Artykuły naukowe (Jan Paweł II)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artykuły naukowe (Jan Paweł II) by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 26
Results Per Page
Sort Options
- ItemKatecheza Jana Pawła II na temat: Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu, czyli prezentacja Orędzia Ojca Świętego na Jubileusz Młodych 2000(Drukarnia i Księgarnia św. Wojciecha w Poznaniu, 2000) Kiciński, AndrzejArtykuł podkreśla fakt, że na przełomie tysiącleci Jan Paweł II proponuje wielorakie formy katechezy. Jedną z takich form jest Światowy Dzień Młodzieży, gdzie papież w pewien sposób realizuje ostateczny cel katechezy, zawarty w doświadczeniu Kościoła, którym jest nie tylko doprowadzenie młodych do spotkania z Jezusem, ale również do zjednoczenia, a nawet głębokiej z Nim zażyłości. Opracowana teologia młodych, podkreśla prawdę, że człowiek nie może żyć bez miłości. Jan Paweł II rozwija swoją myśl, że człowiek pozostaje dla siebie istotą niezrozumiałą, jego życie jest pozbawione sensu, jeśli nie objawi mu się Miłość, jeśli nie spotka się z Miłością, jeśli jej nie dotknie i nie uczyni w jakiś sposób swoją, jeśli nie znajdzie w niej żywego uczestnictwa. Z analizy Orędzia na XV ŚDM wypływają kolejne zadania dla duszpasterstwa młodzieży, aby dać młodym przestrzeń i czas, gdzie mogliby przybliżyć się do Chrystusa, zasymilować całą rzeczywistość Wcielenia i Odkupienia. The article highlights the fact that at the turn of the millennium, John Paul II proposes multiple forms of catechesis. One such form is the World Youth Day, where the Pope in a certain way realises the ultimate goal of catechesis as contained in the experience of the Church, that is, the goal is not only to bring young people to an encounter with Jesus, but also to a union and even a deep intimacy with him. The theology of youth developed, emphasises the truth that man cannot live without love. John Paul II elaborates on his thought that man remains a being incomprehensible to himself, his life is meaningless, if Love is not revealed to him, if he does not encounter Love, if he does not touch it and make it his own in some way, if he does not find a living participation in it. From the analysis of the Message for the Fifteenth World Youth Day, further tasks for the pastoral care of young people arise, in order to give them a space and a time where they can come closer to Christ, assimilate the whole reality of the Incarnation and Redemption.
- ItemPielgrzymowanie Kościoła w papieskim posługiwaniu wędrownego misjonarza(Instytut Jana Pawła II KUL, 2003) Góźdź, Krzysztof
- ItemTożsamość ludzi młodych w nauczaniu Jana Pawła II podczas pielgrzymek do Polski(Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego, 2003) Kiciński, AndrzejJan Paweł II podczas pielgrzymek apostolskich do Polski ukazywał katolicką wizję budowania tożsamości młodzieży na kluczowym dla nich etapie podejmowania pierwszych samodzielnych decyzji. Propozycja dotyczyła adolescentów, jak i kolejnych etapów młodości. Papież ukazywał możliwości rozwoju życia duchowego, bez zaniedbywania innych sfer, jak: życie biologiczne, intelektualne czy społeczne. Wskazania świętego Jana Pawła II są aktualne do dziś mimo zmieniających się warunków zewnętrznych. During his apostolic pilgrimages to Poland, John Paul II presented a Catholic vision of building the identity of young people in their crucial stage of life. The proposal concerned adolescents as well as subsequent stages of youth. He indicated the possibilities of developing the spiritual life, without neglecting other spheres: such as biological, intellectual or social life. Saint John Paul II's indications are still relevant today despite the changing external conditions.
