Browsing by Author "Kornas-Biela, Dorota"
Now showing 1 - 20 of 124
Results Per Page
Sort Options
- Item50 lat na Uniwersytecie. Misja – zobowiązanie – wdzięczność. Przemówienie w czasie uroczystości wręczenia księgi jubileuszowej. KUL, 09.06.2021 roku(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2021) Kornas-Biela, Dorota
- ItemAborcja i eutanazja - dramat współczesnej cywilizacji(Wydział Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Akademia Medyczna w Lublinie, 1996) Kornas-Biela, Dorota
- ItemAndrzej Cudo, Natalia Kopeć, Konrad Sawicki (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2015) Kornas-Biela, Dorota
- ItemAnnette Textor (2015). Einführung in die Inklusionspädagogik. Współpr. Daniela Niestrad, Benjamin Filitz, Jessica Matis, Aukje Rüting, Hannah Zingler. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt(Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2016) Kornas-Biela, Dorota
- ItemAntykoncepcja i aborcja jako zagrożenie początku życia człowieka w świetle encykliki Jana Pawła II "Evangelium vitae"(Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2016) Kornas-Biela, DorotaWe współczesnym świecie zachodnim spotykamy się z niespotykanymi dotychczas w historii ludzkości zagrożeniami dla poczętego życia człowieka. Wiele z nich wynika z osiągnięć biologii i medycyny XX i początku XXI wieku, które nie są poparte dostateczną refleksją bioetyczną oraz analizą ich psychospołecznych, demograficznych i ekologicznych konsekwencji. Tymi zagrożeniami są: zawężone zbyt biologistyczne spojrzenie na początek życia ludzkiego i podważanie genealogicznego kryterium życia człowieka, antykoncepcja hormonalna, środki wczesnoporonne, aborcja, różne metody wspomaganej prokreacji (zapłodnienie in vitro), eksperymenty na embrionach (eksperymenty diagnostyczne, terapeutyczne i nieterapeutyczne/ eksperymenty chirurgiczne, farmakologiczne, genetyczne), diagnostyka preimplantacyjna i prenatalna (powiązana z aborcją eugeniczną), wykorzystywanie embrionów ludzkich dla celów leczniczych i kosmetycznych oraz innych. W referacie zostaną scharakteryzowane tylko dwa z tych zagrożeń: antykoncepcja i aborcja, ich kontekst bioetyczny, z odwołaniem do nauczania Kościoła katolickiego na przykładzie Encykliki Jana Pawła II "Evangelium vitae". In the modern Western world we come across threats to human life that have never appeared before in the history of mankind. Many of them are the result of the rapid development of biology and medicine in the twentieth and early twenty-first century that have not yet been supported by deeper bioethical reflection and an analysis of their long-term psychosocial, demographic and ecological consequences. These threats include: limiting the approach to the beginning of human life only to the biological aspect, undermining the genealogical criterion of human life, in vitro fertilization, experiments on the embryo (diagnostic, therapeutic and non-therapeutic experiments: surgical, pharmacological, genetic experiments), preimplantation genetic diagnosis and prenatal diagnosis (leading to eugenic abortion), the use of human embryos for therapeutic and cosmetic purposes. The paper characterizes such threats as contraception and abortion, their bioethical context, with reference to the teaching of the Catholic Church, especially the John Paul II Evangelium Vitae encyclical. Two crucial reasons of the “civilization of death” identified by the Pope are: the postmodern vision of the human being and secularization. The paper also discusses the relation between contraception and abortion, and presents the threats resulting from eugenic intentions of using prenatal diagnostics and preimplantation diagnostics. Twenty years after publishing the encyclical we can see that the concerns of John Paul II were legitimate – the new possibilities of medicine may also lead to an expansion of the “culture of death”.
