human embryos for therapeutic and cosmetic purposes. The paper characterizes such threats as contraception and abortion, their bioethical context, with reference to the teaching of the Catholic Church, especially the John Paul II Evangelium Vitae encyclical. Two crucial reasons of the “civilization of death” identified by the Pope are: the postmodern vision of the human being and secularization. The paper also discusses the relation between contraception and abortion, and presents the threats resulting from eugenic intentions of using prenatal diagnostics and preimplantation diagnostics. Twenty years after publishing the encyclical we can see that the concerns of John Paul II were legitimate – the new possibilities of medicine may also lead to an expansion of the “culture of death”.
- ItemBł. Jana Pawła II koncepcja wychowania małżonków(Wydawnictwo KUL, 2013) Jeziorański, Marek
- ItemDobro wspólne w nauczaniu papieży Jana Pawła II i Franciszka a wybrane aspekty teorii ekonomii(Wydawnictwo KUL, 2024) Horodecka, Anna; Żuk, Andrzej JakubGłównym celem artykułu jest przedstawienie, porównanie i ocena współczesnych koncepcji dobra wspólnego sformułowanych przez ekonomistów w odniesieniu do rozumienia dobra wspólnego przez papieży Jana Pawła II i Franciszka. Intencją autorów niniejszego opracowania jest zatem wniesienie wkładu w toczącą się dyskusję na temat dobra wspólnego poprzez przedstawienie interdyscyplinarnej perspektywy integrującej tradycje katolickiej nauki społecznej ze współczesnymi koncepcjami ekonomicznymi, wzbogacając tym samym rozumienie kategorii dobra wspólnego w teorii ekonomii. Artykuł podkreśla tendencję teorii ekonomii w kierunku jednowymiarowych i relatywistycznych koncepcji dobra wspólnego oraz sugeruje poszukiwanie jednocześnie dwuwymiarowych i uniwersalistycznych ekonomicznych idei dobra wspólnego. Uznaje osiągnięcia papieży Jana Pawła II i Franciszka w pogłębianiu zrozumienia kategorii dobra wspólnego i zakłada, że nauczanie to może służyć jako inspiracja badawcza dla ekonomistów. Praca ukazuje także, w jaki sposób kategoria dobra wspólnego skłania do przewartościowania i umożliwia modyfikację podstawowych założeń teorii ekonomii, takich jak homo oeconomicus czy rozumienie racjonalności. The main purpose of the article is to present compare and evaluate contemporary con-cepts of the common good formulated by economists in relation to the understanding of the common good by Popes John Paul II and Francis. This study, therefore, aims to con-tribute to the ongoing discussion on the common good by presenting an interdisciplinary perspective integrating the traditions of Catholic social teaching with contemporary economic concepts, thereby enriching the understanding of the category of the common good in economic theory. The article highlights the tendency of economic theory towards one-dimensional and relativistic concepts of the common good and suggests the search for simultaneously two-dimensional and universalistic economic ideas of the common good. It recognizes the achievements of Popes John Paul II and Francis in deepening the understanding of the category of the common good and assumes that this teaching can serve as a research inspiration for economists. The work also shows how the category of the common good prompts a re-evaluation and enables modification of the basic assumptions of economic theory, such as homo oeconomicus or the understanding of rationality.
- ItemEducational Relationship in the Context of Karol Wojtyła's Moral Teaching about the Human Act(2021-01) Jeziorański, MarekThe article deals with the issue of understanding the educational relationship from the perspective of K. Wojtyła's moral teaching about human act. It consists of three parts. The first one presents the understanding of the educational relationship, which is the material subject of the main article. The second part operationalizes the issue of moral teaching about the human act as understood by K. Wojtyla, which is the formal subject. The last part presents the conditions of the educational relationship presented in a new theoretical context. The main conclusions include the fact that the essential condition for so interpreted relationship between the educator and the pupil must be the existence of the so-called 'moment of causation', i.e. the educator's free and conscious involvement in the process of upbringing. Artykuł podejmuje zagadnienie rozumienia relacji wychowawczej z perspektywy nauki moralnej K. Wojtyły o czynie ludzkim. Składa się z trzech części. W pierwszej przedstawia się rozumienie relacji wychowawczej, co stanowi przedmiot materialny problemu głównego artykułu. Druga część operacjonalizuje zagadnienie nauki moralnej o czynie ludzkim w rozumieniu K. Wojtyły, co stanowi przedmiot formalny. W ostatniej części przedstawia się uwarunkowania relacji wychowawczej przedstawionej w nowym kontekście teoretycznym. Do głównych wniosków można zaliczyć to, że istotnym warunkiem zaistnienia tak rozumianej relacji między wychowawcą a wychowankiem musi być zaistnienie tzw. ‘momentu sprawczości’, tj. wolnego i świadomego zaangażowania wychowawcy w proces proce wychowania.