- ItemMłodzi nadzieją polskich rodzin w nauczaniu Jana Pawła II(Wydawnictwo Diecezjalne: Sandomierz, 2004) Kiciński, AndrzejThe article analyses John Paul II's homilies and conferences delivered in Poland during papal pilgrimages. The Holy Father showed Polish youth a new perspective of the vocation to love. We also see a papal diagnosis of threats - external and internal - emanating from various distorted and falsified patterns. Analysing all the statements, we can see that John Paul II not only encouraged attempts to talk about multidimensional maturation, but paid particular attention to the necessity of undertaking the toil of self-education.
- ItemFormacja społeczna młodych Polaków w nauczaniu Jana Pawła II(Instytut Teologiczny im. bł. W. Kadłubka, 2004) Kiciński, AndrzejFormacja (łac. formatio ukształtowanie, utworzenie) oznacza proces wywierania trwałych wpływów przez jedną osobę, grupę, instytucję na osobowość człowieka w celu ukształtowania w nim psychicznych struktur poznawczo-oceniających z interioryzacją systemu przekonań i systemu wartości oraz wytworzenia wypływających z nich umiejętności działań w określonym kierunku. Formacja leży u podłoża rodzinnego i szkolnego wychowania, a także wszelkiej działalności duszpasterskiej. Celem formacji jest wszechstronny rozwój umysłowy, moralny oraz wewnętrzny. Artykuł przybliża propozycję Jana Pawła II w obszarze społecznej formacji młodych Polaków, która została opracowana na bazie jego przemówień wygłoszonych podczas pielgrzymek do Polski. Formation (Latin: formatio, forming) is the process of exerting permanent influence by a person, group or institution on a person's personality in order to form his or her cognitive and appraisal psychic structures with the internalisation of a system of beliefs and values, and to produce the resulting ability to act in a specific direction. Formation underlies family and school education, as well as all pastoral activities. The goal of formation is comprehensive intellectual, moral and inner development. This article presents John Paul II's proposal in the area of the social formation of young Poles, which was developed on the basis of his speeches delivered during his pilgrimage to Poland.
- ItemOdkupienie obiektywne i subiektywne w Encyklice "Redemptor hominis"(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009) Góźdź, KrzysztofJan Paweł II wiąże po mistrzowsku Odkupienie obiektywne (redemptio obiectiva), którym jest Osoba Jezusa Chrystusa i Jego Dzieło, z Odkupieniem subiektywnym (redeptio subiectiva), którym jest recepcja tego daru przez całą osobę ludzką, przez jej jaźń, umysł (prawda), wolę (dobro), uczucie (miłość) i czyn redempcyjny człowieka ad intra (moralność i życie wewnętrzne) i ad extra (praksis redempcyjna w stosunku do rzeczywistości ziemskiej). W tym procesie komunii między jednym a drugim bierze także udział Kościół jako forma Odkupienia społecznego i Matka Boża jako rodzaj macierzyństwa redempcyjnego. W ten sposób cała nauka Papieża otrzymuje charakter głęboko personalistyczny.
- ItemLe Giornate Mondiali della Gioventù – i giovani e il beato Giovanni Paolo II(The Pontifical University of John Paul II in Cracow, 2012) Kiciński, AndrzejMany people say that World Youth Day is Pope John Paul II’s best invention. However, he used to say that it was the young people themselves who invented it. The Pope felt that the Church’s concern for the younger generations should be made known. He issued invitation to young people to come to Rome for Palm Sunday. After two gatherings, at the end of 1985 he announced the institution of the World Youth Day that was to be celebrated every year in the dioceses. The diocesan celebrations were soon joined by international gatherings. The author of this article presents World Youth Day as the Church’s Day for youth and with youth. This idea is not an alternative to ordinary youth ministry, often carried out with great sacrifice and self-denial. Indeed, it intends actually to consolidate this work by offering new encouragement for commitment, objectives which foster ever greater involvement and participation. By aiming to foster greater fervour in apostolate among young people, the Church desires to make them the protagonists of an apostolate which will spread to the other ages and situations of life in the ambit of new evangelization.