- ItemArkadiusz Wąsiński, Autokreacja małżonków bezdzietnych do wielowymiarowego rodzicielstwa adopcyjnego. Perspektywa pedagogiczno-antropologiczna. Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018 r., s. 385(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2019) Kornas-Biela, Dorota
- ItemBliźnięta i wieloraczki w pre- i perinatalnym okresie rozwoju(Oficyna Wydawnicza Impuls, 2010) Kornas-Biela, DorotaW ciągu ostatnich 20 lat dramatycznie wzrosła liczba ciąż i porodów mnogich. Przyczyną tego jest zarówno starszy wiek kobiet rodzących dzieci, jak i radzenie sobie z niepłodnością poprzez hormonalną stymulację owulacji oraz użycie procedur zapłodnienia pozaustrojowego. Ciąża i poród w sytuacji bliźniąt i wieloraczków zagrożone są niepowodzeniami, a same dzieci narażone są na zaburzenia funkcji rozwojowych (np. mowy), zdrowia fizycznego i psychicznego oraz na śmierć. Chociaż rośnie liczba urodzeń bliźniaków i wieloraczków, dostępna w Polsce literatura psychologiczna na ich temat jest bardzo uboga. Różne ośrodki naukowe zajmujące się problemem ciąż mnogich koncentrują się głównie na aspektach medycznych, natomiast przedmiotem psychologicznych badań było dotychczas głównie ustalenie stopnia wpływu dziedziczności na funkcjonowanie człowieka (rozstrzygnięcie znanego problemu: czy ważniejsze są geny, czy środowisko?). Obecnie zmieniają się strategie badań nad bliźniakami, uwzględnia się zróżnicowane oddziaływanie tego samego środowiska łonowego na każdego z nich -to samo środowisko prenatalne nie jest dla każdego z nich tym samym (stąd różnice nawet między bliźniakami jednozygotycznymi rozwijającymi się w jednym worku owodniowym). Dla rodziców dzieci z ciąż mnogich pomocne są struktury pozanaukowe (organizacje, fundacje, kluby, grupy wsparcia, samopomocowe), które koncentrują się na różnych aspektach bliźniactwa. W niniejszym tekście zarysowano zagadnienie postaw wobec bliźniąt w perspektywie historycznej i kulturowej, ale główną uwagę poświęcono problemom psychologicznym związanym z pre- i perinatalnym rozwojem dzieci. Omówiono więc psychiczne aspekty rozwoju prenatalnego bliźniąt i wieloraczków, przeżycia rodziców po otrzymaniu diagnozy ciąży mnogiej, trudności związane z kształtowaniem się więzi z dziećmi (z każdym z bliźniąt) przed i po urodzeniu, doświadczenia rodziców związane z samoistną śmiercią pre- łub perinatalną jednego z bliźniąt, z selektywną aborcją jednego z nich z powodu obciążenia wadą wrodzoną lub z redukcją nadliczbowych embrionów, lub płodów. Wysunięto kilka uwag na temat psychicznych skutków śmierci jednego z bliźniaków dla tego, który przeżył (np. zespół ocaleńca z aborcji). Omówiono również rolę wsparcia społecznego oraz możliwe działania pomocne, zwłaszcza po urodzeniu dzieci zagrożonych pod względem zdrowotnym (możliwe do zastosowania np. w trakcie hospitalizacji).
- ItemBrigit Marx i Heide Funk (red.), Inklusion und Jugendsozialarbeit. Aufforderung zur Reflexion von Ausgrenzungsprossen und zur Neubestimmung des sozialpolitischen Auftrags, Paderborn/Freiburg: IN VIA Verlag 2014(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2015) Kornas-Biela, Dorota
- ItemCan moral reasoning be modeled in an experiment?(San Francisco, CA: Public Library of Science, 2021) Grác, Ján; Biela, Adam; Mamcarz, Piotr; Kornas-Biela, DorotaA review of the literature on moral issues indicates that none of the empirical approaches to moral reasoning proposes an experimental approach which controls for such object-related experimental variables as: knowledge, motivation, acceptance of moral norms and consequences of human behavior in moral situations in a single research procedure. A unique element of the proposed experimental method is a multi-stage model determining morality indicators. In the two-phase design experiment, psychology students were asked to create model ethical stories and then conduct an overall assessment of each of these stories. As a result, a base of ethical stories was created with empirical moral indicators (positive, negative, neutral). The patterns in the moral evaluation of ethical stories were determined by identifying three processes (selection, differentiation and integration). The final result is a confirmed design of the experiment and a set of formulas that can be used in education and research on morality reasoning.
- ItemChiara Lubich’s “Resurrection of Rome”. Reflections in Light of Special Psychopedagogy(Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2019) Kornas-Biela, DorotaThe article undertakes a reflection on the significance of Chiara Lubich’s text “The Resurrection of Rome” for special needs psychopedagogy. First, it responds to the question of the subject of this short “philosophical-theological thesis”, i.e., what is the state of the contemporary human person, who observing “contemporary Rome” full of dirt, vanity and sin not only surrounding him or herself, but also within, simultaneously deciphers his or her destiny as being resurrection. Created in the likeness of God, the human person is free and called to free and joyful “gaining of Heaven” and to relationship with God. In the contemporary world, disability continues to be received as “bad” and a deprivation of the most important values; it draws negative social attitudes, and so it is important to offer a key to change this destructive attitude toward others. The second section of the article is devoted to an analysis of the suggestions which Ch. Lubich included in the text “The Resurrection of Rome”, and which may be used in the process of changing attitudes towards people with disability. These suggestions correspond to the assumptions of Christian personalism in special needs education.