- ItemFormacja społeczna młodych Polaków w nauczaniu Jana Pawła II(Instytut Teologiczny im. bł. W. Kadłubka, 2004) Kiciński, AndrzejFormacja (łac. formatio ukształtowanie, utworzenie) oznacza proces wywierania trwałych wpływów przez jedną osobę, grupę, instytucję na osobowość człowieka w celu ukształtowania w nim psychicznych struktur poznawczo-oceniających z interioryzacją systemu przekonań i systemu wartości oraz wytworzenia wypływających z nich umiejętności działań w określonym kierunku. Formacja leży u podłoża rodzinnego i szkolnego wychowania, a także wszelkiej działalności duszpasterskiej. Celem formacji jest wszechstronny rozwój umysłowy, moralny oraz wewnętrzny. Artykuł przybliża propozycję Jana Pawła II w obszarze społecznej formacji młodych Polaków, która została opracowana na bazie jego przemówień wygłoszonych podczas pielgrzymek do Polski. Formation (Latin: formatio, forming) is the process of exerting permanent influence by a person, group or institution on a person's personality in order to form his or her cognitive and appraisal psychic structures with the internalisation of a system of beliefs and values, and to produce the resulting ability to act in a specific direction. Formation underlies family and school education, as well as all pastoral activities. The goal of formation is comprehensive intellectual, moral and inner development. This article presents John Paul II's proposal in the area of the social formation of young Poles, which was developed on the basis of his speeches delivered during his pilgrimage to Poland.
- ItemThe Foundations of the Human Person’s Dynamism in Karol Wojtyła’s Anthropology. A Study in Light of “The Acting Person”(Wydawnictwo KUL, 2020) Duma, TomaszIn traditional anthropology, the problem of the dynamism of the human being was explained by means of human faculties that were seen as distinct from one another on the basis of the activities of man. Having accepted that the traditional approach is well-known and thoroughly elaborated, Karol Wojtyła proposed a complementary approach, enhancing the classical explanation of human dynamism by following the basic intuition of the person who reveals himself in action. In this article, through several steps, the author presents the framework of the basic thesis of Karol Wojtyła's anthropology, which claims that the action performed by man includes the truth about not only his personal dynamism, but also the very subject of that dynamism itself, that is, the human person. The author shows Wojtyła's stance beginning with the distinction of personal action made against the background of other forms of human dynamism. Then, he describes Wojtyła’s methods of explanation in reference to the Aristotelian theory of act and potency. Continuing, he analyzes the problem of causativeness of action, which will turn out to be crucial for understanding man as a person. Finally, he sketches Wojtyla's conception of the fulfillment of man through his action.