- ItemJan Paweł II słowem i życiem o starości i posłannictwie osób w podeszłym wieku(Wydawnictwo Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Opiela, Maria LoyolaJan Paweł II w nauczaniu o życiu i starości człowieka wskazywał na godność osoby i wartość podeszłego wieku oraz na posłannictwo osób starszych. Głoszone słowa potwierdził własnym przykładem, szczególnie na etapie przeżywania swej starości i służby aż do końca sprawie Królestwa Bożego, by przejść z życia do życia, na które otwierał się z chrześcijańską nadzieją. To nauczanie i świadectwo Jana Pawła II pozostaje wciąż ważnym i inspirującym przesłaniem dla zarówno seniorów jak i tych, którzy korzystają z ich doświadczenia i mądrości oraz wspierają ich poprzez różne formy inicjatyw społecznych.
- ItemWychowanie małżonków(Wydawnictwo KUL, 2015) Jeziorański, MarekJan Paweł II w swoich przemówieniach i pismach dużo miejsca poświęcił zagadnieniu małżeństwa i rodziny. Dobrze rozwijająca się rodzina jest dla niego najtrwalszym fundamentem rozwoju wszelkich wartości, służących dobru człowieka i całych społeczności. Rodzina natomiast czerpie swoją siłę i żywotność z więzi małżeńskiej. Stąd też podjął on naukową refleksję nad możliwościami jej rozwoju, tj. nad „wychowaniem małżonków”. Celem tego procesu jest pełne zjednoczenie małżonków, poprzez które stają się oni w sposób szczególny dla siebie bratem i siostrą. Papież opisuje to w kategorii „my-małżeńskiego”. Na podstawie tak opisanego ideału wyprowadzone zostały następnie zasady wychowawcze, z których na szczególną uwagę zasługują: zasada bezinteresownego daru, integralności małżeństwa, komplementarności i „początku”.
- Item"My-małżeńskie" i jego rozwój jako szczególny wyraz "communio personarum" w ujęciu Jana Pawła II(Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, 2016) Jeziorański, Marek
- ItemWypowiedzi Stolicy Apostolskiej na temat znaczenia praktyki spowiedzi w odnawianiu żywotności wiary Kościoła(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2016) Derdziuk, AndrzejSakrament pokuty i pojednania jest uprzywilejowanym narzędziem duszpasterskim Kościoła, przez które wierni, spotykając Chrystusa udzielającego łaski miłosierdzia, odnawiają swoje życie duchowe, zapalają się w miłości do Boga i uczą się ofiarnej służby wobec bliźnich. Przez odpuszczenie grzechów chrześcijanin zyskuje nadzieję nowego życia i staje się świadkiem zmartwychwstania, przez co wnosi w życie Kościoła dynamizm włączania się w odnowę świata zgodnie z planem Boga. Niniejszy artykuł przedstawia liczne zachęty Stolicy Apostolskiej wyrażane przez ojców Soboru Watykańskiego II oraz papieży Pawła VI, Jana Pawła II, Benedykta XVI i Franciszka, którzy niestrudzenie powracają do tego tematu i proponują świeckim i duchownym korzystanie z sakramentu pokuty jako drogi wzrastania w wierze i miłości. Sacrament of penance is the privileged instrument of the pastoral of the Church, through which the faithful encounter with Christ has granted the grace of mercy, renew their spiritual life, light up in the love of God and learn to generous service to others. By the forgiveness of sins Christian hope is gaining new life and becomes a witness of the resurrection, which brings to the life of the Church dynamism enable the renewal of the world in accordance with God's plan. This article presents a number of incentives Holy See expressed by the Fathers of Vatican II and the Popes Paul VI, John Paul II, Benedict XVI and Francis, who very oft takes this topic and offer laity and clergy use of the sacrament of penance as a way to grow in faith and love.