- ItemChronic Childhood Illness: Family Stress in Cystic Fibrosis(Scientific Publishing House, 1995) Kornas-Biela, DorotaThe presence of a chronic and life-threatening illness such as cystic fibrosis has a profound effect on the family. On the one hand the daily stress affects individual family members, the entire family unit, including their responses and coping patterns. On the other hand the coping variables are psychological factors which are decisive in determining how stressors are perceived and how they determine individual and family behavior. The aim of this paper is to investigate the psychological consequences of the child’s illness on mothers in comparison to fathers. In order to achieve this goal, the following issues have been analyzed: 1. The responses to CF diagnosis and sense of burden which reflects the extent of parents stress. 2. Coping strategies according to McCubbin’s approach with special focus on the social support system as the coping resource and on the value system as a set of goals important for decreasing the stress. 30 couples, parents of CF children have been examined. The results show that fathers had been much more burdened by the child’s disease than the mothers and need much more professional assistance. It is important, since chronically ill children learn coping strategies from other family members, the quality of intra familial coping is a critical component of the child's ability to negotiate the stressful demands of disease-related consequences, his ability to socialize with healthy peers, and to function effectively later in life.
- ItemCzym jest naturalne planowanie rodziny?(Redakcja Wydawnictw KUL, 1999) Kornas-Biela, Dorota
- ItemCzłowiek nauki i "Solidarności"(Wydawnictwo KUL, 2013) Biela, Adam; Kornas-Biela, Dorota
- ItemDiagnostyka prenatalna(Wydział Duszpasterstwa Kurii Diecezjalnej Bielsko-Żywieckiej, 1996) Kornas-Biela, Dorota
- ItemDiagnostyka prenatalna [hasło encyklopedyczne](Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, 2005) Kornas-Biela, Dorota
- ItemDocenić macierzyństwo(Instytut Papieża Jana Pawła II, 2015) Kornas-Biela, Dorota
- ItemDziecko prenatalne jako przedmiot zainteresowań psychologicznych organizacji i stowarzyszeń naukowych(Towarzystwo Naukowe KUL, 2001) Kornas-Biela, DorotaThe article proposes using the term "prenatal child” for a child in the intrauterine (womb) stage of life. Cultural-social context of development of interest in the child before it is born as well as trends in psychology itself that have started development of prenatal psychology are presented. It is a dynamically developing branch of psychology, which is expressed, among others, in the existence of scientific societies, conferences, courses and publications (at various levels scientific of advancement) the proceedings of four societies are presented in detail: those of International Society of Prenatal and Perinatal Psychology and Medicine (ISPPPM), The Association for Pre- and Perinatal Psychology and Health (APPPAH), Organisation Mondiale des Associations pour l’Education Prénatale. (OMAEP) and its local Italian section - Associazione Nazionale per I'Educazione Prénatale (ANEP-ltalia). The discussed issues are covered in two specialist magazines: ‘'International Journal of Prenatal and Perinatal Psychology and Medicine” and “Journal of Prenatal and Perinatal Psychology and Health” Scientific and training centres arc functioning; some of them that are well-known in Europe arc presented in greater detail. Also the situation has been presented of prenatal psychology development in Poland, Professor Fijalkowski’s pioneer work, publications by D. Kornas-Biela, the work of the Section of Prenatal Psychology of the Polish Psychological Society and the organisations that popularise knowledge from this sphere, like Polish Federation of Movements for Life that publishes the Voice for Life (Głos dla Życia) magazine and numerous educational materials; Defenders of Human Life Association publishing the magazine "Service to Life” (Służba Życiu); Human Life International-Europe that runs training, congresses, publishing work and with whose co-operation the Foundation Club of Friends of Human Life works (it publishes “The Facts of Eile”) as well as the organisation Seminarians for Life (publishing the Polish edition of the "Seminarians for Life International Newsletter”); Association for Natural Childbirth and Feeding that runs information and training meetings, conferences, courses of child delivering personal and phone guidance and the Give Birth in the Human Way Foundation. In the conclusion of the article also a methodological reflection on prenatal psychology is contained, it discusses its actual and model status, interdisciplinary character, the variety of paradigms functioning in its area, the dominance of clinical problems and the “schizophrenic" attitudes of the authors whose moral conviction about the mother's right to decide about the late of the unborn child is stronger than the reliable information about its status as a human being and its development. It turns out that knowledge from the sphere of prenatal psychology may, but does not have to, shape attitudes protecting life before it is born.
- ItemEdukacja seksualna w szkole wyzwaniem dla współczesnej rodziny(Redakcja Wydawnictw KUL, 1997) Kornas-Biela, Dorota
- ItemEkologia łona ekologią świata: o nowy paradygmat w ekologii(Wydawnictwo Wszechnicy Mazurskiej, 2000) Kornas-Biela, Dorota
- ItemEwa Domagała-Zyśk, Dorota Bis, Alina Rynio (red.), Social and Educational Support in Lifelong Human Development, Lublin: Wydawnictwo KUL 2012(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2015) Kornas-Biela, Dorota