- ItemIstota człowieka w świetle dociekań Karola Wojtyły. Studium z Antropologii Filozofii(2023-12-06) Jałocho-Palicka, MałgorzataCelem niniejszej rozprawy było wszechstronne omówienie istoty człowieka w świetle filozoficznych dociekań Karola Wojtyły – św. Jana Pawła II; jednocześnie podjęto próbę ukazania, że jego ujęcie istoty człowieka leży u podstaw wszystkich podejmowanych przez niego rozważań o osobie ludzkiej i ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia personalistycznej antropologii filozoficznej oraz opartej na niej etyki. Wojtyła buduje swą teorię istoty człowieka w oparciu o kategorię „substancji”, odkrytą przez Arystotelesa i opracowaną na nowo przez św. Tomasza z Akwinu i tomistów. Oznacza to egzystencjalne ujęcie istoty jako istniejącej realnie, konkretnie i jednostkowo; takie ujęcie istoty oddane jest przez złożenie „substancja-istota”, w którym pierwszy człon („substancja”) dotyczy konkretnego wsobnego istnienia (existentia per se) danego bytu substancjalnego, a drugi człon („istota”) wskazuje na, realnie istniejącą pod tym istnieniem, treść decydującą o tym, czym ten byt jest: czy jest człowiekiem, kotem czy psem. Jednostkowy „byt-substancja-istota” jest samodzielnym bytem-podmiotem w odróżnieniu od jego właściwości, zwanych w tomizmie „przypadłościami”, które nie istnieją samodzielnie, lecz są zapodmiotowane w tym bycie; i tak, na przykład, ludzka świadomość nie jest jakimś samodzielnym bytem-podmiotem poznania, lecz jest „właściwością-przypadłością” zapodmiotowaną w konkretnie istniejącym człowieku (Janie, Ewie itd.). Zauważając to, Wojtyła przeciwstawia się charakterystycznej dla „filozofii świadomości” absolutyzacji świadomości; taka procedura czyni „istotą” człowieka jego właściwość-przypadłość, jaką jest świadomość. The aim of this dissertation was a comprehensive discussion of the essence of man in light philosophical investigations of Karol Wojtyla - Saint John Paul II; at the same time an attempt was made showing that his approach to the essence of man lies at the basis of all undertaken by it considers the human person and is crucial for understanding the personalist philosophical anthropology and ethics based on it. Wojtyla builds his theory of the essence of man based on the category of "substance”, discovered by Aristotle and reworked by Saint. Thomas Aquinas and the Thomists. This means an existential approach to being as existing in reality, concretely and individually; such an approach to essence is expressed by the compound "substance-essence”, in which the first element (“substance”) refers to the specific innate existence (existentia per se) of a given being substantial, and the second part ("essence”) indicates the substance that actually exists beneath this existence, content that determines what this entity is: whether it is a human, a cat or a dog. The individual "being substance-essence” is an independent being subject as opposed to its properties, called "accidents" in Thomism, which do not exist independently, but they are subjected in this being; and so, for example, human consciousness is not some an independent entity-subject of cognition, but is a "property accident" subjectified in a concretely existing human being (John, Eve, etc.). Noticing this, Wojtyla opposes the absolutization typical of the "philosophy of consciousness", awareness; such a procedure makes the "essence" of a person his property-accident that he is awareness.
- ItemJan Paweł II słowem i życiem o starości i posłannictwie osób w podeszłym wieku(Wydawnictwo Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Opiela, Maria LoyolaJan Paweł II w nauczaniu o życiu i starości człowieka wskazywał na godność osoby i wartość podeszłego wieku oraz na posłannictwo osób starszych. Głoszone słowa potwierdził własnym przykładem, szczególnie na etapie przeżywania swej starości i służby aż do końca sprawie Królestwa Bożego, by przejść z życia do życia, na które otwierał się z chrześcijańską nadzieją. To nauczanie i świadectwo Jana Pawła II pozostaje wciąż ważnym i inspirującym przesłaniem dla zarówno seniorów jak i tych, którzy korzystają z ich doświadczenia i mądrości oraz wspierają ich poprzez różne formy inicjatyw społecznych.
- ItemKanonizacja Jana Pawła II w radiu regionalnym na przykładzie Polskiego Radia Lublin(Stowarzyszenie Absolwentów Dzieło, 2016) Wójciszyn-Wasil, AnetaArtykuł zawiera analizę audycji Polskiego Radia Lublin przygotowanych z okazji kanonizacji Jana Pawła II. Szczególnie uwypuklony jest kontekst regionalny omawianego wydarzenia. Autorka wskazuje na społeczne funkcje radia lokalnego, omawia audialne sposoby modelowania treści przekazu. Podejmuje również próbę opisania radiowych formuł narracyjnych, adekwatnych do przekazu wartości, co wydaje się szczególnym wyzwaniem dla współczesnych mediów.