- ItemŚwiętego Jana Pawła II wizja rodziny(Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2016) Kornas-Biela, DorotaArtykuł syntetycznie ukazuje wielorakie zaangażowanie Jana Pawła II na rzecz rodziny. W pierwszej części przedstawia egzystencjalne korzenie zainteresowania sprawami rodziny Papieża z Polski oraz jego duszpasterską działalność. W dalszych częściach artykuł prezentuje główne nurty papieskiego nauczania na temat rodziny, które ukazuje ją jako wspólnotę życia i miłości, zbudowaną na nierozerwalnym małżeństwie, jako wspólnotę, której poszczególni członkowie powołani są do świętości i tę świętość, właśnie dzięki życiu rodzinnemu, mogą osiągnąć.
- ItemAntykoncepcja i aborcja jako zagrożenie początku życia człowieka w świetle encykliki Jana Pawła II "Evangelium vitae"(Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2016) Kornas-Biela, DorotaWe współczesnym świecie zachodnim spotykamy się z niespotykanymi dotychczas w historii ludzkości zagrożeniami dla poczętego życia człowieka. Wiele z nich wynika z osiągnięć biologii i medycyny XX i początku XXI wieku, które nie są poparte dostateczną refleksją bioetyczną oraz analizą ich psychospołecznych, demograficznych i ekologicznych konsekwencji. Tymi zagrożeniami są: zawężone zbyt biologistyczne spojrzenie na początek życia ludzkiego i podważanie genealogicznego kryterium życia człowieka, antykoncepcja hormonalna, środki wczesnoporonne, aborcja, różne metody wspomaganej prokreacji (zapłodnienie in vitro), eksperymenty na embrionach (eksperymenty diagnostyczne, terapeutyczne i nieterapeutyczne/ eksperymenty chirurgiczne, farmakologiczne, genetyczne), diagnostyka preimplantacyjna i prenatalna (powiązana z aborcją eugeniczną), wykorzystywanie embrionów ludzkich dla celów leczniczych i kosmetycznych oraz innych. W referacie zostaną scharakteryzowane tylko dwa z tych zagrożeń: antykoncepcja i aborcja, ich kontekst bioetyczny, z odwołaniem do nauczania Kościoła katolickiego na przykładzie Encykliki Jana Pawła II "Evangelium vitae". In the modern Western world we come across threats to human life that have never appeared before in the history of mankind. Many of them are the result of the rapid development of biology and medicine in the twentieth and early twenty-first century that have not yet been supported by deeper bioethical reflection and an analysis of their long-term psychosocial, demographic and ecological consequences. These threats include: limiting the approach to the beginning of human life only to the biological aspect, undermining the genealogical criterion of human life, in vitro fertilization, experiments on the embryo (diagnostic, therapeutic and non-therapeutic experiments: surgical, pharmacological, genetic experiments), preimplantation genetic diagnosis and prenatal diagnosis (leading to eugenic abortion), the use of human embryos for therapeutic and cosmetic purposes. The paper characterizes such threats as contraception and abortion, their bioethical context, with reference to the teaching of the Catholic Church, especially the John Paul II Evangelium Vitae encyclical. Two crucial reasons of the “civilization of death” identified by the Pope are: the postmodern vision of the human being and secularization. The paper also discusses the relation between contraception and abortion, and presents the threats resulting from eugenic intentions of using prenatal diagnostics and preimplantation diagnostics. Twenty years after publishing the encyclical we can see that the concerns of John Paul II were legitimate – the new possibilities of medicine may also lead to an expansion of the “culture of death”.
- ItemZbiory specjalne w zasobie Archiwum Głównego Ruchu Światło-Życie(Wydawnictwo KUL, 2018) Derewenda, RobertArchiwum Główne Ruchu Światło-Życie jest działem Instytutu im. ks. Franciszka Blachnickiego. Zasób archiwum został ukształtowany w wyniku działalności ks. Franciszka Blachnickiego (1921-1987). Część z zainicjowanych przez niego dzieł rozwija się do dziś. Największy zespół dokumentacji stanowią akta Ruchu Światło-Życie (działa nieprzerwanie od roku 1969, a początkami sięga lat 50. XX wieku). Wśród zgromadzonej dokumentacji znajdują się również zbiory wyjątkowe. Należą do nich nagrania i fotografie związane z osobą metropolity krakowskiego kard. Karola Wojtyły. Zdjęcia ukazują go podczas spotkań w oazach, na Dniach Wspólnoty oraz w Centrum Ruchu Światło-Życie. Ze spotkań z oazami pozostały również unikatowe nagrania. Kolejną interesującą kolekcję tworzą materiały fotograficzne i nagrania ze spotkań pierwszej oazy w Rzymie z Janem Pawłem II w 1979 roku. Materiały stanowią ilustrację genezy Światowych Dni Młodzieży zainicjowanych przez Jana Pawła II w 1985 roku. Do szczególnych materiałów należy zaliczyć również dokumenty ilustrujące prześladowania jakie spadły na ruch oazowy w latach 70. i 80. XX wieku. W Archiwum Głównym Ruchu Światło-Życie przechowywane są przekazy pocztowe potwierdzające przesyłanie w paczkach węgla do centrum oazowego. Zachowało się również kilka tysięcy kwitów pocztowych potwierdzających wpłaty na kary dla gospodarzy przyjmujących w czasie wakacji oazowiczów. Szczególnie cenne są materiały wytworzone przez Służbę Bezpieczeństwa. Są to podrobione dokumenty mające sprawić wrażenie wytworzonych przez środowisko kościelne. W zbiorach archiwum znajdują się również materiały związane z działalnością opozycji politycznej w PRL. Są to zdjęcia ze strajku w Gdańsku w 1980 roku, gazetki i druki solidarnościowe z lat 1980-1981. W zbiorach Archiwum znalazło się również kilkaset kaset magnetofonowych z nagraniem audycji Radia Wolna Europa. The Central Archive of the Light-Life Movement is a department of the Rev. Franciszek Blachnicki Institute. The collection of the archive was formed as a result of Rev. F. Blachnicki’s activity (1921-1987). Some of his works are continued up to now. The records of the Light-Life Movement (operating incessantly since 1969, the beginnings date back to the 1950s) are the biggest collection in this archive. The gathered documentation also contains exceptional collections such as recordings and photographs concerning Krakow Metropolitan Bishop, Karol Wojtyła. The photographs depict Cardinal Wojtyła at oasis meetings, on Community Days and at the Centre of the Light-Life Movement. There are also unique recordings from the oasis meetings. Another interesting collection contains the photographs and recordings from the meetings of the first oasis with John Paul II in Rome in 1979. The material illustrates the genesis of the World Youth Day initiated by John Paul II in 1985. Other exceptional documents are the ones concerning the persecution the oasis movement suffered in the 1970s and 1980s. In addition, the archive contains postal orders confirming sending coal in parcels to the oasis centre. There are also a few thousand postal receipts confirming paying fines for providing accommodation for oasis participants. The material produced by the Security Service is especially valuable. These are falsified documents whose aim was to imitate documents produced by people connected with the Church. The archive also includes the material relating to the activity of the political opposition in the Polish People’s Republic. These are photographs from the strike in Gdańsk in 1980, Solidarity newspapers and prints of the years 1980-1981. What is more, the archival collection contains a few hundred cassettes with Radio Free Europe programmes.