- ItemKarol Wojtyła’s Concept of Personal Transcendence(Wydawnictwo KUL, 2022) Gudaniec, ArkadiuszThe article presents the understanding of the transcendence of the person in Wojtyła’s philosophy. The text discusses in turn: the role of the experience of the person; the concept of transcendence in relation to other concepts used by Wojtyła; the reference to the truth as the basis of personal transcendence; the integration of the person; the transcendence in the personal existence. The analyses conducted in the article show that transcendence of the person in the proper sense reveals the spiritual dimension of his existence as being superior to the material dimension. The presented text draws attention to the richness of threads showing the transcendence of the person in action on the basis of an analysis of lived experience. This approach not only illuminates or presents from another side the traditional concept of transcendence, based on the essential distinction between person and nature, but also adds new and revealing aspects to it. The person as an autonomous subjectivity not only freely determines himself/herself, but moreover transcends humanity as a general human nature – in virtue of an individual, unique personal existence. As a crowning achievement of the concept of the transcendence of the person, the metaphysical aspect of anthropology, which is strongly present in Wojtyła’s thought, is proposed here, which is somewhat new in the treatment of the topic of transcendence. According to this approach, transcendence experienced in action reveals its deeper level: transcendence in existence, which reveals the deepest foundation of being a person.
- ItemKatecheza Jana Pawła II na temat: Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu, czyli prezentacja Orędzia Ojca Świętego na Jubileusz Młodych 2000(Drukarnia i Księgarnia św. Wojciecha w Poznaniu, 2000) Kiciński, AndrzejArtykuł podkreśla fakt, że na przełomie tysiącleci Jan Paweł II proponuje wielorakie formy katechezy. Jedną z takich form jest Światowy Dzień Młodzieży, gdzie papież w pewien sposób realizuje ostateczny cel katechezy, zawarty w doświadczeniu Kościoła, którym jest nie tylko doprowadzenie młodych do spotkania z Jezusem, ale również do zjednoczenia, a nawet głębokiej z Nim zażyłości. Opracowana teologia młodych, podkreśla prawdę, że człowiek nie może żyć bez miłości. Jan Paweł II rozwija swoją myśl, że człowiek pozostaje dla siebie istotą niezrozumiałą, jego życie jest pozbawione sensu, jeśli nie objawi mu się Miłość, jeśli nie spotka się z Miłością, jeśli jej nie dotknie i nie uczyni w jakiś sposób swoją, jeśli nie znajdzie w niej żywego uczestnictwa. Z analizy Orędzia na XV ŚDM wypływają kolejne zadania dla duszpasterstwa młodzieży, aby dać młodym przestrzeń i czas, gdzie mogliby przybliżyć się do Chrystusa, zasymilować całą rzeczywistość Wcielenia i Odkupienia. The article highlights the fact that at the turn of the millennium, John Paul II proposes multiple forms of catechesis. One such form is the World Youth Day, where the Pope in a certain way realises the ultimate goal of catechesis as contained in the experience of the Church, that is, the goal is not only to bring young people to an encounter with Jesus, but also to a union and even a deep intimacy with him. The theology of youth developed, emphasises the truth that man cannot live without love. John Paul II elaborates on his thought that man remains a being incomprehensible to himself, his life is meaningless, if Love is not revealed to him, if he does not encounter Love, if he does not touch it and make it his own in some way, if he does not find a living participation in it. From the analysis of the Message for the Fifteenth World Youth Day, further tasks for the pastoral care of young people arise, in order to give them a space and a time where they can come closer to Christ, assimilate the whole reality of the Incarnation and Redemption.