- ItemMedale i monety poświęcone świętemu Janowi Pawłowi II w kontekście współczesnego polskiego rynku dzieł medalierskich i numizmatycznych(Wydawnictwo KUL, 2019) Maiński, DominikWśród osób tworzących rynek monet i medali we współczesnej Polsce są wykwalifikowani kolekcjonerzy, posiadający zgłębioną wiedzę o pozyskiwanych obiektach, inwestorzy lub też przypadkowi zbieracze. Szczególne emocje podczas zakupu dzieł do kolekcji budzą monety i medale poświęcone św. Janowi Pawłowi II, których cena nabycia często przekracza rzeczywistą wartość przedmiotu. Miejsc, w których można kupić te przedmioty, jest wiele: sklepy stacjonarne lub internetowe, aukcje, giełdy i targi staroci, instytucje kościelne lub bezpośrednio u autora projektu. Mennica Polska, jako najbardziej prestiżowa instytucja produkująca monety i medale w kraju, dysponuje sklepem stacjonarnym. Wskazany jest zakup przedmiotów w możliwie najlepszych stanach zachowania. Wśród kolekcjonerów popularne są niezmiennie monety i medale dawnej Polski. Zbierane są grupy tematyczne jak: II wojna światowa, flora i fauna czy Jan Paweł II. Zainteresowaniem cieszą się również numizmaty emitowane za granicą. Do nowych trendów kolekcjonerstwa zaliczyć można pozyskiwanie monet obiegowych w doskonałych stanach zachowania, a także tzw. destruktów menniczych (monety błędnie wybite). Kolekcjonerzy większą uwagę zwracają na wartość rynkową przedmiotu, tematykę, niski nakład, kruszec, z którego je wykonano, niż na walory estetyczne, stąd unikatowe tzw. medale autorskie można nabyć za kwoty nieprzekraczające kilkuset złotych. Pomoc w kompletowaniu zbioru stanowią liczne katalogi i cenniki, także dotyczące tematu papieskiego. W literaturze naukowej brak jest opracowań analizujących ikonografię monet i medali oraz ich warstwę stylistyczną.
- ItemThe Foundations of the Human Person’s Dynamism in Karol Wojtyła’s Anthropology. A Study in Light of “The Acting Person”(Wydawnictwo KUL, 2020) Duma, TomaszIn traditional anthropology, the problem of the dynamism of the human being was explained by means of human faculties that were seen as distinct from one another on the basis of the activities of man. Having accepted that the traditional approach is well-known and thoroughly elaborated, Karol Wojtyła proposed a complementary approach, enhancing the classical explanation of human dynamism by following the basic intuition of the person who reveals himself in action. In this article, through several steps, the author presents the framework of the basic thesis of Karol Wojtyła's anthropology, which claims that the action performed by man includes the truth about not only his personal dynamism, but also the very subject of that dynamism itself, that is, the human person. The author shows Wojtyła's stance beginning with the distinction of personal action made against the background of other forms of human dynamism. Then, he describes Wojtyła’s methods of explanation in reference to the Aristotelian theory of act and potency. Continuing, he analyzes the problem of causativeness of action, which will turn out to be crucial for understanding man as a person. Finally, he sketches Wojtyla's conception of the fulfillment of man through his action.
- ItemSpuścizna fotograficzna ks. prof. Tadeusza Stycznia SDS w zasobie Archiwum Instytutu Jana Pawła II – stan uporządkowania(Wydawnictwo KUL, 2021) Nowicki, TomaszW Archiwum Instytutu Jana Pawła II przechowywana jest spuścizna archiwalna po ks. profesorze Tadeuszu Styczniu, uczniu Karola Wojtyły, długoletnim dyrektorze Instytutu Jana Pawła II. Materiały archiwalne wchodzące w skład spuścizny, obok opracowanej już dokumentacji aktowej, tworzą także liczne obiekty występujące w różnych postaciach i formach fotograficznego zapisu obrazu. Najliczniej występują odbitki pozytywowe, ale przechowywane są także negatywy i obrazowa dokumentacja zapisana cyfrowo. Autor omawia stan uporządkowania tego zbioru przez pryzmat metodyki archiwalnej, wskazuje na ważniejsze serie i tematy fotograficzne, szczególnie przedstawiając te, które zawierają fotografie związane z działalnością na KUL Karola Wojtyły, a potem papieża Jana Pawła II. Zwraca uwagę na te serie dokumentacji fotograficznej, które ukazują wyjątkowe relacje przyjaźni między papieżem a twórcą spuścizny, ks. Tadeuszem Styczniem. Podsumowując, określa konieczne kolejne etapy archiwalnego opracowania i zwraca uwagę na konieczność szybkiego uporządkowania, a szczególnie opisania serii tematycznych oraz identyfikacji wydarzeń i osób przedstawionych na pojedynczych fotografiach.
- ItemEducational Relationship in the Context of Karol Wojtyła's Moral Teaching about the Human Act(2021-01) Jeziorański, MarekThe article deals with the issue of understanding the educational relationship from the perspective of K. Wojtyła's moral teaching about human act. It consists of three parts. The first one presents the understanding of the educational relationship, which is the material subject of the main article. The second part operationalizes the issue of moral teaching about the human act as understood by K. Wojtyla, which is the formal subject. The last part presents the conditions of the educational relationship presented in a new theoretical context. The main conclusions include the fact that the essential condition for so interpreted relationship between the educator and the pupil must be the existence of the so-called 'moment of causation', i.e. the educator's free and conscious involvement in the process of upbringing. Artykuł podejmuje zagadnienie rozumienia relacji wychowawczej z perspektywy nauki moralnej K. Wojtyły o czynie ludzkim. Składa się z trzech części. W pierwszej przedstawia się rozumienie relacji wychowawczej, co stanowi przedmiot materialny problemu głównego artykułu. Druga część operacjonalizuje zagadnienie nauki moralnej o czynie ludzkim w rozumieniu K. Wojtyły, co stanowi przedmiot formalny. W ostatniej części przedstawia się uwarunkowania relacji wychowawczej przedstawionej w nowym kontekście teoretycznym. Do głównych wniosków można zaliczyć to, że istotnym warunkiem zaistnienia tak rozumianej relacji między wychowawcą a wychowankiem musi być zaistnienie tzw. ‘momentu sprawczości’, tj. wolnego i świadomego zaangażowania wychowawcy w proces proce wychowania.
- ItemPiękno i wymagania małżeńskiej miłości w nauczaniu Jana Pawła II(2022) Brzeziński, MirosławDoświadczenie miłości jest jednym z podstawowych doświadczeń człowieka, które stanowi o jego szczęściu i spełnieniu. Każdy człowiek poszukuje miłości, pragnie być nią obdarowany i nią obdarowywać. Często jednak napotyka trudności w poznaniu prawdy o tym, czym jest miłość, zadowalając się jej namiastkami, fałszywym rozumieniem, spłyceniem jej tylko do uczucia, a nawet egoizmu. A tymczasem prawda o miłości wskazuje, że jest ona piękna, daje człowiekowi szczęście, pozwala na jego rozwój, gdy stawia wymagania. W sposób szczególny dotyczy to miłości małżeńskiej, która ma stać na straży trwałości i nierozerwalności małżeństwa, bycia z sobą do końca miłości ukazał nam Jezus Chrystus, a najpełniej zrealizowali małżonkowie z Nazaretu – Maryja i Józef. Tę prawdę o pięknie, trudzie i wymaganiach stawianych przez miłość ukazano w artykule poprzez analizę nauczania Jana Pawła II, skierowanego zwłaszcza do młodych i do małżonków, w których wskazuje on, że miłość jest piękna właśnie poprzez to, że stawia wymagania, wymagania te zaś są skierowane najpierw do osoby kochającej. Miłość jest bowiem bezwarunkowa i kocha się drugą osobę nie przez to, co może ona dać, ale ze względu na wartość samej osoby. Taka bez- warunkowa, wymagająca i tym samym piękna miłość stoi także na straży godności człowieka – tego, który jest kochany, i tego, który kocha.
- ItemStopniowość i nawrócenie w życiu małżeńskim i rodzinnym (FC 9)(Kuria Metropolitalna Białostocka, 2022) Brzeziński, MirosławMężczyzna i kobieta rozpoczynając drogę życia małżeńskiego potrzebują ciągłego i stopniowego poznawania samych siebie, dojrzewania w człowieczeństwie oraz w wypełnianiu roli męża i żony, a po poczęciu i narodzinach dziecka/ci także roli ojca i matki. Małżeństwo to także czas ciągłego i stopniowego poznawania ewangelicznej prawdy o tym czym jest sakramentalny związek małżeński, czym jest miłość małżeńska, która stoi u podstaw małżeństwa i jak powinna być przeżywana i wyrażana w różnych okresach życia. To stopniowe poznawanie prawdy zbliża małżonków do siebie, pozwala budować małżeńską komunię, a także komunię z Bogiem, i sprawia że, w sytuacjach, kiedy jest ona zapominana lub odrzucana na mogą wejść na drogę stopniowego nawrócenia i powrót do tej miłości która ich połączyła, i która znajduje swoje źródło i pełnię w „Bogu, który jest miłością”. Droga nawrócenia wymaga zrozumienia swego błędu, grzechu, a w związku z tym także umiejętności przeproszenia i przebaczenia. Stopniowość i nawrócenie obejmuje także w życiu rodzinnym cały proces wychowawczy, zaczynając do momentu poczęcia dziecka i przygotowania mu przestrzeni by mogło „objawić się jako dar”. Stopniowość dotyczy także duszpasterskiej działalności Kościoła w przekazywaniu ewangelicznej prawdy o małżeństwie i miłości małżeńskiej, wymaganiach płynących z sakramentu małżeństwa i przysięgi małżeńskiej, oraz nawrócenia w dostosowywaniu sposobów jej przekazywania w coraz dynamiczniej zmieniających się warunkach społecznych, kulturowych i obyczajowych. Znaczenie tej stopniowości i nawrócenia w życiu małżeńskim i rodzinnym, oraz działalności duszpasterskiej zechcemy okazać na podstawie analizy nauczania Jana Pawła II, w sposób szczególny adhortacji Familiaris consortio, oraz nauczania papieża Franciszka. Są one o tyle ważne, o ile nie wszystkie małżeństwa są w stanie przyjąć tę samą ilość prawdy, przyswoić ją i nią żyć, ze względu nie tylko na różny sposób percepcji, ale przede wszystkim na różne sytuacje, w których się znajdują (por. FC 1). A man and a woman embarking on the journey of married life need continuous and gradual learning about themselves, maturing in humanity and in fulfilling the role of husband and wife, and after the conception and birth of a child/children, also the role of father and mother. Marriage is also a time of continuous and gradual learning of the Gospel truth about what the sacramental marriage relationship is, what marital love is, which is at the foundation of marriage, and how it should be lived and expressed in different periods of life. This gradual learning of the truth brings the spouses closer to each other, allows them to build marital communion, as well as communion with God, and makes it possible that, in situations where it is forgotten or rejected on they can embark on the path of gradual conversion and return to that love which brought them together, and which finds its source and fullness in „God who is love”. The path of conversion requires an understanding of one's error, sin, and therefore also the ability to apologize and forgive. Gradualism and conversion also encompasses in family life the entire educational process, beginning up to the moment of the child's conception and the preparation of space for the child to be „revealed as a gift”. Gradualism also applies to the Church's pastoral activity in communicating the evangelical truth about marriage and conjugal love, the requirements flowing from the sacrament of marriage and the marriage vow, and conversion in adapting the ways of communicating it in increasingly dynamic changing social, cultural and moral conditions. We will demonstrate the importance of this gradualness and conversion in marital and family life, and pastoral activity, based on an analysis of the teachings of Pope John Paul II, in particular the adhortation Familiaris consortio, and the teachings of Pope Francis. These are important insofar as not all married couples are able to receive the same amount of truth, assimilate it and live it, due not only to different perceptions, but above all to the different situations in which they find themselves (cf. FC 1).