- ItemKomunijny wymiar miłości małżeńskiej w świetle nauczania Jana Pawła II. Studium teologicznomoralne(2023-11-28) Iwanicki, WojciechZgodnie z tytułem, przedmiotem badawczym jest komunijny wymiar miłości, jaka łączy małżonków. Podstawowy problem pracy można wyrazić pytaniami: Na czym polega komunijny wymiar życia małżeńskiego? W jaki sposób w życiu małżeńskim jest budowana i utrwalana komunia międzyosobowa? Podstawowym źródłem badawczym jest nauczanie Jana Pawła II, zaś podstawowe opracowania to publikacje z zakresu teologii moralnej. Autorami, których dzieła odegrały szczególne znaczenie, są: J. Nagórny, K. Jeżyna, M. Pokrywka, P. Morciniec. W badaniach wykorzystano metody przeznaczone do analizy tekstu, czyli metodę analizy krytycznej, kontekstualnej, porównawczej i historyczno-krytycznej. Rozdział pierwszy to antropologiczno- teologiczny fundament podejmowanej refleksji. Mowa jest tu o społecznej naturze człowieka i o communio personarum, która w życiu doczesnym najpełniej może się zrealizować w małżeństwie. Do filarów małżeństwa chrześcijańskiego należą: miłość, dialog i sakramentalność. Drugi rozdział to szczegółowy opis trendów społecznych i prądów myślowych, z którymi współcześni małżonkowie muszą się mierzyć. Rozdział trzeci to efekt swoistego zderzenia się treści pierwszego i drugiego. Opisane tu kwestie to elementy komunijnego wymiaru życia małżeńskiego, które ten wymiar objawiają oraz wzmacniają. Są to: komunikacja, wierność, życie płciowe, upomnienie i przebaczenie. According to the title, the research subject of the dissertation is the communion dimension of love that unites spouses. The basic problem of the dissertation is expressed by the questions: What is the communion dimension of married life? How is interpersonal communion built and preserved in married life? The main research source is the teaching of John Paul II, and the basic studies are publications in the field of moral theology. Authors whose works are of particular importance are: J. Nagórny, K. Jeżyna, M. Pokrywka, P. Morciniec. The research used methods intended for text analysis: critical, contextual, comparative and historical-critical analysis methods. The first chapter is the anthropological and theological foundation of the reflection. We are talking here about the social nature of man and communio personarum, which in earthly life can be most fully realized in marriage. The pillars of Christian marriage include: love, dialogue and sacramentality. The second chapter is a detailed description of social trends and currents of thought that modern spouses have to face. The third chapter is the result of a kind of collision of the contents of the first and second. The issues described here are elements of the communion dimension of married life, which reveal and strengthen this dimension. These are communication, fidelity, sexual life, admonition and forgiveness.
- ItemLa coscienza morale nel personalismo di Karol Wojtyła(2022) Koperek, JerzyIl libro "La coscienza morale nel personalismo di Karol Wojtyła", scritto in italiano, si basa su fonti filosofiche dell'epoca dell'insegnamento di Karol Wojtyła come filosofo, prima di essere eletto Papa Giovanni Paolo II, soprattutto sulla base del suo fondamentale lavoro nel campo di antropologia filosofica, "Persona e atto". K. Wojtyła analizza le questioni etiche nel contesto della concezione personalistica della persona umana. La pubblicazione presentata, analizzando il concetto di coscienza morale nei termini della sua normatività, mostra il contributo di K. Wojtyła allo studio dell'antropologia filosofica contemporanea. La struttura del libro è articolata in quattro capitoli. Il primo capitolo presenta la concezione personalistica della persona umana nell'aspetto positivo della spiritualità e della moralità secondo K. Wojtyła, e poi nei capitoli successivi giustifica che la verità oggettiva sull'uomo è la norma della coscienza morale.
- ItemLe Giornate Mondiali della Gioventù – i giovani e il beato Giovanni Paolo II(The Pontifical University of John Paul II in Cracow, 2012) Kiciński, AndrzejMany people say that World Youth Day is Pope John Paul II’s best invention. However, he used to say that it was the young people themselves who invented it. The Pope felt that the Church’s concern for the younger generations should be made known. He issued invitation to young people to come to Rome for Palm Sunday. After two gatherings, at the end of 1985 he announced the institution of the World Youth Day that was to be celebrated every year in the dioceses. The diocesan celebrations were soon joined by international gatherings. The author of this article presents World Youth Day as the Church’s Day for youth and with youth. This idea is not an alternative to ordinary youth ministry, often carried out with great sacrifice and self-denial. Indeed, it intends actually to consolidate this work by offering new encouragement for commitment, objectives which foster ever greater involvement and participation. By aiming to foster greater fervour in apostolate among young people, the Church desires to make them the protagonists of an apostolate which will spread to the other ages and situations of life in the ambit of new evangelization.
- ItemLudzka seksualność w posoborowym nauczaniu Kościoła(Wydawnictwo KUL, 2022) Goleń, JacekCelem niniejszego artykułu jest ukazanie ludzkiej seksualności w świetle posoborowego nauczania Kościoła katolickiego. Najpierw autor dokonuje wyjaśnienia najważniejszych terminów, a potem ukazuje drogę do pozytywnego i całościowego ujęcia ludzkiej seksualności w nauczaniu Kościoła. Następnie ukazuje osobowy sens ludzkiej płciowości oraz naturalną celowość w niej zawartą. W ramach metody dedukcyjnej wykorzystano metody szczegółowe: analizy tekstów źródłowych, interpretacji, porównawczą, syntezy, wnioskowania. Główną konkluzją z podjętych badań jest to, że przez szereg wieków Kościół katolicki bardzo powoli odczytywał prawdę o ludzkiej seksualności, podkreślając cel prokreacyjny. Najpełniej i w sposób pozytywny została ona ujęta dopiero w posoborowym nauczaniu Kościoła, a zwłaszcza papieży Jana Pawła II, Benedykta XVI oraz Franciszka.
- ItemMacierzyństwo w nauczaniu Jana Pawła II(Redakcja Wydawnictw KUL, 1999) Kornas-Biela, Dorota
- ItemMedale i monety poświęcone świętemu Janowi Pawłowi II w kontekście współczesnego polskiego rynku dzieł medalierskich i numizmatycznych(Wydawnictwo KUL, 2019) Maiński, DominikWśród osób tworzących rynek monet i medali we współczesnej Polsce są wykwalifikowani kolekcjonerzy, posiadający zgłębioną wiedzę o pozyskiwanych obiektach, inwestorzy lub też przypadkowi zbieracze. Szczególne emocje podczas zakupu dzieł do kolekcji budzą monety i medale poświęcone św. Janowi Pawłowi II, których cena nabycia często przekracza rzeczywistą wartość przedmiotu. Miejsc, w których można kupić te przedmioty, jest wiele: sklepy stacjonarne lub internetowe, aukcje, giełdy i targi staroci, instytucje kościelne lub bezpośrednio u autora projektu. Mennica Polska, jako najbardziej prestiżowa instytucja produkująca monety i medale w kraju, dysponuje sklepem stacjonarnym. Wskazany jest zakup przedmiotów w możliwie najlepszych stanach zachowania. Wśród kolekcjonerów popularne są niezmiennie monety i medale dawnej Polski. Zbierane są grupy tematyczne jak: II wojna światowa, flora i fauna czy Jan Paweł II. Zainteresowaniem cieszą się również numizmaty emitowane za granicą. Do nowych trendów kolekcjonerstwa zaliczyć można pozyskiwanie monet obiegowych w doskonałych stanach zachowania, a także tzw. destruktów menniczych (monety błędnie wybite). Kolekcjonerzy większą uwagę zwracają na wartość rynkową przedmiotu, tematykę, niski nakład, kruszec, z którego je wykonano, niż na walory estetyczne, stąd unikatowe tzw. medale autorskie można nabyć za kwoty nieprzekraczające kilkuset złotych. Pomoc w kompletowaniu zbioru stanowią liczne katalogi i cenniki, także dotyczące tematu papieskiego. W literaturze naukowej brak jest opracowań analizujących ikonografię monet i medali oraz ich warstwę stylistyczną.
- Item"My-małżeńskie" i jego rozwój jako szczególny wyraz "communio personarum" w ujęciu Jana Pawła II(Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, 2016) Jeziorański, Marek
- ItemMłodzi nadzieją polskich rodzin w nauczaniu Jana Pawła II(Wydawnictwo Diecezjalne: Sandomierz, 2004) Kiciński, AndrzejThe article analyses John Paul II's homilies and conferences delivered in Poland during papal pilgrimages. The Holy Father showed Polish youth a new perspective of the vocation to love. We also see a papal diagnosis of threats - external and internal - emanating from various distorted and falsified patterns. Analysing all the statements, we can see that John Paul II not only encouraged attempts to talk about multidimensional maturation, but paid particular attention to the necessity of undertaking the toil of self-education.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »